صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / محیط زیست حق الناس آیندگان است

محیط زیست حق الناس آیندگان است

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هیچ توسعه‌ای بدون عوارض نیست،گفت: محیط زیست حق الناس آیندگان است و ما باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده کنیم تا کمترین ردپای زیست محیطی را داشته باشیم.

به گزارش کسب و کار نیوز دکتر اسکندر امیدی نیا اظهارکرد: ما اقتصاد چرخشی را داشتیم و داریم و عناوین آن جدید است. مثال ساده آن صنعت چغندرقند است که از آن قند می‌گیرند و از زباله آن ملاس و از ملاس در کارخانه الکل‌سازی استفاده می شود. ما برای اینکه چالش‌های زیست محیطی خود را حل و فصل کنیم، به‌طورجدی نیازمند کاربست تکنولوژی‌های نوین در همه حوزه‌های اقتصادی هستیم.

وی یکی از چالشها را پلاستیک دانست و گفت: ما «دوباره بی زباله، دوباره بی پلاستیک» را شروع کردیم و در حال حاضر پت پلاستیک که یک پلیمر است، ۴۰۰هزار تن وارد طبیعت می شود و پاسخ تکنولوژی این است که ما به سمت طبیعت برویم و از میکروارگانیسم‌هایی استفاده کنیم که این پت را از بین ببریم. کشور ژاپن در این زمینه به نتایجی رسیده است.

امیدی نیا با تاکید بر اقتصاد سبز و نگاه سبزسازی مشاغل گفت: در این مورد ما نیازمند مقررات، فرهنگسازی (رفتارسازی) و آموزش‌های اجتماعی هستیم. در خصوص آموزش‌های اجتماعی بسیار ضعیف هستیم وبرای ایجاد تحول در این حوزه باید سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های علمی ورود پیدا کنند.

وی در ادامه به کیفیت غذا اشاره و اظهارکرد: تازه خوری در جامعه ما کردار روزمره نیست در صورتی که علت کم خرید کردن در برخی کشورها گرانی نیست، تازه خوری است چون به شدت به غذاهای تازه اهمیت می‌دهند.

وی در مورد اصول اقتصاد چرخشی گفت: در بحث تفکیک زباله باید از بدو خانواده شروع شود.

امیدی نیا با اشاره به توسعه پایدار که یک حرکت جمعی است، گفت: در بخش کشاورزی کمیته‌های پسماند کشاورزی در استان‌ها حتما باید فعال شوند. در این حوزه می‌توان با استفاده از تکنولوژی محصولات تراریخته تولید کرد و سموم حذف می‌شوند و اقتصاد چرخشی ما می‌تواند نفس بکشد.
برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان، محصول گروه دانش شبکه چهار سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱ پخش می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست در ادامه دکتر رضا مکنون – عضو هیات علمی دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر – ضمن اشاره به تعریف اقتصاد چرخشی گفت: در راند اول، محیط زیستی‌ها به پاکسازی و دفن بهداشتی می‌پرداختند و تصور می‌کردند مرگ، آخر کار است و هیچ کس به دنبال ارزش اقتصادی و قابلیت استفاده مجدد از آن‌ها نبود. در نتیجه مواردی که ارزش داشت، جدا می‌شد و در اقتصاد چرخشی قرار می‌گرفت. با کامل شدن این چرخه، در انتها  زباله به طلا بازچرخانی می‌شود که ما در این مورد در کشور عقب هستیم.

وی افزود: در دنیا  و در ایران تصفیه در حد شرب انجام شده است و در پروژه یکی از دانشجویانم در این مورد از تمام مراجع امضا گرفته شده و تایید کردند که شرب نیز بلامانع است، بنابراین در حال حاضر از نظر مهندسی و تکنیکی صد در صد قابل احیا است و تکنولوژی‌های مختلفی در ایران نیز وارد شده است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و باید از نظر صرفه بررسی شود. با واگذاری جمع آوری زباله به پیمانکاران در تهران، متوجه شدند ارزش اقتصادی بسیاری در آن است و این اولین قدم به شکل خیلی ابتدایی در استفاده از ضایعات است.

مکنون ادامه داد: ما به ابتدای چرخه نیز باید توجه کنیم و اصلاحاتی انجام شود. 

این عضو هیات علمی دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر افزود: در برخی فروشگاه‌ها پلاستیک عرضه نمی‌شود و یا هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. در بخش حمل و نقل و نگهداری مواد نیز باید دقت شود که چطور بسته‌بندی شود که ضایعات نگهداری آن کاهش یابد. در بخش مصرف نیز باید الگوی مصرف را رعایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه اقتصاد چرخشی می‌تواند در بستر اقتصاد تاثیر مثبت داشته باشد؟ گفت:این حرکت باید در دو، سه بعد صورت بگیرد. مورد اول قوانین است، برای ایجاد کارخانه یا صنعت در ایران، ارزیابی زیست محیطی مورد نیاز است که تاییدیه یک مرکز مستقل و نظارت سازمان محیط زیست در این مورد می‌تواند ضروری باشد. در اجتماع نیز سه شنبه‌های بدون خودرو مطرح شده است و فرهنگ را تغییر خواهد داد. مورد بعدی آموزش است، عمده مدارس و دانشگاه‌ها در دنیا دفتر توسعه پایدار دارند، که فکری که جامعه یا صنعت باید انجام دهند در دانشگاه پایلوت می شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.