بهروز آقایی افزود: در وهله اول با توجه به ویژگیهای جغرافیایی و ژئوپولوتیکی بندر چابهار جذب صاحبان کالا و رفتو آمد کشتیهای تجاری برای بهبود ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر برای ما مدنظر قرار گرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه جذب صاحبان کالا به بندر چابهار و بهبود ظرفیت تخلیه و بارگیری دراین بندر زمانبراست، تصریح کرد: برای لاین شدن چابهار و پایین آمدن هزینهها باید خطوط کشتیرانی به این بندر بیایند، بنابراین درحال برنامهریزی هستیم تا چابهار را با خطوط کشتیرانی به بنادری همچون کراچی، صحار و دیگر بنادر هند غیر از کاندلا متصل کنیم که پیشبینی میشود حداقل یکسال این موضوع زمان ببرد.
آقایی اضافه کرد: همچنین برای آنکه چابهار برای صاحبان کالا جذاب باشد تا کالاهای خود را به چابهار بیاورند و از خطوط کشتیرانی که در این بندر است، استفاده کنند؛ در ابتدای کار نیاز به سوبسید است، بنابراین سازمان بنادر، مزایای زیادی برای جذب کالا در نظر گرفته که ازجمله آن، تخفیف ۳۰ درصدی در تمام ردیفهای حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی، تخفیف ۳۰ درصدی در هزینههای تخلیه و بارگیری کانتینر، تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر کالاهای غیر کانتینری و همچنین تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی از مهمترین مزایای بندر چابهار در مقایسه با دیگر بنادر کشور است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از آنجایی که بندر چابهار بهصرفهترین مسیر برای اتصال کشور محصور در خشکی افغانستان به آبهای آزاد است و افغانها تمایلی زیادی به تبادلات تجاری از راه بندر چابهار دارند، تخفیفات ویژهای نیز برای تجارافغانی در نظر گرفته شده است که تخفیف ۵۰ درصدی سازمان بنادر برای حقوق وعوارض بندری تخلیه وبارگیری و انبارداری و تخفیف ۳۳ درصدی مابه تفاوت سوخت مصرفی کامیون های باربری افغانی نمونه ای از آن ھاست.
او اشارهای هم به ارائه بسته ھای تشویقی به صاحبان کالا در منطقه آزاد چابهار کرد و گفت: ھزینههای انبارداری در منطقه آزادچابھار نیز بین یک تا سه ماه برای صاحبان کالای داخلی و خارجی رایگان است.
انتهای پیام