صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / هدف نشست شرم الشیخ، دامن زدن به پروژه ایران هراسی در منطقه است
هدف نشست شرم الشیخ،  دامن زدن به پروژه ایران هراسی در منطقه است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا:

هدف نشست شرم الشیخ، دامن زدن به پروژه ایران هراسی در منطقه است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که برگزارکنندگان نشست شرم‌الشیخ به دنبال دامن زدن به پروژه ایران‌هراسی و انزوای ایران هستند،‌ اظهار کرد: نشست شرم‌الشیخ یک نشست شکست خورده‌ است و نتیجه‌ای در برنخواهد داشت.

شرم الشیخ

سید جعفر رضوی درباره برگزاری نشست سران عربی و اروپایی در شرم الشیخ مصر گفت:‌ این نشست  در راستای هدف ایران هراسی ‌آمریکایی و صهیونیستی برگزار می‌شود، از این رو به دنبال این هستند تا همان پروژه انزوای ایران و دامن زدن به پروژه ایران‌هراسی را در منطقه گسترش دهند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد:‌ نشست ورشو، نشستی بود که آمریکایی‌ها پایه آن را ایجاد کردند، اما نشست شرم الشیخ توسط اروپایی‌ها برگزار می‌شود و نشان می‌دهد که در پروژه ایران‌هراسی فرقی بین اروپا و آمریکا وجود ندارد، در واقع به نوعی خط و نشان کشیدن برای ایران هم محسوب می‌شود با توجه به  تهدیدهایی که پیش از این کردند که اگر FATF در ایران تصویب و اجرا نشود، کانال مالی را برقرار نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: ایران‌هراسی بخشی از معامله قرن است و نشست شرم الشیخ هم در راستای تضعیف و اجرای معامله قرن برگزار می‌شود، هر چند اختلافاتی بین غربی‌ها وجود دارد، اما در این راستا تلاش می کنند و با این نشست می‌خواهند برخی از اهداف معامله قرن را اجرایی کنند.

رضوی ادامه داد: یکی از مسائلی که در معامله قرن خیلی مهم است و این نشست آن را دنبال می‌کند بحث عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است، لذا ظاهر این نشست اروپایی و عربی است اما در باطن قضیه می‌خواهند بحث عادی‌سازی روابط با اسرائیل را پیش ببرند.

وی خاطرنشان کرد: نشست شرم الشیخ یک نشست شکست خورده‌ای است که از پیش می‌توان گفت کودکی که از این نشست به دنیا بیاید، از همین الان مرده به دنیا آمده و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، زیرا در بین خود آن‌ها اختلافات شدیدی وجود دارد و نتوانستند نشست را آن‌طور که می‌خواستند برگزار کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد:‌ همان‌طور که دیدیم اماراتی‌ها در این نشست شرکت نکردند،  از عربستان نیز ملک سلمان پادشاه این کشور حضور یافته و با تهدیدهایی که اروپایی‌ها از جمله مرکل داشتند بن سلمان در این نشست شرکت نکرد. ملک سلمان نیز در ادعای خود برخی مستندات را ارائه کرده تا پروژه ایران‌هراسی را از مصری‌ها بگیرد گرچه مصری‌ها نیز به دلیل اختلافات داخلی خودشان در حال حاضر نمی‌توانند به طور قانونی این کار را انجام دهند.

وی افزود: در کنار همه این اختلافات به نظر می‌رسد تلاش می‌کنند تا پروژه انزوای ایران را رقم بزنند که البته بعید است مانند ورشو بتوانند موفق شوند و آن را اجرایی کنند.

رضوی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر غربی‌ها فعالیت شدیدی را در منطقه علیه ایران و مقاومت شروع کرده‌اند که در پس این فعالیت‌ها مساله فلسطین و قدس توسط کشورهای عربی و منطقه‌ای نادیده گرفته شود، اما نباید از مساله غافل شویم زیرا قدس به شدت تحت فشار است، هنیه نیز از تمام فلسطینی‌ها در خواست کرده به قدس بروند بنابراین نباید پشت این اخبار فشرده‌ای که ارائه می‌کنند از قدس غافل شویم.

وی در پایان گفت:‌ یکی از موضوعات این نشست فلسطین است، اما فلسطینی که آن‌ها دم می‌زنند در راستای اجرای معامله قرن است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.