صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / فقط از ۲۰ درصد ظرفیت ۱۱ بندر اصلی ایران استفاده می‌شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد

فقط از ۲۰ درصد ظرفیت ۱۱ بندر اصلی ایران استفاده می‌شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ۹۸ درصد سواحل در کشور رها شده‌اند، گفت: تنها از ۲۰ درصد ظرفیت ۱۱ بندر اصلی کشور استفاده می‌شود.

محمدرضا رضایی‌کوچی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا رضایی کوچی در بیست‌وششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور که صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان ارگان‌های دریایی کشور در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: براساس سند چشم‌انداز کشور که از سال ۱۳۸۴ مدنظر قرار گرفته، ایران باید به قدرت اول منطقه تبدیل شود و امروز که در سال ۱۳۹۷ هستیم باید حدوداً به ۶۰ درصد شاخص‌هایی که ما را به قدرت منطقه تبدیل می‌کند دست یافته باشیم، اما از خودمان این سوال را می‌پرسیم که آیا توانسته‌ایم در تحقق این هدف موفق باشیم؟ به نظر می‌آید از این ۶۰ درصد فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: براساس اهداف تبیین شده در افق ۱۴۰۴، ۴۰ درصد زمان باقی است تا بتوانیم به اهداف خود دست یابیم. باید مجدداً عملکرد خود را مورد بازیابی قرار دهیم و ببینیم که در کجای کار نقص داشته‌ایم و موفق عمل نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید ظرفیت‌های داخلی مجدداً مورد بررسی قرار گیرند و متوجه شویم که در چه وضعیت اقتصادی قرار داریم، اظهار کرد: ما در شمال و جنوب کشور به دریا متصل هستیم و ۴۰ میلیون نفر به عنوان بازار منطقه‌ای در اطراف‌مان زندگی می‌کنند و ایران در مسیر پنج کریدور جهانی قرار دارد و علاوه بر این ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی ایران از تنگه هرمز عبور می‌کنند که تحت کنترل و مدیریت کشور هستند.

رضایی کوچی با اشاره به این‌که مالکیت ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس در اختیار ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل تجارت دریایی از آبراه تنگه هرمز به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: کشور ما دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است و بزرگترین ناوگان نفتکش دنیا و منطقه را در اختیار داریم، اما مسأله‌ای که باید به آن اشاره کرد عدم استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که در حوزه دریایی از آن برخوردار هستیم.

وی با بیان این‌که صرفاً از ۲۰ درصد ظرفیت ۱۱ بندر اصلی کشور استفاده می‌شود و متأسفانه ۸۰ درصد ظرفیت بنادر بدون استفاده باقی مانده‌اند، گفت: علاوه بر این باید اعلام کرد که کمتر از دو درصد سواحل کشور احیا شده‌اند و ۹۸ درصد سواحل در ایران رها شده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که به چه میزان توانسته‌ایم به شناورهایی که از تنگه هرمز و نیز سواحل اطراف ما عبور می‌کنند خدمت‌رسانی کنیم، عنوان کرد: اگر بروید و فعالیت کشوری نظیر امارات در همسایگی ایران را بررسی کنید متوجه تفاوت‌ها و مقایسه درآمدها در بخش‌های مختلف به ویژه سوخت‌رسانی به شناورها خواهید شد. اماراتی‌ها سالیانه ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی از سوخت‌رسانی به شناورها دارند که این رقم حدود ۱۰ برابر بودجه عمرانی ایران است.

رضایی کوچی افزود: بندر جبل علی به تنهایی ۶۰ درصد عملیات کانتینری و فله‌ای منطقه را انجام می‌دهد و این در حالی است که بندر شهید رجایی تنها سهم ۶ درصدی دارد و فاصله بسیار زیادی در این رابطه بین بنادر شهید رجایی و جبل علی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که باید مشکل و نواقص خود را در بخش‌های مختلف و به ویژه حوزه دریایی برطرف کنیم، تصریح کرد: کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین پاسخ این است که بگوییم کشور درگیر تحریم بوده و دشمنان اجازه پیشرفت نمی‌دهند، اما آیا مقصر همه مشکلات آمریکا و تحریم است؟ آیا مدیریت ضعیف و کم‌کاری نقشی ندارد؟ آیا در ایجاد زیرساخت‌ها توانسته‌ایم موفق عمل کنیم؟ بنابراین باید ارزیابی دقیقی از مسائل داشته باشیم و هرچند که معتقد هستیم تحریم‌ها بی‌تاثیر نیستند، اما به طور حتم شدت اثرگذاری آنها تا این حد نبوده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این نمی‌خواهیم منکر زحمات و تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته باشیم، اما با توجه به توان داخلی نباید وضعیت‌مان در بخش دریایی اینگونه باشد.

رضایی کوچی همچنین با اشاره به تعدد دستگاه‌های مختلف دریایی به عنوان یکی‌دیگر از مشکلات این حوزه، بیان کرد: متأسفانه دستگاه‌های متعدد دریایی در کشور وجود دارند که بعضاً منافع آنها با یکدیگر در تضاد است. باید یک دستگاه متولی حوزه دریا باشد و از قدرت چانه‌زنی به اندازه قدرت یک وزارتخانه برخوردار شود به طور حتم اگر این اتفاق رخ دهد در حوزه دریایی عملکرد موفق‌تری خواهیم داشت. مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا آمادگی کامل دارد و همکاری‌های لازم را جهت وضع قوانین در دستور کار قرار می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به این‌که امروزه سواحل و بنادر دنیا به عنوان پیشرفته‌ترین نقاط یک کشور تلقی می‌شوند، گفت: متأسفانه ما امروز در ایران شاهد این مساله هستیم که ضعیف‌ترین مردم کشور از لحاظ اقتصادی در کنار دریا و ساحل زندگی می‌کنند که این مساله جای ایراد دارد و نسبت به آن باید چاره‌اندیشی کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.