صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قاچاق آرد
افزایش  قاچاق  آرد

دلالان بازار اصلی ترین نیاز مردم را هدف قرار داده اند

افزایش قاچاق آرد

توقیف 390 تن آرد قاچاق در مرز چذابه، کشف 19 تن آرد قاچاق در لاهیجان، ۳ تن در اسلامشهر، ۵ تن در بجنورد، ۱۰ تن آرد قاچاق در قزوین و ده ها مورد از این قبیل نشان دهنده جذابیت قاچاق ارد به کشور و بالعکس خروج آن از کشور است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دلالان و واسطه ها با ورود به این بخش بازار اصلی ترین نیاز مردم یعنی نان را هدف قرار داده اند. موضوع پیدایش سلطان آرد با مشاهده این شرایط دور از ذهن نیست بنابراین باید با تدابیر ویژه جلوی این سواستفاده ها گرفته شود.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در همین رابطه گفته است که قیمت پایین خرید تضمینی گندم در مقایسه نرخ کشورهایی همسایه باعث خروج غیرقانونی این محصول و آرد از کشور شده است به طوری که اخیرا نیز محموله ۳ هزار تنی آرد قاچاق کشف شد. تقوی با اشاره به اینکه ذخایر مطمئنی از کالای استراتژیک گندم در کشور وجود دارد گفت: امسال ۱۳٫۵ میلیون تن گندم خریداری و در سیلوها ذخیره‌سازی کرده‌ایم که این رقم اوایل انقلاب ۴٫۵ میلیون تن بود و مصرف کشور حداکثر ۸ میلیون تن است که مازاد آن تحت عنوان ذخیره احتیاطی ذخیره‌سازی می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت ۱۷۰۰ تومانی که دولت برای گندم تعیین کرده است منجر به نشت و خروج و قاچاق این محصول در کشور نمی‌شود، گفت: به هر حال دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را برای سال زراعی ۱۷۰۰ تومان تعیین کرده که این رقم کمتر از بازارهای جهانی و بازارهای همسایه است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی  افزود: در حال حاضر در یکی از کشورهای همسایه ما این محصول ۲۴۰۰ تومان خریداری می‌شود که این امر منجر به قاچاق و نشت گندم و متناسب آن آرد تولیدی کشور به کشورهای اطراف می‌شود. تقوی تاکید کرد: چند روز قبل نیز محموله قاچاق ۳ هزار تنی آرد کشف شد که به دلیل ما به التفاوت قیمتی آن متخلفان قصد خروج آن را از کشور داشتند. وی افزود: ما این موارد را پیگیری می‌کنیم و از دولت می‌خوهیم که نرخ خرید تضمینی گندم را به شکلی تعیین کند که منجر به نشت و قاچاق این محصول به کشورهای دیگر نشود.

پخت نان برای نانوا صرف نمی‌کند

حجت الله نصیری، رئیس اتحادیه نانوایان البرز

صنعت آرد و نان کشور به دلیل اینکه عهده دار تامین اصلی ترین نیاز یا به اصطلاح قوت غالب مردم است از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. اینکه شاهد هستیم قیمت نان در چند سال اخیر افزایش پیدا نکرده خود دلیل اصلی این مدعاست. سالهاست نانوایی ها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و با وجودی که در سال جاری با بیشترین مشکلات به دلیل نوسانات اقتصادی و تورم و افزایش بی سابقه هزینه ها روبرو هستند قیمت نان را افزایش نداده اند. اما در این بین مشکلاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از آنها گذشت.

طی چند سال گذشته عراق به عنوان کشوری که واردکننده انواع کالا از ایران است پیش از این تمایلی به استفاده از آرد ایرانی نداشت اما در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش پول، هر کیسه آرد با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. بنابراین مشکل اصلی در حال حاضر برای نانوایی ها مشکل قاچاق آرد به کشورهای همسایه و همچنین فروش غیرمجاز آرد در داخل وجود دارد. این در حالی است که همانطور که اشاره شد نانوایان چهار سال است که قیمت مشخص و مصوب ندارند، این موضوع در کنار قیمت پایین نان باعث شده نانوایان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنند و برخی از آنها به آرد فروشی رو بیاورند.‌ هر کیسه آرد حدوداً ۵۰ هزار تومان به دست نانوایی‌های مجاز می‌رسد، با این قیمت، پخت نان برای نانوا صرف نمی‌کند، همین باعث شده برخی به جای نانوایی، آردهای دولتی خود را به نانوایی‌های آزادپز و غیر مجاز، تا کیسه‌ای ۸۰ هزار تومان بفروشند که اینگونه درآمدی بدون زحمت و حتی بیشتر دارند. برخی دلالان از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند و هر کیسه آرد را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.