صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / ضرورت ساخت ۲ سد در خراسان‌شمالی
ضرورت ساخت ۲ سد در خراسان‌شمالی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان مطرح کرد؛

ضرورت ساخت ۲ سد در خراسان‌شمالی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: ساخت دو سد دربند و قوردانلو برای مهار آب های سطحی ضرروی است که مطالعات آن ها انجام شده است.

سد

سید عقیل مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به خشکسالی های اتفاق افتاده آیا ساخت این دو سد ضروری است؟ توضیح داد: خشکسالی ها پدیده ای دوره‌ای هستند به طوریکه در یک دوره خشسکسالی و در دوره ای تر سالی رخ می‌دهد بنابراین ساخت سد به این امر ارتباطی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سدهای استان خوزستان طی دو سه سال گذشته خشک بوده اند اما در زمستان امسال سرریز شدند و یا آبی که هم اکنون از سد شیرین در خراسان شمالی استفاده می‌کنیم متعلق به ۱۰ تا ۱۱ سال گذشته بوده که در پشت این سد ذخیره شده است، بنابراین ساخت سد برای مهار آب های سطحی اجتناب ناپذیر است.

وی از ورود سه و نیم تا چهار میلیون متر مکعب آب به دو سد موجود در شهرستان راز و جرگلان خبر داد و اظهار کرد: این میزان آب طی ۱۰ روز اخیر وارد این دو سد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از آب های سطحی موجود در استان مهار نمی شود و برای مهارسازی آن نیاز به ساخت چند سد است؟ اظهار کرد: رقم مشخصی در خصوص آب های سطحی موجود در استان وجود ندارد چراکه این امر بستگی به میزان بارندگی های سالیانه دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال رودخانه ای همچون رودخانه اترک که جزء رودخانه های پرآب این استان بوده است طی چند سال گذشته بر اثر خشکسالی همانند جوی آبی شده بود اما دوباره با افزایش بارندگی ها در سال آبی جاری، پر آب شده است.

مرتضوی افزود: اما در حال حاضر ۵۳ درصد از آب مصرفی در استان از طریق آب های سطحی و ۴۷ درصد از طریق آب های زیرزمینی تامین می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه آب های سطحی استان در قالب مخازن سدها کنترل می‌شود، اظهار کرد: هفت سد در این استان وجود دارد که ظرفیت مخازن آن به ۲۲۱ میلیون متر مکعب می‌رسد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.