صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / مقاومت بازار بیمه در مقابل فناوری های نو
مقاومت بازار بیمه در مقابل فناوری های نو

صنعت بیمه به دلیل رویکردهای سنتی بسیار هزینه ساز شده است

مقاومت بازار بیمه در مقابل فناوری های نو

استارتاپ ها در حوزه بیمه به کاهش هزینه شرکت های بیمه ای و مشتریان و حذف واسطه ها در صنعت بیمه کمک می کنند که گام بلندی برای رشد صنعت بیمه است.

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، اما علی‌رغم تاکید برنامه پنجم توسعه و همچنین کارشناسان و خبرگان بر این امر، شاهد وضعیت مناسبی در این خصوص در کشور نیستیم و با وضعیت مطلوب قدری فاصله داریم که در این مورد، پژوهشکده بیمه باید نقشی تسهیل کننده به منظور انتقال تکنولوژی جدید ایفاء کند. وضعیت صنعت بیمه کشور در زمینه تکنولوژی اطلاعات و استفاده از نرم افزارهای روز دنیا نسبت به رقبای خارجی و حتی بانک های داخلی مناسب نیست. در زمینه تولید یا گردآوری و ثبت داده های معتبر و لازم برای تحلیل، سیاست گذاری و تصمیم گیری تا حدی در ابتدای راه هستیم. این تکنولوژی در صورت رسیدن به بلوغ، تاثیر فراوانی بر الگوها و مدل‌های کسب و کار از جمله کسب و کار بیمه خواهد داشت. یکی از مهمترین اثرات این تکنولوژی دراختیار قرار دادن اطلاعات و داده‌های مفید به بیمه‌گر است که در شناسایی و مدیریت ریسک کمک موثری به بیمه‌گر می‌کند. همچنین این تکنولوژی باعث کاهش هزینه‌ها، قیمت‌گذاری مناسب، بهبود شرایط کسب و کار و پیش‌بینی اتفاقات آینده خواهد شد که تاثیر مستقیم و موثری بر روند صنعت بیمه دارد.

البته استارتاپ ها هم ضعف هایی دارند که باید مرتفع شود. استارتاپ ها معمولا قوانین بازی را رعایت نمی کنند به همین دلیل گاهی تخفیفات بی مورد می دهند و همین امر استارتاپ ها را زیر سوال می برد. معاون علمى و فناورى رییس جمهور در این رابطه گفته است که در یک سال گذشته شرکت‌های استارت‌آپ فعالیت خود در صنعت بیمه را افزایش دادند و خدماتی مانند دسترسی مردم به خدمات بیمه‌ای، کاهش هزینه‌ها و … را ارائه کردند و امیدواریم با هماهنگی‌های صنعت بیمه و ایجاد بسترهای مناسب، افراد جوان در استارت‌آپ‌ها بدون هیچ مشکلی وارد حوزه صنعت بیمه شوند و مانند فین‌تک‌ها فعالیت خود را گسترش دهند؛ به طوری که در سال گذشته این فین‌تک‌ها نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان تراکنش داشته‌اند و این باعث علاقمندی بانک‌ها به سرمایه‌گذاری روی این شرکت‌ها شده است که می‌توانند خدمات ارزان ارائه دهند.

افزایش دلالی و واسطه گری نیز به دلیل سنتی ماندن بیمه ها

اسماعیل محب علی، کارشناس بیمه

شرکت ها و سازمان های فعال در حوزه بانک و بیمه در کشور به دلیل اینکه کمتر از فضای سنتی فاصله گرفته اند هنوز درگیر مشکلات هزینه کرد و خسارت هستند. دلالی و واسطه گری نیز به دلیل سنتی ماندن این کسب و کارها بیشتر در آنها دیده می شود. عقب ماندگی این حوزه در ورود به کسب و کارهای نوپا و فین تک ها به وضوح معلوم است و به جز چند شرکت مابقی در لاک سنتی خود فرو رفته اند. در دنیای امروز در تمام کشورهای دنیا شاهد هستیم که استارت آپ های فعال در حوزه بیمه و بانک روز به روز با ارایه خدمات ارزش افزوده درآمدزایی کلان در کنار حفظ امنیت کارکرد دارند.

متاسفانه مقاومت هایی از سوی برخی فعالان بازار بیمه در مقابل ورود استارتاپ ها و فناوری های نوین به این بازار مشاهده می شود و این حرکت بسیار غیرمنطقی است و به زودی همه به استفاده از مزایای آن پی خواهند برد. اما مدت زمانی که برای درک این واقعیت توسط این افراد تلف می شود صنعت بیمه کشور را به عقب خواهد راند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.