صفحه اصلی / اصناف / لایه های پنهان بازار پوشاک
لایه های پنهان بازار پوشاک

برندهایی که از آب نگذشته‌اند

لایه های پنهان بازار پوشاک

اکثر مردم ایران با نام نساجی قائمشهر آشنا هستند اما این نام به اندازه بزرگی نامش نتوانسته در عرصه صنعت بزرگ بماند و سرش زیر سنگینی واردات عمده پارچه خم شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، نداشتن اطمینان به جنس داخلی نیز سبب شده سفارش دهنگان عمده پوشاک پس از تحویل سفارش خود، پیش از توزیع در بازار نشان‌های خارجی را به پوشاک تولید داخل برچسب بزنند. پوشاک، صنعتی سودآور با ارزش افزوده بالا و اشتغال زایی مولد است که می‌تواند سهم صنعت نفت را در بسیاری از کشورهای نفتی از اقتصاد ناخالص داخلی به خود اختصاص دهد. اهمیت این صنعت در اقتصاد به حدی است که بسیاری از کشورها از سود سرشار فروش نفت و حتی منابع معدنی و طبیعی چشم پوشی کرده و روی تقویت تولید و بازار صادراتی صنعت پوشاک تمرکز کرده‌اند.ترکیه که شاید بارها نام آن را به عنوان کشور در حال توسعه صنعت پوشاک شنیده‌ایم، برای تحقق صادرات ۲۵۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی کرده است که بخش مهمی از آن تاکنون محقق شده است. حتی بنگلادش نیز روی این صنعت تمرکز ویژه‌ای کرده به گونه‌ای بیش از ۹ میلیون نفر از جمعیت ۳۰ میلیونی این کشور در صنعت نساجی مشغول به فعالیت هستند و برای شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی تولید می‌کنند.

سهم ایران در بازار جهانی پوشاک به ۰٫۰۵ درصد هم نمی‌رسد

ارزش بازار مصرف پوشاک در دنیا بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بوده که پیش بینی می شود این میزان در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۲ هزار میلیارد دلار برسد. ۷۵ درصد این بازار پرسود در اختیار اتحادیه اروپا، آمریکا، چین و ژاپن است و سهم ایران در بازار جهانی به ۰٫۰۵ درصد هم نمی رسد.متاسفانه برخلاف بازارهای جهانی که هر سال سرانه مصرف را افزایش می‌دهند اما در ایران شاهد کاهش سرانه مصرف پوشاک هستیم به گونه‌ای که سرانه مصرف ۲۰۰ دلاری هر ایرانی در سال ۹۳ به ۱۴۷ دلار در سال ۹۶ رسیده است.شاید بارها واردات عمده از کشورهای مختلفی همچون چین یکی از مهم ترین موانع پیش روی تولید صنعت پوشاک کشور بیان شده است، اما علاوه بر واردات پوشاک به ایران که یک و نیم برابر متوسط جهانی است، آمار تکان دهنده قاچاق نکته‌ای است که به آن کمتر توجه شده است.

رشد قاچاق پوشاک در ایران از اوایل دهه ۸۰ شروع شد و امروز از بازار ۲۳ هزار میلیاردی پوشاک ایران، ۱۵ هزار میلیارد تومان در اختیار واردات و قاچاق است.۷۵ درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در ایران متعلق به چین و ۹ درصد متعلق به امارات است که این کشورها درصدر کشورهای صادرکننده پوشاک با نشان تجاری جعلی هستند.طبق آخرین آمار مربوط به سال ۹۴، بازار تهران ۵۳ درصد از توزیع پوشاک کشور را بر عهده دارد که از این رقم ۴۴ درصد قاچاق و ۹ درصد نیز همراه با مسافر وارد می شود اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

