صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / حضور ۸ دانشگاه ایرانی در ۱۳ حیطه موضوعی رتبه‌بندی “کیو.اس”
حضور ۸ دانشگاه ایرانی در ۱۳ حیطه موضوعی رتبه‌بندی “کیو.اس”

رتبه‌بندی جهانی "کیو.اس" منتشر شد

حضور ۸ دانشگاه ایرانی در ۱۳ حیطه موضوعی رتبه‌بندی “کیو.اس”

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: پایگاه رتبه‌بندی کیو.اس رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۹ خود را منتشر کرد که ۸ دانشگاه کشور در ۱۳ حوزه موضوعی این رتبه‌بندی حضور دارند.

رتبه بندی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: رتبه‌بندی “کیو اس” یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان این رتبه‌بندی صورت می گیرد. یکی از رتبه بندی مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه ها در حوزه های موضوعی مختلف است.

دهقانی افزود: رتبه بندی موضوعی “کیو.اس” بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index صورت می پذیرد و این شاخص ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی موضوعی “کیو.اس” از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها به دست می‌آید. رتبه‌بندی “کیو.اس” در سال ۲۰۱۹ میلادی دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه‌بندی قرار داده است.

رتبه‌بندی در ۵ حیطه کلی کیو.اس سال ۲۰۱۹

دهقانی اظهار کرد: در رتبه‌بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه‌های ایران در سه حیطه مهندسی- فناوری، علوم زیستی-پزشکی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شده‌اند که نتایج آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

رتبه‌بندی در ۴۸ حوزه موضوعی سال ۲۰۱۹ کیو.اس

سرپرست ISC گفت: در رتبه‌بندی حوزه‌های موضوعی سال ۲۰۱۹ کیو.اس، دانشگاه‌های ایران عملکرد مطلوبی از خود نشان دادند، به نحوی که در سال ۲۰۱۶، دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه از ایران بود که در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ قرار گرفت.

وی افزود: حضور دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه موضوعی معماری و محیط انسان‌ساز، مهندسی عمران و سازه، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، کشاورزی و جنگلداری، پزشکی، داروسازی و شیمی ارتقا یافت و در سال ۲۰۱۸، حضور دانشگاه‌های برتر کشور در رتبه‌بندی موضوعی به ۹ حوزه موضوعی ارتقا یافت.

دهقانی افزود: ایران در رتبه‌بندی موضوعی ۲۰۱۹ کیو.اس در ۱۳ حوزه موضوعی حضور دارد که رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

جدول زیر عملکرد دانشگاه‌های ایرانی را به تصویر کشیده شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.