صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / ‌آمار دقیقی از کارگران غیر مجاز اتباع بیگانه در خراسان رضوی وجود ندارد

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان:

‌آمار دقیقی از کارگران غیر مجاز اتباع بیگانه در خراسان رضوی وجود ندارد

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: طرح سرشماری و شناسایی مشاغل اتباع خارجی و کارفرمایان ایرانی، طرحی کشوری است که با توجه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و با رویکرد استفاده از کلیه ظرفیت‌هایی که می‌تواند به اقتصاد مقاومتی کمک کند و در کنار آن رویکردهایی که وزارت کشور در حوزه ساماندهی اتباع غیر مجاز دارد، انجام می‌شود. این سرشماری که از 24 بهمن شروع شده و تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

اتباع بیگانه

‌به گزارش کسب و کار نیوز-‌ علی قاسمی امروز در نشست خبری در خصوص اجرای طرح سرشماری و شناسایی مشاغل اتباع خارجی و کارفرمایان ایرانی، اظهار کرد: ۴۰ سالگی انقلاب و حادثه تروریستی زاهدان دو مقوله‌ای هستند که ‌مسئولیت ما را در حوزه کاری بالا می‌برند زیرا ۴۰ سالگی سال بلوغ است و این خود باری را بر دوش فردی می‌گذارد که می‌خواهد مسئولیتی را قبول کند.

وی افزود: شهدا بر گردن ما حق دارند، امنیتی که ما در کشور داریم متاثر از خون شهدا و جانفشانی آن‌هاست، بنابراین این امر مسئولیت ما را در ادامه راه سنگین‌تر می‌کند. افرادی که در اداره کل اتباع فعالیت می‌کنند، سفیران و مرزبانان جمهوری اسلامی هستند. ما خود را جدا از مرزبانان نمی‌دانیم و از این بابت جای خوشحالی دارد که می‌توانیم در حوزه انقلاب اسلامی و کشور نقش‌آفرینی کرده و خدمات ارائه دهیم. کارکردهای ما کارکردهای انقلاب اسلامی است.

مهاجرت، کشورهای مختلف را درگیر خود کرده است

قاسمی با بیان اینکه اساسا مقوله مهاجرت یکی از موضوعاتی بوده که کشورهای مختلف را درگیر خود کرده است، عنوان کرد: بسیاری از جمعیت‌ها به شکل پیاده در کشورهای اتحادیه اروپا مرزها را رد می‌کنند و کشورها برای تدبیر آن دچار مشکل می‌شوند. بخشی از این وضعیت متاثر از ناامنی‌ها در کشورها و بخشی به دلیل عقب‌افتادگی است. بخش قابل توجهی از این اتباع برای پیدا کردن شغل و آینده خود مجبور به کوچ می‌شوند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: ما در همجواری با کشور افغانستان قرار گرفتیم و علیرغم اینکه کشور افغانستان دارای حاکمیت است اما مشکلات متعدد امنیتی در حوزه افغانستان نمی‌تواند به گونه‌ای رقم بخورد که حاکمیت افغانستان بتواند آن را مدیریت کند و اتباع افغانستانی مجبور می‌شوند به شکل غیر مجاز وارد جمهوری اسلامی شوند.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان دومین استان پذیرنده در حوزه پناهندگان هستیم، تصریح کرد: به دلیل نزدیکی به کشور افغانستان، بخش قابل توجهی از اتباع افغانستان در خراسان ساکن می‌شوند که این نیاز به برنامه‌ریزی در حوزه اتباع مجاز و غیر مجاز دارد. اتباع مجاز در آمایش‌ها، طرح‌های سرشماری و طرح‌های خانوادگی ما شرکت می‌کنند و دارای اقامت‌های قانونی هستند اما مشکلی که باید برای آن تدبیر جدی شود، موضوع  اتباع غیر مجاز است. چنانچه آماری از آن‌ها نداشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی راجع به آن‌ها انجام دهیم.

