صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / صباح زنگنه: تعلل‌های آمریکا نقض تعاملش با دادگاه لاهه محسوب می‌شود
صباح زنگنه: تعلل‌های آمریکا نقض تعاملش با دادگاه لاهه محسوب می‌شود

صباح زنگنه: تعلل‌های آمریکا نقض تعاملش با دادگاه لاهه محسوب می‌شود

یک حقوقدان با بیان این‌که به احتمال زیاد در پرونده‌های اخیر شکایت ایران از ‌آمریکا رأی دادگاه لاهه به نفع ایران خواهد بود،‌ اظهار کرد: با توجه به این‌که پیش از این هم ایران و هم آمریکا صلاحیت دادگاه لاهه را پذیرفته‌اند، تعلل‌های اخیر آمریکا نقض رویه‌های گذشته است و نقض تاریخچه خودش در تعامل با این دادگاه محسوب می‌شود.

صباح زنگنه

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند جلساتی که طی سال جاری توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) در پی شکایت ایران از آمریکا برگزار شده، گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری دادگاهی بین‌المللی است که در مسائل حقوقی صلاحیت داشته و حق نظر و صدور احکام را دارد،‌ ‌بنابراین جمهوری اسلامی ایران، این دادگاه را به رسمیت شناخته و به آن شکایت برده است.

وی تصریح کرد:‌ آمریکا نیز پیش از این دادگاه لاهه را قبول داشت و آراء آن را می‌پذیرفت، اما اخیرا با رفتارهایی که ترامپ از خود نشان داده، ممکن است در پذیرش احکام و آرای این دادگاه تعلل کند، به هر حال این وضعیتی است که باید به آن معترض بود و پیگیر شد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل درباره این‌که تا چه اندازه امکان دارد آمریکا با استفاده از لابی‌های خود بتواند بر رأی دادگاه اثر بگذارد، گفت: دادگاه لاهه فارغ از بحث لابی‌گری، براساس قوانین بین‌المللی شناخته شده که پس از بررسی پرونده‌ها رأی خود را اعلام می‌کند، به احتمال زیاد این رأی به نفع ایران  خواهد بود.  

زنگنه افزود:‌ آمریکا ادعا کرده که قصد دارد از امضای اساسنامه این دادگاه خارج شود، اما خروج آمریکا حدودا یکسال طول می‌کشد، بنابراین در این مدت آمریکا ملزم است که آراء صادره را اجرا کند.

این حقوق‌دان درباره این‌که پیش از این در موارد اختلافی رأی دادگاه چگونه بوده است،‌ اظهار کرد:‌ تا به حال احکام زیادی صادر شده که هم به نفع ما و هم به نفع آمریکا بوده و هر دو طرف پذیرفتند و اجرا کردند،‌ لذا داشتن چنین سابقه‌ای نشان می‌دهد که هر دو کشور صلاحیت دادگاه لاهه را پذیرفتند،  تعلل‌های اخیر آمریکا نقض رویه‌های گذشته است و نقض تاریخچه خودش در تعامل با این دادگاه محسوب می شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.