صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / سجادپور: نسبت ایران با دیپلماسی چندجانبه‌گرایی، عمیق، پیچیده و چندلایه است
سجادپور: نسبت ایران با دیپلماسی چندجانبه‌گرایی، عمیق، پیچیده و چندلایه است

سجادپور: نسبت ایران با دیپلماسی چندجانبه‌گرایی، عمیق، پیچیده و چندلایه است

دستیار وزیر امور خارجه اظهار کرد: نسبت ایران با دیپلماسی چندجانبه‌گرایی نسبتی عمیق، پیچیده، چندلایه و دارای ابعاد مختلف است.

همایش چند جانبه گرایی در سیاست خارجی ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، کاظم سجادپور در نشست «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شده بود، در سخنان خود با اشاره به اهمیت چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌الملل خاطرنشان کرد: چندجانبه‌گرایی یک پدیده دیپلماتیک است و دیپلماسی نیز یک پدیده مهم در زندگی بشر است. از حدود ۲۰۰ سال گذشته پدیده‌ای به نام چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی به وجود آمده است و در واقع می‌توان گفت که سابقه آن حدود دو قرن است و ایران نیز از حدود ۱۵۰ سال پیش در چنین عرصه‌ای حضور داشته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر اینکه چندجانبه‌گرایی دارای چارچوب و مفاهیمی است، گفت: این مساله دارای کارکردهای مهمی است که می‌توان به موضوع هنجارسازی، فراهم کردن مشروعیت بین‌المللی، تبادل اطلاعات و غیره اشاره کرد. در واقع باید گفت این پدیده یک امر ترکیبی است.

سجادپور در بخشی از صحبت‌های خود به تبیین نسبت ایران با این پدیده پرداخت و گفت: یکی از نسبت‌های ایران با این موضوع مساله امنیت است. از طرف دیگر ما می‌بینیم بین حاکمیت، امنیت و دیپلماسی چندجانبه نسبت وجود دارد.

وی در سخنان خود با بیان اینکه نسبت ایران با دیپلماسی چندجانبه نسبتی عمیق، پیچیده و چندلایه است که دارای ابعاد مختلفی است، ادامه داد: در واقع چندجانبه‌گرایی یک فضای جدیدی را در عرصه بین‌المللی برای کشورها از جمله ایران فراهم کرده است.

این استاد دانشگاه همچنین در سخنان خود تاکید کرد: چندجانبه‌گرایی می‌تواند بخشی از مفهوم همه‌جانبه‌گرایی باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.