صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / گفت‌وگوی برخی مقامات دولت ترامپ برای حفظ برجام
گفت‌وگوی برخی مقامات دولت ترامپ برای حفظ برجام

واشنگتن فری بیکن گزارش داد

گفت‌وگوی برخی مقامات دولت ترامپ برای حفظ برجام

یک پایگاه خبری وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکایی گزارش داده است که برخی اعضای دولت ترامپ به‌طور محرمانه وارد مذاکراتی با اروپا شده‌اند تا توافق هسته‌ای را در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ زنده نگه دارند.

برجام 1+4

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، چند منبع آگاه گفته‌اند که مقاماتی در داخل دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که هدف آن حفظ بخش‌های زیادی از توافق هسته‌ای با ایران، شامل کاهش دادن میزان فشاری که از طریق تحریم‌های اقتصادی و نفتی بر ایران وارد می‌شود، است.

این سیاست‌ها که شامل مواردی همچون صدور معافیت برای مشتری‌های نفت ایران و دسترسی این کشور به بازارهای جهانی است موجب شکل‌گیری تنش‌های زیادی در داخل دولت ترامپ با افرادی شده است که خواهان رویکردی سخت‌گیرانه‌تر (درخصوص ایران) هستند. این اقدامات همچنین جنگ‌طلبان ضد ایرانی در کنگره را مغشوش کرده است که در حال حاضر روی بسته‌های تحریمی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران کار می‌کنند.

به گزارش واشنگتن فری بیکن، این تلاش‌ها در دولت آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای و ادامه آن در دوران ریاست جمهوری ترامپ زمینه را برای یک مناقشه بر سر سیاست‌های واشنگتن برای فلج کردن اقتصاد ایران و ضربه زدن به نظام این کشور فراهم می‌کند.

این منابع آگاه همچنین گفته‌اند که در ماه‌های اخیر کاملاً روشن شده است که علی‌رغم تلاش‌های رئیس جمهور ترامپ برای نابودی توافق هسته‌ای برخی عناصر در دولت ترامپ از طریق کانال‌هایی محرمانه با اروپایی‌ها و دیگر متحدان برای حفظ این توافق گفت‌وگو کرده‌اند.

بنابر این گزارش، این تلاش‌ها احتمال اعطای معافیت بیشتر به خریداران نفت ایران را افزایش می‌دهد.

در این میان، چند سناتور برجسته آمریکایی در نامه‌ای خطاب به وزارت خزانه‌داری آمریکا از این وزارت‌خانه خواسته‌اند تا یک سری اقدامات تنبیهی را علیه ایران تضمین و از نفوذ خود در گروه اقدام مالی (FATF) علیه تهران استفاده کند.

گروه اقدام مالی در هفته‌ای که گذشت نشست‌هایی را برگزار کرد که یکی از موضوعات آن، بررسی همکاری ایران با بسته ۲۰۱۶ برای مقابله با تأمین مالی تروریسم بوده است.

تد کروز، تام کاتن، مارکو روبیو و توم تیلیس این نامه را نوشته و در آن با ادعای اینکه ایران علی‌رغم گذشت دو سال از تعلیق اقدامات تقابلی FATF هنوز تغییری در رویه‌هایش ایجاد نکرده است، از مقامات وزارت خزانه‌داری خواسته‌اند تا این اقدامات تقابلی علیه ایران را مجدداً وضع کنند.

گروه اقدام مالی در سال ۲۰۱۶ اقدامات تقابلی خود علیه ایران را پس از آنکه به توافقی با تهران برای تغییر خط مشی خود دست یافت، تعلیق کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.