صفحه اصلی / استان ها / سمنان / عالی قاپوی کویر
عالی قاپوی کویر

عالی قاپوی کویر

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی از پایان فاز سوم مرمت عمارت تاریخی آقایان میامی خبر داد.

عمارت تاریخی آقایان میامی

به گزارش کسب و کار نیوز، عمارت تاریخی آقایان یکی از ابنیه تاریخی و زیبای میامی است که بر روی آب‌انبار تاریخی آقایان بنا شده است. شباهت ظاهری این بنا به عمارت عالی قاپو سبب شده از آن به عنوان عالی قاپوی کویر هم نام ببرند. این بنا تاریخی در مجاورت مجموعه ای از ابنیه تاریخی کاروانسرا، حمام، و مسجد و کوچه آقایان قرار گرفته است.

این بنای دو طبقه از نظر ساخت و طرح و نما همچون منازل مسکونی شهر متشکل از سه اتاق با طاقچه های قوسی شکل است که به وسیله ایوانی یک و نیم متری به هم متصل شده اند و در واقع نمای کلی بنا رو به شمال است و شش ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می کند.

سقف بنا و ناودان های آن چوبی است و دور تا دور آن را نرده های چوبی با ظرافت خاصی محصور کرده است. طبقه زیرین بنا دارای سه باب مغازه است که تا چندی پیش از آن برای فروش و کسب و کار استفاده می کردند.

عمارت آقایان در زمان گذشته به عنوان مرکز مشاوره کاربرد داشته و مردم برای رفع و رجوع مسائل شرعی به آن مراجعه می کردند. در دورۀ پهلوی نیز از این بنا به عنوان تلگراف خانه یاد شده و فردی از اهالی بومی به نام “محمد تقی خان سرهنگ” از خوانین برجسته شهر آن را اداره می کرده است. این بنا امروزه در اختیار میراث فرهنگی شهرستان میامی قرار دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.