صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال ناکارآمدی نیما به افزایش نرخ ارز
سیگنال ناکارآمدی نیما به افزایش نرخ ارز

«کسب و کار» التهابات اخیر بازار ارز را بررسی می‌کند

سیگنال ناکارآمدی نیما به افزایش نرخ ارز

افزایش نرخ ارز و التهابات آن از ماه‌های ابتدایی سال تا به حال یکی از دغدغه های مهم اقتصاد کشور ما بوده و به همین دلیل هم بود که رئیس کل پیشین بانک مرکزی تغییر پیدا کرد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، اقدامات رئیس کل جدید بانک مرکزی تا حدودی توانست نوسانات نرخ ارز را مهار کند اما آنچه هنوز جای نگرانی دارد، جو روانی بازار و انتظارات تورمی مردم است که خود به خود زمینه افزایش دوباره نرخ ارز و ادامه سیر صعودی آن را ممکن می سازد. هرچند به گفته رئیس کل بانک مرکزی شایعات و تبلیغات منفی برخی از رسانه ها، در این فرایند موثر است اما به هر حال نمی توان منکر تاثیر تحریم ها و تشدید آن بر افزایش نرخ ارز هم بود.
طبق برخی از بررسی ها چند عامل مهم در افزایش نرخ ارز طی چند روز اخیر موثر بوده که از جمله آن حمله به خط حواله‌ کانادا توسط مقام قضایی در کانادا که خط فرعی کانال حواله ایران به شمار
می رود، نشر برخی شایعات منفی در بازار دبی و جدی گرفته شدن آن از سوی صراف ها و ممنوعیت ری اکسپورت میعانات و فراورده ها از کردستان عراق که نشان داد خزانه داری آمریکا یک تهاجم را به سمت منشا ارز غیرنفتی آغاز کرده، است. با این حال کارشناسان بر این عقیده اند با تلاش های بانک مرکزی و اقدامات وی کنترل و مهار نرخ ارز میسر خواهد بود.
یکی از اقداماتی که به تازگی از سوی بانک مرکزی صورت گرفته، مجوز ورود اسکناس ارز به کشور توسط همه اشخاص و به هر میزان مجاز است.
در همین رابطه بخشنامه تأکیدی گمرک ایران مبنی بر بلامانع‌بودن ورود اسکناس ارز به کشور به هر میزان برای اشخاص حقیقی و حقوقی ابلاغ شده است
در این بخشنامه آمده است، هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارند. بر اساس گزارش های موجود در حال حاضرصرافی‌های بانک ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری
می‌کنند.
برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.