قیمت تمام شده تولید پوشاک در ایران بسیار بالا است

قیمت تمام شده تولید پوشاک در ایران بسیار بالا است و به دلیل واردات پوشاک ارزان قیمت از کشورهایی مثل چین، تولیدکنندگان داخلی قدرت رقابت با این اجناس را نداشته و همین می شود که شاهد رکود بازار صنعت پوشاک باشیم.تولید انبوه پوشاک در چین و استفاده فراوان از مواد اولیه بسیار ارزان قیمت موجب شده تا این کشور در کسب بازارهای جهانی به خصوص بازار ایران بسیار موفق عمل کند. تولید پوشاک در ایران انبوه و سری دوزی نیست، بنابراین تولید فله‌ای و انبوه، هزینه تمام شده را کاهش می‌دهد. مطالعه نشدن بازار مصرف دیگر مشکل صنعت پوشاک کشور است و جامعه تولیدی صنعت پوشاک وقتی مجوز تولید می‌گیرد برای سلایق و ذائقه اقشار مختلف برنامه‌ای ندارند؛ تولید کننده باید در ابتدای کار روی بازار و ذائقه مصرف اقشار مختلف مطالعه داشته تا بتوانند بسته به تقاضای واقعی موجود در بازار تولید کند.توجه به نظام عرضه و تقاضا  بسیار مهم است، هر چند قدرت خرید مردم نیز نسبت به سال های قبل کاهش زیادی داشته و موجب شده تا سهم پوشاک از سبد مصرفی خانوارها کاهش یابد. در حال حاضر ۲۸۰ هزار نفر در عرصه صنعت پوشاک به صورت مستقیم فعالیت می کنند و این ظرفیت می‌تواند به بیش از ۶۰۰ هزار نفر برسد.

* عرضه پوشاک داخلی با نشان خارجی

تولیدکننده و فعال اقتصادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تولیدکنندگان به هیچ وجه برای فروش کالای خود از نشان خارجی استفاده نمی کنند، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان نشان خارجی در پوشاک، عمده فروشانی هستند که به صورت عمده سفارش تولید پوشاک به کارگاه های تولیدی کرده و پس از تحویل کالای خود روی آن برچسب نشان تجاری خارجی زده و اقدام به توزیع در بازار داخلی می کند.فرجی، توجه نکردن به برندسازی تولیدات داخلی را یکی از دلایل اصلی بروز چنین معضلی دانست و اظهار کرد: شهرداری ها و فرمانداری ها در هر شهرستانی باید فضای تبلیغاتی مناسب و ارزان قیمت را برای تبلیغ نشان های تولیدی پوشاک داخلی فراهم کنند.این تولیدکننده با بیان اینکه ایران در عرصه پوشاک پیشرفت قابل توجه کیفی داشته است، تاکید کرد: کیفیت پوشاک تولیدی داخلی به اندازه ای افزایش یافته که با نشان‌های ترکیه‌ای قابل رقابت است.وی با اشاره به ثبت برخی نشان های ایرانی در خارج از کشور، بیان کرد: برخی از تولیدکنندگان به دلیل مشکلاتی که در ثبت نشان تجاری در کشور وجود دارد اقدام به ثبت نشان تجاری در کشورهای همسایه همچون ترکیه می کنند.فرجی افزود: شاید نشان تجاری خارج از کشور ثبت شده اما مالک آن ایرانی و واحد تولیدی نیز در ایران است، اما خریدار به اشتباه وقتی نام خارجی روی پوشاک می‌بیند که ثبت شده ترکیه است آن را به عنوان جنس ترک به مردم می فروشد.

متاسفانه مازندران یکی از استان هایی است که تمایل به خرید پوشاک با نشان های خارجی در آن زیاد است. این علاقه و رغبت موجب شده در بسیاری از شهرهای مازندران به خصوص در غرب استان شاهد دایر شدن متعدد فروشگاه های عرضه کننده پوشاک به اصطلاح مارک باشیم. صنعت پوشاک یکی از صنایع پر سود و با رازش افزوده بسیار بالا است که باید برای تقویت و ترویج ایجاد آن سیاست های حمایتی در سطح کلان کشور در نظر گرفت. امید است در سال جدید و با سیاست های حمایتی دولت، بخشی از مشکلات این بخش مهم از اقتصاد کشور کاهش یابد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.