صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / مین هنوز هم ریحان می‌چیند
مین هنوز هم ریحان می‌چیند

آخرین اطلاعات درباره مین‌زارهای باقی‌مانده از جنگ در ایران

مین هنوز هم ریحان می‌چیند

در سال ۱۳۶۷ و پس از هشت سال دفاع مقدس، ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و سرانجام کشورها به مرزهای خود بازگشتند؛ جنگ هنوز تمام نشده بود، اگرچه دیگر گلوله‌ای شلیک نمی‌شد اما بخشی از خاک کشورمان هنوز در اشغال سربازان خاموش قرار داشت؛ وجود بیش از ۲۰ میلیون انواع مین و مهمات عمل‌نکرده در زمین‌هایی به وسعت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار، ایران را در فهرست کشورهای آلوده به مین قرار داده است.

مین/پاکسازی میادین مین

به گزارش کسب و کار نیوز، مرکز مین‌زدایی از بدو تأسیس تاکنون بیش از دو میلیون مین و بیش از نیم میلیون مهمات عمل نکرده مانند بمب، گلوله‌، خمپاره و نارنجک را در مساحتی حدود ۹۰۵ هزار هکتار جمع‌آوری و منهدم کرده است که در حال حاضر، پاک‌سازی اراضی آلوده در بسیاری از نقاط مرزی بدلیل سیلاب‌های فصلی، جابه‌جایی لایه‌های خاک، عدم وجود جاده‌های دسترسی به برخی از اراضی آلوده، آبگرفتگی، جابجایی مین‌ها، گذشت زمان و پوسیده شدن مین‌ها به شرایط سخت و پیچیده‌ای رسیده است و این دلایل باعث کندی روند پاک‌سازی در مناطق مرزی شده است تا جایی که در بسیاری از موارد نیروهای مین‌بردار در اعماقی در حدود یک تا ۶ متر نیز مین‌ها و انواع مهمات عمل نکرده را از زمین خارج می‌کنند.

امیراحمدی در این خصوص می‌گوید: البته به غیر از فعالیت‌های متمرکز در مناطق مرزی، تیم‌های اورژانسی نیز در قرارگاه‌های پاکسازی این مرکز در پنج استان آلوده تشکیل شده‌اند تا درصورت مشاهده انواع مهمات عمل نکرده توسط ساکنین و یا نیروی انتظامی، سریعاً وارد عمل شده و مهمات مکشوفه را از آنجا جمع آوری و در محل امنی منهدم می‌کنند که طی سالیان گذشته حدود ۴۹۰۰ عملیات موردی اورژانسی توسط قرارگاه‌های استانی مرکز انجام و در پی آن حدود ۶۱ هزار گلوله مختلف، مین، نارنجک و حدود ۱۴۰ بمب کشف و منهدم شده است.

کمکی که جوامع بین‌المللی از ایران دریغ می‌کنند

وی در حالی که عنوان می‌کند سالیانی است که سازمانهای بین المللی مدعی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه به همه کشورهای دارای اراضی آلوده به مین و مهمات عمل نکرده ، کمک‌های سخت افزاری و نرم افزاری از جمله ماشین آلات پاکسازی مکانیزه، تجهیزات حفاظت فردی مانند جلیقه‌های ضد ترکش، محافظ صورت ضد ترکش و پوتین‌های ضد انفجار، تجهیزات پزشکی، نرم افزار مدیریت اطلاعات عملیات مین IMSMA و کمک‌های نقدی و غیر نقدی دیگر دارند، در این عرصه ایران را مظلوم‌ترین کشور بدلیل عدم دریافت این کمک‌ها نامید.

امیراحمدی در این باره می‌گوید: بدلیل اینکه ایران در معرض تحریم‌های گوناگون از سوی استعمارگران غرب قرار دارد سازمانهای مذکور از اعطای کوچک‌ترین کمک‌ها به کشورمان دریغ می‌کنند. سرویس اقدام علیه مین سازمان ملل که کلیه فعالیت‌های مربوط به آلودگی تسلیحاتی در دنیا را برنامه‌ریزی و بودجه ریزی می‌کند، تاکنون هیچ کمکی به ایران نکرده است در حالیکه کشورهای همسایه ما مانند افغانستان و عراق ، در طول چندین سال گذشته صدها میلیون دلار کمک نقدی و تجهیزاتی دریافت کرده‌اند.

به گفته وی تنها سازمان بین المللی که اخیراً به ایران اندک کمک‌هایی داشته، دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران بوده است.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور به افزایش توان و دانش بومی ایران در این زمینه اشاره و اظهار می‌کند: مفتخر هستیم که با توان و دانش داخلی و همت مردان این سرزمین تجهیزات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کرده و در پاکسازی میادین مین نیز آنقدر توانمند شده‌ایم که کشورهای بزرگی مانند روسیه به توانایی‌های ما در این حوزه اقرار کرده‌اند.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور در پایان این گفت‌وگو ضمن اشاره به اهمیت آموزش و آگاهی‌رسانی به ساکنان مناطق آلوده به مین در صورت مواجه شدن با این مواد اظهار می‌کند: آگاه‌سازی از خطرات مین و مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ یکی از ارکان مین‌زدایی بشردوستانه است و این امر هم از طریق قرارگاه‌های پاک‌سازی استان و هم از طریق سازمان امداد و نجات هلال احمر و سازمان بهزیستی کشور که از جمله همکاران آموزشی ما در این زمینه هستند انجام می‌پذیرد. روش‌های مختلفی هم برای این کار انجام می‌گیرد از جمله آموزش‌های چهره به چهره، بروشورها و کتب آموزشی، انیمیشن‌های آموزشی، بازی‌ها و… که هدف از این فعالیت افزایش سطح آگاهی گروه‌های مختلف هدف و اصلاح الگوهای غلط رفتاری در مواجهه با این گونه خطرات است.

تهیه و تنظیم از نجمه محمودی‌نیا و سولماز خوان

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.