طرح سرشماری و شناسایی مشاغل اتباع خارجی از ۲۴ بهمن تا پایان اسفند

قاسمی بیان کرد: طرح سرشماری و شناسایی مشاغل اتباع خارجی و کارفرمایان ایرانی، طرحی کشوری است که با توجه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و با رویکرد استفاده از کلیه ظرفیت‌هایی که می‌تواند به اقتصاد مقاومتی کمک کند و در کنار آن رویکردهایی که وزارت کشور در حوزه ساماندهی اتباع غیر مجاز دارد، انجام می‌شود. با توجه به رویکرد استاندار که در حوزه اقتصادی به عنوان سیاست‌های خود ابلاغ کردند، این طرح سرشماری می‌تواند در حوزه اقتصادی کمک زیادی به استان کند. مهلت این سرشماری از ۲۴ بهمن تا پایان اسفند است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ادامه داد: ما در مرحله اول بحث جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی و سرشماری کارگاه‌ها، کارفرمایان، پناهندگان و اتباع افغانستانی شاغل مجاز و غیر مجاز را در دستور کار داریم. در این طرح سه دسته از گروه‌ها باید در سرشماری شرکت کنند. یک گروه کارفرمایان تبعه ایران و دارای اتباع خارجی هستند که این اتباع می‌توانند مجاز یا غیر مجاز باشند. دسته دوم کارفرمایانی بوده که اتباع افغانستانی هستند و کارگر خارجی دارند، اگر کارگرشان مجاز یا غیر مجاز باشد، تفاوتی ندارد و باید در طرح شرکت کنند.

وی اضافه کرد: دسته سوم افرادی بوده که اساسا خودشان کارگر و کارفرما هستند یا می‌تواند کارفرمایی باشد که کارگر ندارند یا کارگری که کارفرما ندارد که ما آن را به عنوان خویش‌فرما در طرح شناسایی می کنیم و باید مراجعه کنند. در این طرح تعرفه‌ای دیده شده که تعرفه اخذ مشخصات و ثبت اطلاعات برای هر کارفرما، کارگاه و تبعه شاغل دارای سابقه در سامانه ۱۰ هزار تومان و برای افراد غیر مجاز ۱۵ هزار تومان است.

قاسمی خاطرنشان کرد: فرایند اینگونه است که کارفرمایان باید با اصل کارت ملی به دفاتر کفالت مراجعه کنند، نوبت‌دهی می‌شود و بر اساس نوبت‌دهی باید کارگران خود را بیاورند. اگر این امکان نبود که کارفرمایان حاضر شوند، می‌توانند یک نماینده رسمی را معرفی کنند تا به همراه معرفی‌نامه، کارت ملی خود و کارت ملی کارفرما مراجعه کند و سرشماری بر اساس نوبت‌دهی در سامانه انجام شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی افزود: اتباع غیرمجازی که خودشان کارفرما هستند چه آن‌ها که مدرکی ندارند و چه آن‌ها که دارای پروانه معتبر هستند، اگر در سامانه جامع ما کد اختصاصی نداشته باشند، ابتدا کد اختصاصی را دریافت می‌کنند و بعد به عنوان کارفرما شناخته شده و سرویس نوبت‌دهی به آن‌ها داده می‌شود که می‌توانند کارگران خود را طبق زمان مدنظر بیاورند.

کارگران روزمزد مجاز و غیر مجاز نیز باید در این طرح شرکت کنند

وی بیان کرد: در فرایندی که سرشماری اتفاق می‌افتد، امکان اضافه کردن و یا کسر کارگر وجود دارد. ممکن است بخشی از کارگران کارفرمایی بتوانند حضور پیدا کنند و عده‌ای امکان مراجعه نداشته باشند، در این صورت بخشی از کارگران را می‌آورند و بخش دیگر با توجه به نوبت‌‎دهی مراجعه می‌کنند. حتی کارگران روزمزد مجاز و غیر مجاز نیز باید در این طرح شرکت کنند.

