صفحه اصلی / اسلایدر / ناکامی تولیدکنندگان از تامین تقاضای نوروزی
ناکامی تولیدکنندگان  از تامین تقاضای نوروزی
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-07-22 12:57:21Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

«کسب و کار» آثار مجور دولت به آزاد سازی واردات در مناطق آزاد را بررسی می‌کند

ناکامی تولیدکنندگان از تامین تقاضای نوروزی

در حالی که دولت به وارد کنندگان مجوز واردات در مناطق آزاد را داده برخی این سیاست را مشابه مجوز دادن به قاچاق اعلام می کنند. آن هم درست زمانی که تولید کنندگان داخلی منتظر تقاضای نوروزی هستند. به عبارتی تولید کنندگان عقیده دارند دولت با این سیاست تقاضای برای تولید داخلی را به سمت کالای خارجی هدایت کرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی که دولت به وارد کنندگان مجوز واردات در مناطق آزاد را داده برخی این سیاست را مشابه مجوز دادن به قاچاق اعلام می کنند. آن هم درست زمانی که تولید کنندگان داخلی منتظر تقاضای نوروزی هستند. به عبارتی تولید کنندگان عقیده دارند دولت با این سیاست تقاضای برای تولید داخلی را به سمت کالای خارجی هدایت کرده است.

چند روز پیش بود که گمرک ایران مجوز واردات تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار از کالاهای گروه ۴ را به مناطق آزاد صادر کرد.

به اعتقاد فعالان اقتصادی مجوز دولت به واردات کالای مصرفی و کالایی که مشابه آن در داخل تولید می شود آن هم در روزهای نزدیک به عید، باعث ناکامی تولید کنندگان شده و از سویی بازار را با انباشت کالای فاقد کیفیت روبرو می کند.

در همین رابطه عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، با ابراز تعجب از مصوبه دولت برای آزادسازی واردات در مناطق آزاد گفت: به نظر می‌رسد دولت با قاچاق، مماشات می‌کند.

در همین رابطه عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک افزود: هم اکنون با مجوز دولت برای واردات از مناطق آزاد، به نظر می‌رسد تمام دلخوشی تولیدکنندگان  در ایام پایانی سال نقش بر  آب شود؛ این در حالی است که فلسفه وجودی مناطق آزاد، ایجاد پایگاههایی برای صادرات بوده؛ ولی اکنون متاسفانه مناطق آزاد تبدیل به درگاههای ورود قاچاق شده و انواع و اقسام کالا به کشور از طریق این درگاهها وارد می‌شوند که شاید تولیدات داخلی در حد اعلا به لحاظ کیفیت، قابلیت پاسخگویی به نیاز مردم را داشته باشند. این چنین رویکردی به مناطق آزاد، واقعا جای تاسف دارد.

حسن مرادی کارشناس اقتصادی

ضرورت کنترل میزان واردات

مجوزی که دولت به واردات کالا داده عمدتا مرتبط با کالای لوکس است که در داخل کشور چندان تولید نمی‍‌‌ شود و نمی تواند چالشی عمده برای تولید کننده باشد. اما در شرایطی که بازار با موجی از تقاضا برای خرید عید نزدیک است، افزایش واردات می‌تواند به ناکامی تولید کنندگان از این تقاضاها منجر شود که دولت باید این مسئله را با کنترل میزان واردات، مدیریت کند. وگرنه شاید بتوان بخشی از این واردات را برای پوشش بازار داخلی آن هم در شرایطی که تولید کنندگان تولید خود را پایین آورده اند، لازم باشد. در شرایط کنونی در کنار واردات رسمی بخش زیادی از کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شود که رقم ناچیزی هم نیست. یعنی حتی اگر دولت مانع واردات شود، باز هم برخی از کالا به صورت قاچاق وارد بازار می شود. بنابراین در شرایط فعلی که هم و غم دولت مهار ارز و کمک به بازار است، کنترل واردات کمک بخش بازار ارز خواهد بود و از طرفی حداقل مجوز دادن به واردات باید به گونه ای باشد که باعث ورود بی رویه کالا به بازار نشود.

همچنین مطالعه کنید:

ماینر‌های غیرمجاز با پرداخت ۱۰۰ برابر نرخ برق جریمه می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در خبر ۱۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.