صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ایران در این چهار دهه مدیون فعالیت‌های مهندسان خود بوده است
ایران در این چهار دهه مدیون فعالیت‌های مهندسان خود بوده است

رییس دانشگاه خواجه نصیر در تجلیل از زنده‌یاد مهندس حبیب نفیسی:

ایران در این چهار دهه مدیون فعالیت‌های مهندسان خود بوده است

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان این که ایران در این چهار دهه مدیون فعالیت‌های مهندسان خود بوده است، گفت: به هر دانشگاه خوب کشور که نگاه کنید نام یک فرد والامقامی را می‌بینید که عمر خود را وقف آن دانشگاه کرده است.

علی خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیر

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر علی خاکی صدیق در آیین بزرگداشت زادروز علامه خواجه نصیرالدین طوسی و نکوداشت روز مهندسی و تجلیل از زنده‌یاد مهندس حبیب نفیسی که امروز (۶ اسفند) در دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در اوایل انقلاب از ادغام چندین موسسه شکل گرفت که یکی از آن‌ها موسسه پست و تلگراف است که در سال ۱۳۰۷ تاسیس شده است.

وی ادامه داد: خوشحالیم که در این مراسم در خدمت خانواده مهندس حبیب نفیسی هستیم.

به گزارش کسب و کار نیوز حبیب نفیسی بنیانگذار موسسه “تکنیکوم نفیسی” است که سال‌های بعد با ادغام با چند موسسه دیگر به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تبدیل شد.

در ادامه این مراسم که با حضور همسر مرحوم حبیب نفیسی، جمعی از فارغ‌التحصیلان و استادان موسسه تکنیکوم نفیسی و استادان و دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، مهندس نوربخش و مهندس موسوی از همکاران مرحوم نفیسی به بیان خاطراتی از دوران زندگی وی پرداختند. همچنین حجت‌الحق حسینی که پژوهشگر خواجه نصیرالدین طوسی است، به بیان نکاتی درباره زندگی خواجه نصیر، حبیب نفیسی و خانواده عدل پرداخت.

همسر مرحوم مهندس حبیب نفیسی، دکتر عظما عدل در آیین بزرگداشت مرحوم نفیسی با تشکر از رییس و استادان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دنیایی که من در آن رشد کردم، خیلی آرامتر از دنیای امروز بود. الان دیگر از عطوفت سابق اثری نمی‌بینیم‌. من به دلیل اینکه همسرم را از دست داده‌ام و فرزندانم اینجا نیستند، بسیار احساس تنهایی می‌کنم و مایوس می‌شوم؛ اما در این دنیای تنهایی که دارم شعرای کلاسیک به من کمک بسیاری کرده‌اند.

وی افزود: حافظ شیرازی هم در دوره‌ای از بی‌اعتنایی دوستان و آشنایان سخت دلتنگ بوده به طوری که می‌فرماید: “یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد

دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

آب حیوان تیره گون شد خضر فرخ پی کجاست

خون چکید از شاخ گل باد بهاران را چه شد

کس نمی‌گوید که یاری داشت حق دوستی

حق شناسان را چه حال افتاد یاران را چه شد”

وقتی این اشعار را می‌خوانم میبینم این‌حالت تنها مربوط به من و این دوران نیست، در بعضی دوران‌ها افراد به دلیل مشغله از یاد دوستان غافل می‌شوند.

عدل ادامه داد: عده‌ای که اکنون اطراف من هستند، نهایت محبت را به من می‌کنند و من باید شکرگزار باشم. از بودن در این جمع بسیار مفتخرم و از دکتر خاکی صدیق، استادان و دانشجویان این دانشگاه سپاسگزارم.

وی با ابراز تاسف از مقایسه زندگی خود با حافظ گفت: وقتی این چنین دچار یاس و ناامیدی می‌شوم، با یادآوری اقدامات عزیزانم همچون برادرم که جان چندین نفر را نجات داد و یا همسرم که جوانانی کارآزموده برای مملکت تربیت کرد، به خود می‌بالم و می‌گویم حق ندارم خود را کاملاً تسلیم یاس و ناامید کنم.

در ادامه این مراسم هم مهندس جاوید، مشاور شهردار تهران در امور زیرساختی با اشاره به توجه کشورهای پیشرفته به رشد علم گفت: همانطور که کشورهای پیشرفته اسباب پیشرفت‌های خود را توجه به علم به طور عام و توجه به دانشمندان به طور خاص بنیان نهاده‌اند، باید پیشرفت عملیاتی، اجرایی زیرساختی کشور ما هم به مدار توجه به علم و دانش بازگردد.

وی افزود: یکی از پیش‌نیازهای لازم این امر فراهم آوردن امکانات ساختاری، فیزیکی و سخت‌افزاری مناسب است. دانشگاه‌های ما باید از یک محیط فاخر و کلاس‌های مقاوم برخوردار باشند.

در ادامه این مراسم یکی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر پیشنهاد نام‌گذاری بزرگترین آمفی‌تاتر دانشگاه به نام مرحوم نفیسی را بیان کرد.

همچنین در پایان آیین بزرگداشت مهندس حبیب نفیسی از پرتره بنیانگذار موسسه تکنیکوم رونمایی شد و این اثر به خانواده مرحوم نفیسی تقدیم شد و از مهندسان پیشکسوت “محمود خاقانی میلانی”، “اسکندر فرحناک”، “هاشم حسینی شهیدی”، “بهروز پیمان” و “محمد ناهیدی” تجلیل شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.