قاسمی با بیان اینکه یقینا در برنامه‌ریزی‌هایی که مجموعه وزارت کشور در حوزه مشاغل خواهد داشت، ملاک عمل ما همین طرح سرشماری خواهد بود، عنوان کرد: تاکنون بحثی برای تمدید آن مطرح نشده، بنابراین کارفرمایان و اتباع شاغل باید در این بازه زمانی مراجعه  و در طرح شرکت کنند. برنامه‌ریزی‌های بعدی ما در حوزه ساماندهی بر اساس این سرشماری خواهد بود. ملاک عمل در خصوص تصمیم‌گیری در حوزه اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز مصوبات کمیسیون ساماندهی و آن چیزی است که از وزارت کشور ابلاغ می‌شود. 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: این طرح فراگیر اتباع مجاز و غیر مجاز بوده و ملاک عمل در حوزه اتباع در تمام فرایندها، کمیسیون ساماندهی و دفاتر وکالت است. اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها در حال انجام بوده، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها نیز اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند. اطلاع‌رسانی در انجمن صنفی و تمام صنوف نیز در دو روز گذشته انجام شده است. 

وی با اشاره به اینکه اساسا در حوزه طرح‌ها و آمارها، نگاه به آینده است، تصریح کرد: آمار گرفته می‌شود تا برای آینده برنامه‌ریزی شود. اگر آمار و اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد، نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد. در این طرح ابتدا جمع‌آوری اطلاعات و ساماندهی وضعیت اشتغال مهاجرین و پناهندگان افغانستانی مدنظر بوده و بعد برنامه‌ریزی می‌شود که اتباع در چه مشاغلی هستند و به چه شکل باید ساماندهی شوند.

آمار دقیقی از کارگران غیر مجاز وجود ندارد

قاسمی در خصوص تعداد کارفرمایان، خاطرنشان کرد: تعداد کارفرمایان ایرانی که اتباع خارجی را در کار خود به کارگیری کردند، ۷۸۰ کارفرما و تعداد کارفرمای خارجی مجاز ۲۹ نفر است. عموما طرح‌های سرشماری ما منتج به برنامه‌ریزی‌ و گرفتن پارامترهای مثبت بر ای اتباع بوده است. ما آمار دقیقی از کارگران غیر مجاز نداریم زیرا سیال هستند و در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند. هدف طرح این است که این افراد ساماندهی شوند و ثباتی را در آینده شاهد باشیم، البته منوط به این است که تمام مخاطبین شرکت کنند تا برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در خصوص تعداد اتباع ساکن در استان، اضافه کرد: ۳۲۰ هزار نفر اتباع مجاز و غیر مجاز در استان داریم که تقریبا ۱۵۰ هزار نفر در حوزه آمایش‌ها بودند و بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر اتباع غیر مجاز هستند که در آینده طرح جامعی در این خصوص خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه اقدامات دو گروه شاخص همراه ما هستند، عنوان کرد: یک گروه شرکای خارجی هستند که از آن جمله دفتر کمیساریای سازمان ملل و شخص مولوگوتا  و نیز شرکای خارجی دیگری همچون پزشکان بدون مرز، بهبودیافتگان، امور پناهندگان نروژی و سایر شرکای خارجی هستند.  بخشی نیز مربوط به شرکای داخلی است. حدود ۳۰ تا ۴۰ دستگاه از جمله آموزش و پروش، بهداشت، هلال احمر، فرمانداری‌ها، اداره کار، نهضت سوادآموزی و شهرداری‌ها در این زمینه فعالیت دارند. 

قاسمی گفت: به نوع مراوده یک ایرانی با تبعه خارجی در سطح بین الملل توجه جدی نمی‌شود، شیطنت‌هایی اتفاق می‌افتد و یک هجمه رسانه‌ای وجود دارد که نمی‌خواهند واقعیت‌های جمهوری اسلامی و فرهنگ ایرانی منعکس شود. برای ما بسیار شکننده است که علیه جمهوری اسلامی بیانیه ضد حقوق بشری در حوزه پناهندگان صادر می‌شود و غیر قابل باور است که ما این سطح خدمات را ارائه می‌دهیم اما به عنوان ناقض حقوق پناهندگان برای ما بیاینه صادر شود. این امر سهم رسانه‌های داخلی را برای برجسته کردن در حوزه بین الملل بالا می‌برد. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.