صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / ابتکار تاکیدکرد: لزوم ایجاد ساختاری ویژه برای دسترسی زنان به فضاهای ورزشی

ابتکار تاکیدکرد: لزوم ایجاد ساختاری ویژه برای دسترسی زنان به فضاهای ورزشی

معاون رئیس جمهور، از تدوین سند تاب آوری استان گیلان با محوریت آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و خشونت خبر داد.

ابتکار

به گزارش کسب و کار نیوز، معصومه ابتکار در شورای اداری استان گیلان، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و حضور سرافرازانه مردم در جشن ۲۲ بهمن، اظهار کرد: امیدوارم با حضور استاندار توانمند در گیلان این استان در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیام مقام معظم رهبری تحت عنوان «گام دوم» تمدن نوین اسلامی را افق گشایی و خطوط مهمی را ترسیم می‌کند، افزود: رئیس جمهور نیز دولتمردان و شوراهای عالی مرتبط را نسبت به اجرایی کردن پیام رهبر انقلاب موظف کرد. پیام مذکور به ابعاد و زوایای مختلف می‌پردازد و مفهوم تمدن نوین اسلامی را تبیین می‌کند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده یکی از ابعاد پیام رهبر را عدالت دانست و ادامه داد: بی عدالتی یکی از ریشه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی بوده و لذا تحقق عدالت از جمله اهداف عالیه انقلاب و آرمان دینی و اسلامی ماست، اما عدالت به سادگی به دست نمی‌آید و لذا رهبر انقلاب بر جبران کمبودها در این زمینه تاکید فرمودند.

این مقام مسئول با اشاره به تعاریف گوناگون عدالت در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و دستیابی به قدرت، یادآورد شد: عدالت سیاسی برای نظام بسیار مهم است؛ اینکه مردم بتوانند با تنوع سلایق و دیدگاه‌های سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند، اما یکی از ابعاد مهم عدالت که در قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت در قانون برنامه ششم هم آمده، عدالت جنسیتی است.

ابتکار با بیان اینکه انسان‌ها برابر، اما با مسئولیت‌های اجتماعی متفاوت خلق شده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا تلاش‌های زیادی برای تحقق عدالت کرده و گزارش چهل ساله از روند تحولات جامعه زنان در ایران منتشر شده که نشان دهنده تحولات عظیمی است که طی چهار دهه گذشته برای بانوان سرزمینمان اتفاق افتاده؛ در عین حال که می‌دانیم در بسیاری از زمینه‌ها جای کار داریم و با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با اشاره به فرمایشات معمار کبیر انقلاب مبنی بر حضور سیاسی و اجتماعی زنان، تصریح کرد: امام راحل موضوع تعیین سرنوشت و حضور در عرصه سیاست را صرفاً یک مسئله مردانه نمی‌دانست، بلکه آن را یک امر انسانی تلقی می‌کرد لذا با توجه به نگاه روشن امام باید بتوانیم اسلام را به عنوان یک دین پاسخگو به نیازهای روز و مسائل نوین معرفی کنیم.

معاون رئیس جمهور عدالت جنسیتی را مربوط به همه دستگاه‌های اجرایی دانست و عنوان کرد: همه مسئولیت داریم شاخص‌های عدالت جنسیتی را با توجه به مصوبه ستاد عالی زنان و خانواده محقق کنیم که در این راستا آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی و اجتماعی و عدالت مدیریتی مد نظر قرار دارد لذا سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان گیلان را تنظیم کردیم که دستور کار حرکت ما خواهد بود. قبل از انقلاب ۳۸ درصد بانوان بازمانده از تحصیل بودند، اما اکنون تنها سه درصد دختران بازمانده از تحصیل داریم که باید صفر شود. همچنین اهمیت ورزش برای سلامت جسمی و روانی جامعه مورد تاکید است و نباید دختران را به بهانه رعایت شئونات اسلامی از ورزش و نشاط و فعالیت‌های ورزشی محروم کنیم، بلکه باید ساختارهای ویژه‌ای را فراهم آوریم که با حفظ حجاب دسترسی بانوان به فضاهای ورزشی وجود داشته باشد.

ابتکار از تدوین سند تاب آوری استان گیلان با محوریت آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و خشونت خبر داد و خاطرنشان کرد: اطلس وضعیت بانوان و خانواده استان نیز براساس توانمندی‌ها شناسایی و آماده شده است.

وی با اشاره به تاکید دولت مبنی بر تحقق سهم ۳۰ درصدی مدیریتی بانوان در دستگاه‌های اجرایی، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر وضعیت تحصیلات بانوان خیلی ارتقا پیدا کرده و بانوان می‌توانند پست‌های مدیریتی را کسب کنند. در این راستا رویکرد دولت حضور جوانان و بانوان و اقوام و اقلیت‌ها در عرصه‌های مختلف در پاسخ به مطالبات مردم است.

ابتکار با تاکید بر لزوم تحقق ترکیب متعادل مدیریتی تا پایان دولت دوازدهم، یادآور شد: الگوی تعالی جامعه اسلامی و الگوی پیشرفت زنان و مردان در گرو خانواده سالم و شکوفاست لذا هم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و هم ماده ۱۰۲ قانون برنامه را سرلوحه قرار دادیم. در این راستا آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج جزو سیاست‌های حمایتی معاونت امور بانوان و خانواده است.

وی با اشاره به اجرای فاز نخست طرح «گفت و گوی ملی خانواده» در استان‌ها، اضافه کرد: خانواده ایرانی مانند همه جای دنیا دچار تحولاتی است که یکی از آسیب‌های آن مربوط به مسائل اقتصادی و اشتغال است. همچنین با مشکل اختلال ارتباطی مواجه هستیم، یعنی اعضای خانواده دچار سو تفاهم هستند و نسل جوان معترض است لذا باید مهارت ارتباطی را با همکاری آمورش و پرورش و دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد بالا ببریم.

ابتکار طلاق را یک آسیب جدی دانست که به خاطر عدم مهارت‌های شنیداری و ناتوانی در حل و فصل اختلافات رخ می‌دهد و خاطرنشان کرد: راهبرد ما گفت وگوی بین نسلی است که در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب نباید جوانان را رها کنیم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در پیام گام دوم اقتصاد قوی را نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذناپذیری دانستند، گفت: زنان و خانواده یکی از محورهای اصلی اقتصاد قوی است و برای اینکه اقتصاد سالم شکل بگیرد باید خانواده سالم داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور اقتصاد کشاورزی گیلان را اقتصاد خانوادگی دانست و عنوان کرد: گیلان ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد بازار محصولات کشاورزی، صنایع دستی و لباس‌های بومی با محوریت زنان دارد. هنرهای بومی و سنتی هویت ایرانی و نشاط آور است و گیلان در این عرصه قابلیت بین المللی دارد.

وی همچنین از اجرای طرح «کسب و کار من» خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای اصلی ما توجه به نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد است، زیرا سمن‌ها و تشکل‌ها عضو کارگروه‌های شورای برنامه ریزی هستند و ظرفیت برون سپاری و دیده بانی حتی در حوزه پسماند و محیط زیست دارند.

ابتکار تولید محصولات سالم و ارگانیک به منظور ایجاد سلامت و امنیت غذایی و سلامت محیط زیست را یکی دیگر از ظرفیت‌های گیلان دانست و یادآور شد: در دهه پنجم انقلاب به سمت رفع کاستی‌ها پیش خواهیم رفت و علیرغم همه توطئه‌های دشمنان اثربخشی فعالیت‌ها را بیشتر خواهیم کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.