صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سودانی‌ها همچنان در خیابان‌ در میان اعتراف معاون عمر البشیر به وجود بحران در کشور
سودانی‌ها همچنان در خیابان‌ در میان اعتراف معاون عمر البشیر به وجود بحران در کشور

سودانی‌ها همچنان در خیابان‌ در میان اعتراف معاون عمر البشیر به وجود بحران در کشور

اعتراضات در سودان با وجود اعلام حالت فوق‌العاده ادامه دارند، همزمان معاون رئیس جمهوری این کشور به وجود بحران اعتراف و بر لزوم تقویت امنیت و ایجاد فضایی برای فعالیت سیاسی تاکید کرد. "مجمع شاغلان سودان" نیز اعلام کرد امروز (دوشنبه) به سمت کاخ ریاست‌جمهوری تظاهرات می‌کند.

عمر البشیر

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، تصمیمات عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان وارد مرحله اجرایی شدند، عوض بن عوف، معاون اول عمر البشیر و وزیر دفاع سودان به همراه محمد طاهر ایلا، نخست وزیر این کشور مراسم تحلیف را در حضور رئیس جمهوری ادا کردند.

بن عوف پس از ادای مراسم تحلیف در حضور رئیس جمهوری این کشور گفت: باید اعتراف کنیم که کشور با بحران و پیچیدگی‌هایی مواجه است و وضعیت امنیتی سودان باید تقویت شده و بستر عمومی برای فعالیت سیاسی فراهم شود.

این تصمیمات عمر البشیر تظاهرکنندگان سودانی را راضی نکرد و همزمان با مراسم تحلیف، تظاهراتی در سودان برگزار شد که مخالفان برکناری عمر البشیر و سرنگونی دولت او را خواستار شدند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی آزادی، دموکراسی، عدالت و برابری را خواستار شده و تصمیمات عمر البشیر را برای حل بحران جدی ندانستند.

آنها تاکید کردند، تظاهرات تا سرنگونی دولت عمر البشیر ادامه می‌یابد.

هزاران سودانی از دعوت سندیکاهای سودان و ائتلاف‌های مخالف برای شرکت در تظاهرات استقبال کرده و در تظاهراتی در بازار اصلی شهر ام درمان در غرب خارطوم شرکت کردند که پلیس و نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور با آنها مقابله کردند.

همچنین اعتراضات دیگری در برخی بازارها و محله‌های این شهر برگزار شد.

سندیکاهای سودان که هدایت اعتراضات در این کشور را در دست دارند، در صفحه رسمی خود در فیسبوک اعلام کردند، کاروان‌های بزرگ مردم ما در سخت‌ترین چالش علیه حالت فوق‌العاده اعلام شده از سوی خارطوم آغاز می‌شوند.

شاهدان عینی نیز اظهار کردند، صدها تظاهرکننده در محله “بری” در شرق خارطوم تجمع کرده و شعار “آزادی.. صلح و عدالت.. انقلاب انتخاب مردم” سر دادند.

با محاصره نظامی این محله توسط نیروهای نظامی و یورش به محله و شلیک گاز اشک‌آور به سمت خانه‌ها، تعداد زیادی از تظاهرکنندگان که بیشتر دختر بودند بازداشت شدند.

شاهدان عینی تعدادی خودروی نظامی حامل دختران بازداشت شده در این درگیری را مشاهده کردند.

به گفته برخی فعالان، منطقه “شارع الستین” نیز شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود.

در شهر “ام بده” نیز تظاهرات گسترده‌ مردمی برگزار شد.

همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از محاصره دانشجویان در داخل دانشگاه علوم پزشکی و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت آنها و نیز ضرب و شتم‌شان در داخل حیات دانشگاه قبل بازداشت تعدادی از آنها که قصد فرار از نرده‌های دانشگاه را داشتند، منتشر کردند.

طبق گزارش کمیته مرکزی پزشکان سودان، یکی از گروه‌های اصلی سندیکاهای این کشور، سه شهروند سودانی در ام درمان با گلوله زخمی شدند که دستکم وضعیت یکی از آنها وخیم است.

سندیکاهای سودان و هم‌پیمان‌های آنها در ائتلاف “گروه‌های آزادی و تغییر” با اعلام حالت فوق‌العاده مخالفت کرده و آن را به چالش کشیدند، آنها تاکید کردند که اعتراضات تا برکناری عمر البشیر و سرنگونی دولت او ادامه می‌یابند.

در این راستا مجمع شاغلان سودان نیز امروز فراخوانی برای برگزاری تظاهرات به سمت کاخ ریاست‌جمهوری داد که شامل کمیته مرکزی پزشکان سودان، شبکه خبرنگاران سودان، ائتلاف وکلای دموکرات می‌شود و نقش مهمی در تظاهرات علیه عمر البشیر دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.