چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / هزینه های میلیونی غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بهاره
هزینه های میلیونی غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بهاره

بسیاری از اصناف از شرکت در بزرگترین نمایشگاه عرضه کننده کالا در ایام پایانی سال انصراف داده اند

هزینه های میلیونی غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بهاره

هر سال با نزدیک شدن به ایام پایانی سال موضوع برگزاری نمایشگاه های بهاره مطرح می شود. این نمایشگاهها که برای عرضه بدون واسطه کالا به مردم برگزار می شود سالهاست با ماهیت اصلی خود فاصله گرفته و مردم و اصناف ناراضی شده اند.

شایلی قرائی

با توجه به شرایط رکود بازار و اینکه مغازه‌داران منتظر ماه آخر سال هستند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند و فروش مناسبی داشته باشند، برپایی نمایشگاه بهاره باعث می‌شود از فروش آن‌ها کاسته شود. به همین دلیل کش و قوس فراوانی برای برگزاری این نمایشگاهها وجود دارد. از طرف دیگر هزینه های زیادی برای شرکت در این نمایشگاهها باد توسط شرکت کنندگان پرداخت شود. هزینه های اجاره غرفه ها بالاست و تولیدکننده در این شرایط توانایی پرداخت آن را ندارد.

در این رابطه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران با انتقاد از هزینه غرفه ها در نمایشگاه‌های بهاره، گفت: وقتی انبار تولیدکنندگان پر از کالاهاست نباید پوشاک خارجی وارد کشور شود. محمد عباس زاده با اشاره به اینکه برخی از واردات درصدد اخذ مجوز واردات پوشاک به کشور هستند، اظهارداشت: تلاش آنها در حالی انجام می‌شود که انبارهای تولیدکنندگان پر کالاها است و کمبود تقاضا در بازار به دلیل نوسانات قیمت ها عاملی شده تا رکود خرید در بازار ایجاد شود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران با بیان اینکه وقتی انبار تولیدکنندگان پر از کالاهاست نباید پوشاک خارجی وارد کشور شود، افزود: در حال حاضر به اندازه کافی برندهای فاقد مجوز  پوشاک قاچاق در بازار  به فروش می‌رسانند که همین امر امکان فروش را توسط تولیدکننده داخلی  گرفته است. وی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره ، گفـت: قرار بود در این نمایشگاه‌ها تولیدکنندگان به صورت مستقیم محصولات خود را به فروش برسانند اما در حال حاضر حضور تولیدکنندگان در این نمایشگاه ها کم رنگ شده و واسطه‌گران و فروشنده‌گان پوشاک محصولات خود را با قیمت های خاص خودشان به فروش می‌رسانند.

عباس زاده اضافه کرد: پیش از این اتاق اصناف متولی اصلی برگزاری این نمایشگاه‌های بهاره بود و با اختصاص سهمیه‌هایی به اتحادیه‌های تولیدی حضور تولیدکنندگان را در این نمایشگاه‌ها تسهیل می‌داد اما در حال حضور فروشندگان در این نمایشگاه‌ها بسیار زیاد شده و خبری از تولیدکنندگان نیست. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران با انتقاد از هزینه غرفه ها در نمایشگاه‌های بهاره، تصریح کرد: در نمایشگاه بهاره مصلی برای ۹ روز تولیدکننده باید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای ۱۷ روز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند به نحوی که تولیدکنندگان اگر بخواهند در این ۲۶ روز در نمایشگاه باشند باید بیش از ۱۵ میلیون هزینه پرداخت کنند که این امر به طور حجم بر فروش آنها تأثیر خواهد گذاشت.

به هر ترتیب علی رغم روال و رویه ای که در طول سنوات گذشته نیز مرسوم و شایع بوده، لذا در مجموع برگزاری نمایشگاه ای مذکور آنچنان که باید، موثر و کار آمد به نظر نمی رسد. بسیاری از صاحبان اصناف معتقدند در شرایطی که با اجرای طرح فروش فوق العاده امکان ارائه و عرضه کالاها و محصولات مورد نیاز مردم با قیمت و نرخ مناسب وجود دارد،چه ضرورت و اصراری برای برپایی چنین نمایشگاه هایی وجود دارد. یکی دیگر از گلایه های مطروحه در خصوص طرح اشاره شده به عرضه و فروش کالاها و محصولات نامرغوب و بی کیفیت باز می گردد که البته این موضوع در خصوص تمامی نمایشگاه های بهاره مصداق ندارد،اما در این میان، هستند مجموعه هایی که متاسفانه در سایه نظارت ضعیف، کالاها،محصولات و اقلام بی کیفیت به مردم عرضه و ارائه می کنند.

اصناف به حداقل فروش در بازار بسنده کرده اند

ابراهیم عزیزی، فعال بازار پوشاک

اینکه در روزهای پایانی سال که شاید بازار بتواند تکانی بخورد و مشتریان روانه بازارها شوند این نمایشگاه ها برگزار می شود جای انتقاد فراوان دارد. به هر ترتیب با وجود اینکه دست اندرکاران اصناف و متولیان امر با اظهارات فراوان از عدم برگزاری این نمایشگاه ها سخن به میان می آروند اما این نمایشگاه ها برگزار و ضربه نهایی را هم به خرده فروش ها می زنند. انتظار می رفت در سال جاری که برترین سال برای اصناف از لحاظ رکود و تورم و نبود مشتری بود ترتیبی اتخاذ می شد تا از برگزاری این نمایشگاه ها ممانعت به عمل می آمد اما باز هم شاهد بی مهری به این قشر هستیم.

با وجود تمام این ناملایمات هر سال از تمام صنوف در این نمایشگاه ها شرکت کرده و اقدام به ارایه کالا به مردم کرده اند اما در سال جاری شاهد هستیم که بسیاری از تولیدکنندگان قادر به شرکت نبوده و از هزینه های بالای اجاره غرفه ها ناراضی هستند. هزینه های میلیونی که برای اجاره غرفه و شرکت در این نمایشگاهها برای اصناف و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده به هیچ وجه منطقی نیست و با شرایط امروز بازار و اقتصاد کمتر کسی می تواند از عهده آن برآید. بسیاری از اصناف حداقل در صنف پوشاک از حضور و شرکت در این رویداد منصرف شده اند و به حداقل فروش در بازار بسنده کرده اند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.