صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / امکان کشف و جمع‌آوری اطلاعات از منابع رادیویی با سامانه رادیوتلسکوپ

رییس پژوهشگاه فضایی اعلام کرد

امکان کشف و جمع‌آوری اطلاعات از منابع رادیویی با سامانه رادیوتلسکوپ

رییس پژوهشگاه فضایی با بیان این‌که امکان انجام تست سازگاری ماهواره‌ها در این پژوهشگاه فراهم شد، گفت: علاوه بر این محققان این پژوهشگاه موفق به ساخت رادیو تلسکوپ که یک نوع آنتن رادیویی است، در حوزه نجوم رادیویی شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر حسین صمیمی در مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی ماموریت این پژوهشگاه را مدیریت تحقیقات در بخش فضایی کشور نام برد و افزود: داشتن آزمایشگاه‌های مجهز و تخصصی یکی از ملزومات اساسی ایفای این نقش است و راه‌اندازی آزمایشگاه AIT یکی از ملزومات آن است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه EMC یکی از بخش‌های آزمایشگاه AIT است، اظهار کرد: امروز با افتتاح EMC گام بزرگی در جهت رفع نیازهای ضروری فعالیت‌های فضایی برداشته شد.

صمیمی با تاکید بر این‌که ایجاد چنین آزمایشگاهی موفقیت بزرگی برای ما به شمار می‌رود، در این باره خاطر نشان کرد: راه‌اندازی این آزمایشگاه در شرایطی صورت گرفت که ما تحریم‌ها علیه کشور و مشکلات ناشی از تلاطمات ارزی و تامین تجهیزات را پیش رو داشتیم، ولی با پیگیری‌های صورت گرفته و با همکاری بانک مرکزی و محققان این پژوهشگاه توانستیم این پروژه را در شرایط تحریم به پایان برسانیم.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران خاطرنشان کرد: امروز علاوه بر افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی ( EMC) از دو دستاورد محققان این پژوهشگاه که شامل سامانه رادیوتلسکوپ و پروژه سامانه شبیه‌ساز نرم‌افزار مداری است، رونمایی شد.

صمیمی با تاکید بر اینکه سامانه رادیو تلسکوپ به سفارش کارفرما و به مجری‌گری پژوهشگاه فضایی به پایان رسید، خاطر نشان کرد: این سامانه ابزاری در حوزه نجوم رادیویی است و اطمینان داریم که شیرینی خدمات این ابزار به کام دانشجویان و اساتید حوزه اخترشناسی و کیهان‌شناسی می‌نشیند، ضمن این‌که آنها را ترغیب به اجرای پروژه‌های بزرگتر در این زمینه خواهد کرد. این سامانه امکان کشف و جمع‌آوری اطلاعات از منابع رادیویی را فراهم می‌کند.

رییس پژوهشگاه فضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جزئیات سامانه شبیه‌ساز نرم‌افزار ماهواره، بیان کرد: این سامانه یک ابزار کارآمد در حوزه طراحی ماهواره است و خدمات آن نیز مشمول همه بازیگران بخش فضایی خواهد شد.

صمیمی، رویکرد این پژوهشگاه را جوانگرایی دانست و یادآور شد: این رویکرد به صورت جدی در پژوهشگاه فضایی پیاده‌سازی شده است و به شدت در حال پیشرفت است و اگر موفقیتی در این پژوهشگاه حاصل می‌شود، ناشی از زحمات جوانان متخصصی است که با انگیزه فعالیت‌های علمی را اجرایی می‌کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.