صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / بررسی کاندیداتوری عمر البشیر در انتخابات ۲۰۲۰ بر روی میز پارلمان سودان
بررسی کاندیداتوری عمر البشیر در انتخابات ۲۰۲۰ بر روی میز پارلمان سودان

بررسی کاندیداتوری عمر البشیر در انتخابات ۲۰۲۰ بر روی میز پارلمان سودان

منابع آگاه اعلام کردند که پارلمان سودان روز یکشنبه نشستی را برای بررسی اصلاح قانون اساسی این کشور برگزار می‌کند که این اصلاحات به رئیس جمهوری سودان اجازه کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را می‌دهد.

عمر البشیر

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد، کمیته فوق العاده بررسی اصلاحات قانون اساسی سودان اعلام کرد که پارلمان این کشور یک‌شنبه نشستی را برای بررسی امکان إعمال اصلاحات در قانون اساسی سودان برگزار می‌کند که بر اساس این اصلاحات، عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور مجدداً می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۰ کاندید شود.

طبق این گزارش، نشست روز یکشنبه پارلمان با مشارکت اعضای کمیته‌های دائمی در شورای ملی و شورای ایالت‌های سودان برگزار خواهد شد.

این در حالی است که معترضان سودانی هفته‌هاست که هر روز در خیابان‌ها هستند و نسبت به کمبود نان و سیاست‌های دولت اعتراض دارند و خواستار برکناری البشیر هستند. ناآرامی‌ها علیه نظام حاکم از زمانی که این حزب تصمیم به تغییر قانون اساسی برای ابقای بشیر در قدرت گرفت، شدت یافته است.

البشیر در سال ۱۹۸۹ با یک کودتای نظامی به قدرت رسید و تا سال ۲۰۱۰ هیچ انتخاباتی در این سودان برگزار نشد و وی تا این سال همچنان قدرت را در دست داشت. بشیر در انتخابات ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ نیز پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد و حالا حامیان وی قصد دارند که او را برای انتخابات ۲۰۲۰ نامزد کنند.

عمر البشیر با دو مشکل اساسی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه است؛ نخست، اساسنامه حزب کنگره ملی سودان که بر اساس آن، هر فرد تنها دو بار مجوز نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی این حزب را دارد و دومین مانع، قانون اساسی این کشور است که بر اساس آن نیز یک رئیس جمهوری بیش از دو دوره متوالی نمی‌تواند بر کرسی قدرت تکیه بزند.

تارنمای “سودان تریبون” پیشتر نوشته بود که مجلس شورای حزب کنگره ملی با اتفاق آرا، با پیشنهاد تغییر اساسنامه این حزب و نامزد کردن البشیر برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ موافقت کرد.

با این اقدام، البشیر نخستین مانع در مسیر نامزدی‌اش را برای انتخابات ریاست‌جمهوری از پیش رو برداشته است اما او همچنان با مشکل قانون اساسی این کشور رو به رو است که اجازه بیش از دو بار رئیس جمهوری شدن را به کسی نمی‌دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.