صفحه اصلی / استان ها / کهگیلویه و بویراحمد / ثبت ملی «تَه تَه» یا گهواره سنتی ویژه نوزادان کهگیلویه و بویراحمد
ثبت ملی «تَه تَه» یا گهواره سنتی ویژه نوزادان کهگیلویه و بویراحمد

ثبت ملی «تَه تَه» یا گهواره سنتی ویژه نوزادان کهگیلویه و بویراحمد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: "ته ته" یا گهواره سنتی نوزادان این استان که بیشتر در مناطق عشایری و روستایی استان کاربرد دارد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

گهواره سنتی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کسب و کار نیوز، مسعود شفیعی در جمع خبرنگاران افزود: این اثر مردم شناسی در کمیته ثبت تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

وی قابل حمل بودن را یکی از ویژگی‌های این گهواره برشمرد و اظهارکرد: با توجه به مشغله زیاد مادران عشایری و روستایی استان آنان نوزادان خود را در یک گهواره چوبی سبک و قابل حمل به نام ” ته ته ” گذاشته و نگهداری می‌کردند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: علاوه بر گهواره در بهمن ماه امسال نیز پنج شیء تاریخی استان شامل سه عدد جام، یک سینی مفرغی و یک سر گرز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است .

شفیعی با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون ۵۴ اثر معنوی مردم این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است تصریح کرد: باروت سازی، پشم زنی سنتی، هلهله گرگ و ادوات کشاورزی از مهمترین آثار معنوی ثبت ملی شده کهگیلویه و بویراحمد است.

وی اضافه کرد: امسال تعداد ۱۵ پرونده ثبت میراث معنوی شامل غذاهای محلی و ثبت عروسک لیلی نیز برای گرفتن شماره ثبت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرکز فنی و حرفه ای

فعالیت ۹۷ مرکز فنی و حرفه ای در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “فرج اله راد” افزود: ۱۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.