صفحه اصلی / اسلایدر / سیاست های رفاهی دولت به بن بست رسید
سیاست های رفاهی دولت به بن بست رسید
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-09-09 09:10:31Z | http://piczard.com | http://codecarvings.comڈ‌ےl«­

«کسب و کار» بحران بازار و توزیع کالای اساسی را بررسی می‌کند

سیاست های رفاهی دولت به بن بست رسید

یکی از سیاست‌هایی که از سوی کارشناسان برای تنظیم بازار به دولت پیشنهاد می‌شود، سیاست توزیع کالای اساسی از طریق کوپن است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز اما همچنان این سیاست از سوی برخی از کارشناسان حقیرانه به نظر می‌آید و شاید یکی از دلایل امتناع دولت از اجرای این سیاست همین مسئله باشد.
طبق نظر برخی از کارشناسان لازم است این کار در روزهای خاص مثل همان زمانی که با جنگ تحمیلی روبرو بودیم، اجرا شود. اما برخی دیگر بر این عقیده اند که کوپنی شدن کالای اساسی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که در جنگ اقتصادی کنونی، بیشتر از همیشه کاربرد دارد. بررسی ها هم نشان می دهد این سیاست در کشورهای توسعه یافته هر چند به صورت مقطعی و موقت اجرا می‌شود. استدلال مخالفان سیاست کوپنی شدن کالا، افزایش رانت و فساد، افزایش نرخ تورم و عمیق تر شدن شکاف طبقاتی در کشور است. همچنین دخالت بیشتر دولت در بازار با این سیاست، هم به تولید کننده و هم به سیاست توسعه اقتصاد کشور آسیب می زند.
موافقان می گویند؛ سیاست کوپنی در شرایط بحرانی فعلی برای تامین ضروریات زندگی اقشار محروم امری ضروری است. منتهی دولت باید به صورت الکترونیکی این سیاست را اجرا کند. در حالی که توزیع اقلام اساسی بین مردم در این چند ماهه کارایی لازم را نداشته است. آنچه روشن است، عدم موفقیت دولت در سیاست های رفاهی مثل تخصیص ارز دولتی به کالای اساسی، توزیع بسته های حمایتی و کنترل قیمت ها در بازار است.

آثار تورمی کوپن و یارانه
سید رضی حاجی میری، عضو اتاق بازرگانی تهران
اقتصاد ما یک اقتصاد بیمار است که با مشکلات عدید‌ه‌ای روبرو است. حالا شرایط وخیم است و این مشکلات بیشتر از همیشه خود را نشان می‌دهد. پیشنهاداتی که از سوی برخی ها برای کنترل وضعیت اقتصادی، ارائه می‌شود، پیشنهاداتی است که اثر مسکنی دارد و نمی‌شود از آن برای دوره‌های طولانی استفاده کرد. ضمن آنکه این اقدامات باعث سرکوب غیر واقعی قیمت ها می‌شود و چون کاهش قیمت‌ها واقعی نیست، دوباره شرایط قبل را برای اقتصاد کشور رقم می‌زند و وضعیت مردم به همان حالتی بر می‌گردد که پیش از این بود. به نظر می‌رسد دولت در اجرای طرح‌هایی مثل کوپن ، پرداخت یارانه و … با شکست روبرو شده و باید بپذیرد که با این سیاست‌ها نمی توان قیمت ها را مهار کرد. اولویت اول دولت مهار تورم است که در این راستا و طی این مدت هیچ اقدامی برای آن نکرده است.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.