صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / تصمیم‌گیران اقتصادی از دانش توسعه‌ای کافی برخوردار نیستند
تصمیم‌گیران اقتصادی از دانش توسعه‌ای کافی برخوردار نیستند

تصمیم‌گیران اقتصادی از دانش توسعه‌ای کافی برخوردار نیستند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: اقتصاد کشور به دلیل عدم وجود دانش نظری کاربردی هیچگاه در راه توسعه نبوده و باید پذیرفت که تصمیم گیران از دانش توسعه ای کافی برخوردار نبوده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: اقتصاد کشور به دلیل عدم وجود دانش نظری کاربردی هیچگاه در راه توسعه نبوده و باید پذیرفت که تصمیم گیران از دانش توسعه ای کافی برخوردار نبوده اند.

غلامحسین شافعی در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با ابراز تاسف از حادثه اخیر تروریستی در سیستان و بلوچستان گفت: اقتصاد کشور به دلیل عدم وجود دانش نظری کاربردی هیچگاه در راه توسعه نبوده و باید پذیرفت که تصمیم گیران از دانش توسعه ای کافی برخوردار نبوده اند.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: یا متوجه نبودیم یا دانش کافی نداشتیم که این راه را طی کرده ایم و اکنون باید از نخبگان و صاحبان دانش و تجربه و فعالان اقتصادی بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: ریشه اصلی مشکلات کشور عدم بهره گیری از نخبگان و افراد صاحب صلاحیت در اقتصاد کشور است؛ البته مشکلات اقتصادی ریشه های دیگری هم دارد.

شافعی گفت: اثربخشی نخبگان در مرحله ای موثر خواهد بود که تصمیم های کشور با نظر جمعی از نخبگان اتخاذ شود و البته استفاده انفرادی از نخبگان نمی تواند موفقیت راهبرد توسعه را تضمین کند و تصمیمات باید برآیند جمع خرده مشورتها باشد.

وی اظهار داشت: برآیند خرده دانش ها باید با کنار گذاشتن از دیدگاههای جزیره ای سیاسی منجر به تصمیمات اساسی شود؛ این در حالی است که تا زمانی که اقتصاد را اصلاح نکرده و در مسیر توسعه واقعی قرار نگیرد، امنیت هم در خطر است و باید در ساختار فعلی تصمیم گیری تجدیدنظر صورت گیرد.

شافعی گفت: از بخش های صنعتی و کشاورزی نمی توان انتظار توسعه داشت و البته در بخش خدمات نیز این انتظار برای محور قرار گرفتن در توسعه راه به خطا بردن است و در حوزه هدفمندی یارانه ها نیز به خطا رفته ایم. دانش توسعه ای لازم را هیچگاه نداشته ایم و به تاخیر انداحتن تصمیم در اصلاح، حتما ما را پشیمان خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: امروز کشور با انواع شوک‌های درونی و بیرونی مواجه بوده و سالهاست در معرض نابسامانی های اقتصادی قرار داریم و تمهیدات لازم و اساسی اندیشیده نشده است. سرمایه اجتماعی اکنون در حال کاهش و فقر و اختلاف طبقاتی در حال افزایش است. آنچه امروز بیش از اقتصاد ما را تهدید می کند، موضوع سقوط اخلاقی در جامعه است.

شافعی گفت: عدم اعتماد می تواند به ضدعملکرد مناسب تبدیل شود، در غیر اینصورت هر گونه اقدامی هر چند صحیح نمی تواند به ثمر برسد و باید اعتماد را به بخش تولیدی کشور برگرداند.

وی افزود: انتخابات اتاق ایران فرصتی برای تجدید قوای کشور است و مسئولیت فعالان اقتصادی را بیشتر می کند، پس انتخابات مجالی برای حضور نمایندگان کارآمد در تصمیمات سرنوشت ساز اقتصادی است و دستان کم رمق تولید بیش از هر زمان دیگری چشم به نمایندگان کارآمد دارد و بنابراین همه باید در انتخاباتی سالم مشارکت کنند.

شافعی ابراز امیدواری کرد که انتخابات بسیار پرشور برگزار شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.