صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / ضرورت افزایش مهارت‌های فردی معلولان
ضرورت افزایش مهارت‌های فردی معلولان

ضرورت افزایش مهارت‌های فردی معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی کشور گفت: خواهیم در مورد اشتغال معلولان کاری کنیم باید شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنیم که مهارت‌های فردی افزایش پیدا کند.

نحوی نژاد

به گزارش کسب و کار نیوز حسین نحوی‌نژاد در اختتامیه نخستین جشنواره کشوری نمایش رادیویی افراد دارای معلولیت (صدای زندگی، موج مهربانی) اظهار کرد: گاهی که گزارش کار داده می‌شود ممکن است سوالی پیش بیاید که افراد هنوز دارای مشکلات هستند. گزارش کار به این علت است که نوید ایجاد شود که  نظام و دولت به فکر معلولان هستند اما زمانی این احساس خوب و شیرین در افراد حاصل می‌شود که احقاق اجتماعی صورت گیرد و تا رسیدن به آن راه‌ درازی داریم.

وی ادامه داد: این هدف فقط به اعتبارات برنمی‌گردد بلکه بخشی از آن به مسائل فرهنگی مربوط است. به عنوان مسئولی که باید تلاش بیش‌تر می‌کردم از جامعه معلولان عذرخواهی می‌کنم. وقتی به نمونه‌های اثبات توانمندی‌سازی معلولان نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم که اگر شرایطی باشد که این افراد به جامعه بیایند قطعا راه خود را پیدا خواهند کرد که باعث شادی است. با مدیریت و توجه مجلس و دولت، بالاترین افزایش بودجه دستگاه‌ها در بین حوزه‌ها، سازمان بهزیستی کشور دارد که به واسطه تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولان است.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور افزود: امیدوارم سال آینده علی‌رغم مشکلات موجود، در حوزه معیشت افراد دارای معلولیت، حق پرستاری، وضعیت مراکز غیردولتی، هنر و هنر درمانی و… سال بهتری نسبت ‎به گذشته باشد.

وی در خصوص استعدادیابی افراد دارای معلولیت اظهارکرد: باید از افرادی که برای اولین‌بار از زبان هنر در بهزیستی استفاده کردند، تشکر کرد. در ابتدای کار ما به دنبال استفاده از محور هنر برای نشان‌دادن توانمندی‌های افراد دارای معلولیت بودیم تا با زبان موجز هنر مطالبات خود را به جامعه بگوید. همچنین روحیه کار تیمی در افراد معلول تقویت و زمینه حضور این افراد در اجتماع فراهم شود. اگر بخواهیم در مورد اشتغال افراد کاری کنیم باید شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنیم که مهارت‌های فردی افزایش پیدا کند. 

نحوی‌نژاد در خصوص سهم مشوق‌ها در بودجه حمایت از معلولان خاطرنشان کرد: دو محل اعتباربخشی به کمک حوزه توان‌بخشی می‌آید؛ یکی از محل حذف یارانه افراد پردرآمد برای بهزیستی و کمیته امداد و دیگری بخش اعتبارات قانون جامعه است که این دو بخش تا حدی خیال ما را از بخش‌های رفاهی، خدمات پرستاری و مستمری راحت می‌کند. قطعاً سایر برنامه‌های دیگر معلولان مثل اوقات فراغت، گردشگری و هنردرمانی زمینه بروز بیش‌تری پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به مشکلات و علی‌رغم اعتبارات موجود ما بسیاری از جشنواره‌ها را  به‌خاطر مسائل روانی آن و به‌ خاطر وضعیت افراد معلول در جامعه که دچار مشکلات معیشتی هستند، اجرا نکردیم. در سال ۹۸ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار خواهند شد. استان خراسان رضوی با ابتکاراتی که داشته است، این زمینه را دارد که سال آینده میزبان جشنواره بین‌المللی در زمینه هنر معلولان باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور در خصوص حمایت از اجرا و برنامه‌های رادیویی افراد معلول تاکید کرد: در دوسال گذشته دو برنامه برای افراد ناشنوا در شبکه‌های اینترنتی رادیویی در رادیو سلامت و ورزش گذاشته شد. قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، صداوسیما را ملزم کرده که ۵ ساعت برنامه برای این قشر داشته باشد. در کنار آن قبول داریم بودجه‌های صداوسیما کفایت نمی‌کند و باید بهزیستی نیز حمایت کند.

وی با بیان اینکه «احساس می‌کنم رادیو نمایش از پرکردن برنامه‌‎های خود از متن‌های اصیل دور شده است»، تاکید کرد: برنامه‌های اجتماعی و هنرهای گفتاری و موسیقی از پخش نمایش بیش‌تر شده است. یکی از سرگرمی‌ها و محل آموزش افراد نابینا و کم‌بینا رادیو نمایش است که باید روی این مقوله سرمایه‌گذاری بیش‌تری شود.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.