چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / عمده فعالیت‎های نفت مناطق مرکزی بر غرب کشور متمرکز می‏‎شود
عمده فعالیت‎های نفت مناطق مرکزی بر غرب کشور متمرکز می‏‎شود

عمده فعالیت‎های نفت مناطق مرکزی بر غرب کشور متمرکز می‏‎شود

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اعلام کرد: با توجه به اهمیت توسعه میدان‎های مشترک نفتی و نیز تغذیه شبکه گازی غرب کشور، سرمایه‎گذاری و فعالیت‎های اجرایی این شرکت در سال آینده بیشتر بر حوزه شرکت بهره‎برداری نفت و گاز غرب متمرکز خو اهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, رامین حاتمی، مدیرعامل این شرکت در نشست پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت برای نیمه نخست سال ۱۳۹۸ که با حضور مدیران، رؤسا و کارشناسان ستادی، مدیران عامل، مدیران و رؤسای شرکت تابعه بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب برگزار شد، گفت: اگرچه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دومین شرکت تولیدکننده گاز در کشور و نخستین تولیدکننده گاز در خشکی است، اما با توجه به اهمیت توسعه میدان‌های مشترک نفتی و نیز تغذیه شبکه گازی غرب کشور، سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اجرایی این شرکت در سال آینده بیشتر در حوزه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب متمرکز خواهد بود.
وی از تولید ۶۰ میلیارد مترمکعب در سه شرکت تابعه نفت مناطق مرکزی ایران در ۱۱ ماه امسال (شرکت بهره‌برداری‌ نفت و گاز غرب، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی) خبر داد و درباره فعالیت‌ها و پروژه‌های در دست اقدام شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب عنوان کرد: در منطقه عملیاتی تنگ بیجار، لرزه‌نگاری سه‌بعدی به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال و توسعه فاز دوم این میدان با حفاری پنج حلقه چاه و توسعه تاسیسات روزمینی با حدود ۱۱۰ میلیون دلار اعتبار در حال اجراست. از دیگر پروژه‌های این شرکت می‌توان به قراردادهای EPCدانان (شامل لرزه‌نگاری و لایه‌شکافی هیدرولیکی دو حلقه چاه) و نفت‌شهر به ارزش تقریبی حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد ریال اشاره کرد.
حاتمی به پروژه انتقال نمکزدایی سرکان ماله‌کوه به چشمه خوش و پروژه برق‌رسانی آبان و پایدار غرب به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب نیز اشاره کرد و افزود: از مجموع ۱۳ دکلی که درباره بحث نگهداشت تولید و قراردادهای EPC در سال آینده فعالیت خواهند کرد، تعداد ۱۰ دکل آن در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب حضور می‌یابند که بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های حفاری این شرکت را شامل می‌شود. همچنین تکمیل باقی‌مانده طرح ۱۶ میدان نفتی در مناطق عملیاتی چشمه‌خوش، دهلران و پایدار غرب از دیگر برنامه‌های این شرکت محسوب می‌شود. همچنین بسته‌های جدید EPCF و EPDF در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب شامل توسعه میدان‌های دهلران، چشمه خوش، دالپری، سامان، سومار و دلاوران با سرمایه تقریبی حدود ۶۰۰ میلیون دلار و تولید حدود ۳۰ هزار بشکه در روز منتظر نهایی شدن ازسوی شرکت ملی نفت ایران است.
بر اساس اعلام شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، حفاری چهار حلقه چاه جدید و سه حلقه چاه تعمیری نیز در برنامه شرکت نفت و گاز غرب در سال ۹۸ قرار دارد که با تحقق آن، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت در این شرکت ۱۱ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز افزایش یابد.
حاتمی همچنین درباره عملکرد تولیدی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی توضیح داد: در ۱۱ ماه اخیر در این شرکت، در مجموع ۴۷ میلیارد مترمکعب گاز، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت و یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید شده است. میزان تولید گاز در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق نیز تا ۲۷ بهمن ماه امسال معادل ۱۳ میلیارد مترمکعب بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

میزان تبادل برق در بورس انرژی به ۶۰ درصد می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست مشترک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.