پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / ۲۸۷ هنر دستی استان اصفهان ثبت یونسکو شده است
۲۸۷ هنر دستی استان اصفهان ثبت یونسکو شده است

۲۸۷ هنر دستی استان اصفهان ثبت یونسکو شده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: صنایع دستی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

سی امین نمایشگاه صنایع دستی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدعلی انصاری روز گذشته (پنجشنبه) در همایش آئین اختتامیه جشنواره سراسری صنایع دستی آیات با تبریک ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: شهادت جمعی از پاسدران عزیز را به خانواده‌های محترمشان و به خصوص شهیدان اصفهان تسلیت می‌گوئیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: این جشنواره را می‌توان در قالب سه واژه تعریف کرد، یکی واژه هنر، این نعمت خدادادی که خداوند در وجود همه‌ی انسان‌ها با شدت و ضعف قرار داده است و یکی بحث هنر دست و توان انسان برای ساخت ابزار و آنچه نیاز زندگی بوده است و دیگری قرآن کریم معجزه‌ی پیامبر است و وقتی سه واژه در کنار هم قرار می‌گیرند دنیایی از معرفت می‌سازند.

وی افزود: اولین هنرمند خداوند است و هنر پروردگار خلقت جهان هستی است و بخشی از هنر خود را در وجود اشرف مخلوقات یعنی انسان قرار داده، همه‌ی زندگی انسان هنر است و در بین هنر عمومی که همگان از آن برخوردار هستند خداوند نعمتی را در وجود بعضی از هنرمندان قرار داده است.

انصاری گفت: هنر لطفی است که از جانب خدا به ما انسان‌ها داده شده و مثل هر نعمتی می‌توان شاکر آن باشیم یا ناسپاسی کنیم. سپاس از این نعمت یعنی استفاده‌ی صحیح و درست از آن، یعنی آن را در جهت خدمت به بشر به کار ببریم، اگر هنرمندی ذوق هنری خود را در جهت خدمت به انسانیت به کار ببرد شاکر و سپاسگذار است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر خدای نکرده این نعمت در خدمت غیر انسانیت قرار گیرد آن وقت ناسپاسی هنر است. در بین همه‌ی رشته‌های هنری، هنر دستی یا صنایع دستی است.

وی ادامه داد: ریشه‌ی تعریف شده‌ی این هنر ارزشمند به تاریخ نوسنگی بشر یعنی ۸ هزار سال قبل برمی‌گردد که آن زمان انسان برای رفع نیازمندی‌های خود به سنگ و چوب شکل‌های خاصی می‌داد و این سنگ بنایی شد برای این هنر ارزشمند و امروز سازمان یونسکو فقط در زمینه‌ی هنرهای دستی ۶۰۰ هنر را ثبت کرده است که از بین این هنرهای ثبت شده ۴۵۰ هنر دستی متعلق به ایران است.

انصاری ادامه داد: از بین ۴۵۰ هنر دستی ثبت شده‌ی ایران قریب ۲۸۷ هنر متعلق به اصفهان است. هنرهای دستی یکسری ویژگی‌های خاصی دارند که باعث شده‌اند این بخش هنر جایگاه رفیعی پیدا کند و هم بتواند به زندگی انسان کمک کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: یکی از ویژگی‌های مهم صنایع دستی این است که هویت یک جامعه و ارزش و ابهت تاریخ یک ملت است که بیش از ۱۰۰۰ سال از ساختن ظرف‌های سنگی و بعد از آن چوبی می‌گذرد که کشوری دارای این صنایع باشد به همین میزان دارای هویت است که ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورها دارای این هنر است.

وی افزود: ویژگی دیگر این رشته این است که بیشتر با هنر دست انسان ساخته می‌شود و مرز بین هنر دستی و صنایع دستی این است که آن‌ها ساخته دستگاه هستند و این‌ها ساخته‌ی دست هنرمند هستند. ویژگی سوم این است که قابل استفاده در زندگی هستند.

انصاری با اشاره به اینکه وقتی هنر عجین می‌شود با تفکر مذهبی یک ملت ارزش آن بالاتر می‌رود، گفت: وقتی چوب را در خدمت قرآن قرار می‌دهیم، وقتی فرش و صنعت بافت را در خدمت ترویج دینی قرار می‌دهیم آن‌وقت ارزش این کار بی نهایت می‌شود. برگزاری جشنواره صنایع دستی آیات چه از منظر تاریخی، چه از منظر دینی و چه از منظر انسانی یک کار ارزشمند است آن هم وقتی که در اصفهان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اظهار کرد: امیدواریم این قبیل جشنواره‌ها اثرات خوبی در فعالیت‌های آینده داشته باشد و باعث توجه بیشتر به صنعت دستی شود و اگر از نظر اقتصادی نگاه کنیم یکی از رشته‌هایی است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. امروز که در تنگناهای اقتصادی قرار داریم می‌توانیم هم برای فرهنگ سازی در زمینه‌ی هنر و هم برای اینکه بتوانیم در توسعه اقتصادی کمک کنیم به هنر توجه کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.