صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / آمریکا به دنبال ارتقای سوخت‌های هسته‌ای مقاوم در برابر حادثه
آمریکا به دنبال ارتقای سوخت‌های هسته‌ای مقاوم در برابر حادثه

آمریکا به دنبال ارتقای سوخت‌های هسته‌ای مقاوم در برابر حادثه

سوخت‌های مقاوم در برابر حادثه باعث جلوگیری از داغ شدن بیش از حد راکتورها و کاهش نشت مواد رادیواکتیو می‌شوند. دولت آمریکا بودجه‌ای اختصاص داده است تا بتواند در آینده از این نوع سوخت‌ در صنعت هسته‌ای خود بهره بگیرد.

سوبی وود

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از یوروک الرت، وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا به دانشگاه سن آنتونیو در تگزاس و مؤسسات تحقیقاتی سراسر آمریکا بودجه‌ای اختصاص داده است تا برای ارتقای سوخت‌های جدید هسته‌ای مقاوم در برابر حادثه تحت عنوان ATF کمک کنند. این مسئله می‌تواند به نیروگاه‌ها کمک کند که با حوادثی همچون فاجعه هسته‌ای ژاپن در سال ۲۰۱۱، بهتر مواجه شوند.

الیزابت سوبی وود، استادیار دانشگاه سن آنتونیو در این‌باره گفت: ما در واقع می‌خواهیم سوخت را تغییر دهیم. ما می‌خواهیم سوخت‌های سنتی را با چیزی جایگزین کنیم که رسانایی گرمایی بالاتری داشته باشند؛ تا اگر در زمانی حادثه‌ای رخ داد، انرژی ذخیره شده در هسته کاهش یابد.

نیروگاه‌های اتمی از شکافت هسته‌ای برای تولید انرژی و گرم کردن آب و سپس بخار استفاده می‌کنند. این بخار به چرخاندن پره‌های توربین‌های بزرگی کمک می‌کند که منجر به تولید الکتریسیته می‌شود. در مرکز یک راکتور نیروگاه، هسته قرار دارد که حاوی سوخت اورانیوم دی‌اکسید در قرص سوخت پرانرژی است. به گفته‌ی وزارت انرژی آمریکا، هر قرص سوخت می‌تواند انرژی هم‌تراز با ۱۵۰ گالون نفت تولید کند اما بر خلاف نفت، کربن تولید نمی‌کند.

وود در ادامه افزود: نکته مثبت انرژی‌های هسته‌ای، تولید انرژی بسیار زیاد است اما ماهیت این واکنش‌ها نمی‌گذارد که به راحتی آن‌ها را متوقف کنیم.

در حادثه اتمی ژاپن در سال ۲۰۱۱، سونامی باعث قطعی برق در چندین راکتور در نیروگاه هسته‌ای شماره یک فوکوشیما شد اما سوخت درون هسته به تولید گرما ادامه داد. آب داغ که به بخار تبدیل شد، با غلاف‌های زیرکونیمی میله‌های سوخت واکنش نشان داد و در نهایت به نشت مواد رادیواکتیو و تخلیه ۱۶۵۰۰۰ تن از شهروندان فوکوشیما انجامید.

بنا بر گفته‌های کمیسیون ساماندهی هسته‌ای آمریکا و در پی حوادث فوکوشیما، صنعت انرژی هسته‌ای اقدامات احتیاطی را افزایش داد. توانایی‌های بیشتری برای حفظ عملکرد ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای در برابر حوادث طبیعی عظیم اعمال و تجهیزات جدیدی جهت مقاومت بیشتر راکتورها در برابر حوادث آسیب‌زننده به هسته اضافه شد. حال با مجوز فدرال، دانشگاه سن آنتونیو به دنبال راه‌های برای افزایش مقاومت مواد در برابر اکسید شدن را امتحان می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.