صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ٣٢۵ نخبه و مخترع تحت پوشش بنیاد نخبگان گلستان هستند
٣٢۵ نخبه و مخترع تحت پوشش بنیاد نخبگان گلستان هستند

رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان:

٣٢۵ نخبه و مخترع تحت پوشش بنیاد نخبگان گلستان هستند

رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان با اشاره به تحت پوشش قرارگرفتن ٣٢۵ نخبه و مخترع در این بنیاد، گفت: از این تعداد ۶١ نفر برگزیده جشنواره‌های رازی، خوارزمی، المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی و کنکور سراسری و ۴۵ نفر مخترع هستند.

ابوالقاسم خزائیان

ابوالقاسم خزاعیان  اظهار کرد: آئین‌نامه تأسیس بنیادهای نخبگان استانی در سال ٨۶ مصوب شد و سال ٨٩ هم بنیاد نخبگان استان گلستان فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: سند راهبردی کشور در امور نخبگان با تاکید مقام معظم رهبری در سال ٩١ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. این سند راهبردی شامل ۵٠ راهبرد کلان، ١٢ راهبرد ملی و ٧٠ اقدام می‌شود که بناست این سند، محیطی پویا و فعال را برای جامعه نخبگانی که حمایت و شناسایی می‌شوند، ایجاد کند تا بتوانند در مدیریت تحولات جامعه اثرگذار باشند.

خزاعیان با اشاره به اینکه یکی از مسئولیت‌های بنیاد نخبگان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است، تصریح کرد: طرح شهاب برنامه شاخصی است که در سطح کشور با کمک آموزش و پرورش در حال انجام است. این طرح به معنای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است و از سال ٩۴ با پوشش ۶۶۵٠ دانش آموز در مقطع چهارم در گرگان آغاز شد.

وی ادامه داد: در سال ٩۶ و ٩٧، ٧٢ هزار و ۴٩٩ دانش آموز در ١۴ شهرستان تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفتند.

رئیس بنیاد نخبگان استان با اشاره به اینکه تاکنون برای طرح شهاب ۵٠٠ میلیون تومان هزینه شده است، تصریح کرد: در این طرح هر دانش آموز تحت پوشش یک پرونده به طور نامحسوس نزد معلم خود دارد تا زمانی که از دبستان فارغ التحصیل شود. پس از آن بحث هدایت و مشاوره خانواده‌ها مطرح می‌شود تا دانش آموزان طبق استعدادهای خود از هجوم به رشته‌های پولساز رها شوند و طبق علاقه خود انتخاب رشته انجام دهند.

خزاعیان در خصوص تسهیلات نظام وظیفه، گفت: نخبگان در مقاطع مختلف می‌توانند وارد سامانه بنیاد شده و داوطلب دریافت این تسهیلات شوند. این افراد خدمت خود را در یکی از مراکز علمی و صنعتی با اجرای طرح‌های پژوهشی سپری می‌کنند. تاکنون ٧۶ نفر از این تسهیلات استفاده کردند و حدود ٨۶٧ میلیون تومان برای آنها در استان اعتبار تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه حدود ١٠٩ دانشجو از جوایز تحصیلی بهره مند شدند، اظهار کرد: به طور متوسط هر جایزه تحصیلی برای هر دانشجو بین ١٠ تا ٢٠ میلیون تومان است.

رئیس بنیاد نخبگان گلستان با اشاره به اعتبار ٣۴٨ میلیون تومانی برنامه‌های فرهنگی، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با برنامه‌های فرهنگی نخبگان را هدایت و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنها را با نیازهای جامعه آشنا کنیم.

خزاعیان با بیان اینکه از سال ٩۴ مجموعاً ٢٠ میلیارد ریال جوایز و تسهیلات پرداخت شده است، تصریح کرد: در بحث ارزیابی فرهنگی سال ٩۵ جزو ١٠ استان برتر کشور و از نظر کیفیت و کمیت برنامه‌ها، سال گذشته رتبه سوم کشور را به دست آوردیم.

وی با اشاره به جوایز خاص، گفت: یکی از جوایز، جایزه کاظمی آشتیانی است و دولت به فارغ التحصیلان حائز کسب این جایزه کمک می‌کند که در دانشگاه‌ها جذب شوند. در استان از پنج نفر تنها سه نفر جذب دانشگاه‌های استان شده‌اند.

خزاعیان ادامه داد: جایزه شهید تهرانی مقدم نیز به چهار نفر در استان تعلق گرفته است. فارغ التحصیلانی که این جایزه را کسب کنند، جذب شرکت‌های واحد فناوری می‌شوند.

رئیس بنیاد نخبگان گلستان بیان کرد: جایزه شهید احدی نیز مخصوص دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل دارند. فارغ التحصیلانی که این جایزه را کسب می‌کنند، می‌توانند بدون کنکور به مقطع دکتری بروند. تاکنون تنها یک نفر در استان این جایزه را کسب کرده است.

وی با اشاره به تحت پوشش قرارگرفتن ٣٢۵ نخبه و مخترع در بنیاد نخبگان گلستان، تصریح کرد: ۱۰۹ نفر جوایز تحصیلی، ٢۵ نفر وام مسکن و ١۴ نفر هدیه ازدواج دریافت کرده‌اند.

رئیس بنیاد نخبگان گلستان با اشاره به موضوع تجاری سازی گفت: در این راستا ٣ طرح مصوب و تسهیلات به آن پرداخت شد و برای ۶١ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.