شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، البته برای تامین نیاز این بخش کارهای مثبتی انجام شده اما گرانی هم چنان در این بخش بیداد می کند و رانندگان وسایط نقلیه بویژه کامیون ها و وسایط نقلیه سنگین برای تهیه لاستیک با مشکلات جدی مواجه هستند. به هر ترتیب گرچه تمهیداتی از سوی دولت برای عرضه لاستیک با قیمت دولتی اندیشیده شده است، اما رانندگان می گویند میزان عرضه لاستیک با نرخ دولتی با میزان تقاضا همخوانی ندارد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است وابستگی به واردات تایر اصلا قابل قبول نیست اما در شرایط فعلی این وظیفه دولت است که لاستیک خودرو های سنگین را تامین کند. فریدن احمدی عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش تعرفه واردات و تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی به واردات لاستیک باری، اظهار داشت: اینکه مسئولان دستگاههای اجرایی تصمیم به برطرف کردن مشکل کامیون داران گرفته جای تشکر دارد اما باید زودتر در این راستا اقداماتی را انجام میدادند. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابزار تعرفه برای تنظیم بازار و حمایت از تولید داخل ایجاد شده و یکی از ابزارهای جدی رعایت حقوق مصرفکننده و تولیدکننده است، گفت: تولید صنعت لاستیک کشور نیاز داخل را تامین نمیکند از سوی دیگر واردات باید به نحوی باشد که تولید داخل لطمه نبیند و قیمتها سنگینی نباشد زیرا با اعمال این مکانیسم قصد برطرف کردن مشکلات کامیونداران را داریم.
وی با اشاره به اینکه دولت، کمیسیون ماده یک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاهها باید تعرفهای را تعیین کنند که در عین رضایت کامیونداران تولیدکننده داخلی آسیب نبیند، ادامه داد: کاهش تعرفه واردات لاستیک کامیونها علی رغم اینکه تصمیم مقطعی است اما اثرگذاری مثبتی دارد، راه حل اساسی آن در این است که سازوکارهای حمایت از تولید به نحوی باشد که حداقل در این بخش نیاز داخل را تولید کنیم. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان لاستیک باید توان صادرات بخشی از تولید خود را داشته باشند، عنوان کرد: در مقطع کنونی دولت باید کسری لاستیک کامیونهای باری را در بازار جبران کند اما در طولانی مدت باید به دنبال تقویت تولید کشور باشیم. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه اگر توان تولید و تامین نیاز بازار لاستیک کشور وجود ندارد باید این صنعت را توسعه دهیم زیرا لاستیک محصولی نیست که در آن نیازمند واردات باشیم، خاطرنشان کرد: زمانیکه در داخل کشور مصرف و توان تولید لاستیک وجود دارد باید زیرساختها و سرمایهگذاریهای آن تقویت شود.
سهم ناچیز تولید داخل در تامین لاستیک ناوگان حملونقل جادهای
داود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک
مشکلاتی در بازار لاستیک و تامین نیاز بخش وسایل نقلیه سنگین ایجاد شد که بسیار مورد انتقاد است. ایم مدل چالش ها بازار را از حالت عادی خارج کرد و موجب شد وسایل نقلیه سنگین در تامین نیاز خود با مکشلات فراوانی روبرو شوند. امروز سهم تولید داخل در تامین نیاز لاستیک ناوگان حمل و نقل جاده ای یا همان وسایل نقلیه سنگین فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد است که این آمار بسیار ناچیز بوده و باید سعی در ارتقای آن داشته باشیم. تولید داخلی اگر به میزان کافی وجود داشته باشد هیچ گاه وضعیتی را که بوجود آمد شاهد نبودیم. به عنوان مثال لاستیک وسایل نقلیه سنگین با قیمت مصوب در پایانه اتوبوسرانی، ۳ میلیون و در بازار با قیمت ۷ میلیون تومان به فروش میرسد که این موضوع باید رسیدگی شود. تمام این مسائل ناشی از ضعف در تولید داخل و رشد واردات لاستیک است. اکنون تولیدات داخلی در زمینه تایر، عموما مربوط به لاستیک خودروهای شخصی است و بخش وسایل نقلیه سنگین از این شرایط ضربات زیادی خورده است.
در این شرایط مشکل دیگری هم مزید بر علت شده و بازار را با آشفتگی روبرو ساخته است. تمام تایرهای وارداتی، مشمول استاندارد اجباری هستند مگر اینکه بصورت قاچاق وارد کشور شده باشند. به عبارتی لاستیکهای وارداتی باید نشان گواهی کیفیت اتحادیه اروپا را داشته باشند و شرکتهای تولید کننده خارجی مبداء یا باید تحت لیسانس شرکتهای اروپایی باشند و یا استانداردهای مورد نظر در این زمینه را کسب کنند. وارد کنندگان لاستیک باید نماینده تولید کنندگان خارجی در ایران باشند تا هم محصولاتشان را ضمانت کنند و هم خدمات پس از فروش مناسبی را به خریدار ارائه کنند. واردکنندگان تایر باید این موضوع را بپذیرند در غیر این صورت با آنها برخورد میشود. بنابراین بسیاری از تایرهای وارداتی قاچاق از استاندارد اجباری فراری هستند و باید در اسرع وقت فکری به حال موضوع قاچاق لاستیک به کشور کرد.