صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / پیشنهاد تشکیل کمیته فرعی «ورزش و جوانان» در مجمع بین‌المجالس آسیایی

ذوالقدر مطرح کرد

پیشنهاد تشکیل کمیته فرعی «ورزش و جوانان» در مجمع بین‌المجالس آسیایی

رئیس مجمع بین‌المجالس آسیایی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد کمیته فرعی «ورزش و جوانان» تحت نظر کمیته دائمی فرهنگی و اجتماعی بین‌المجالس آسیایی تشکیل شود.

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران

به گزارش کسب و کار نیوز، سیده فاطمه ذوالقدر در نشست نمایندگان زن پارلمان APA در بانکوک، گفت: مشارکت و قدرتمندسازی زنان به عنوان نیمی از جمعیت و مادر نیمی دیگر از جمعیت در همه عرصه‌ها، از عوامل مهم و رشد توسعه پایدار است. بر همین اساس، در نشست‌های مختلف کمیته امور فرهنگی و اجتماعی به عوامل مختلف و مؤثر بر قدرتمند سازی زنان و دختران اشاره شده که مایلم در این نشست به ورزش به عنوان یکی از این عوامل مهم اشاره کنم و پیشرفت‌هایی را که زنان و دختران ما در عمر چهل ساله انقلاب اسلامی داشتند توضیح دهم.

وی اضافه کرد: ورزش کلید شناخت جوامع، آگاهی از سبک زندگی، سرمایه فرهنگی و اجتماعی و تقویت انسجام اجتماعی و شبکه‌های آن در بستر فرهنگ است. ارتقا آرمان‌هایی همچون برادری، برابری، اتحاد، پرهیز از خشونت و تحقق عدالت به طور مستقیم از ورزش اثر می‌پذیرد. بر همین اساس، زمانی که مسیر مشارکت فعال زنان در عرصه ورزش بر اساس عدالت جنسیتی فراهم شود و آنها بتوانند علاوه بر ورزشکار بودن، نقش‌های مربی، داور، مشاور، روزنامه نگار و تصمیم گیرنده و مدیر در امور ورزشی را داشته باشند نگرش‌ها نسبت به زنان تغییر یافته و بالتبع آنها به عنوان الگویی سازنده و منابع الهام بخش برای دیگر زنان و دختران عمل خواهند کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مجلس ادامه داد: بر اساس همین تفکر و رویکرد، در جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر حفظ کرامت انسانی زن، یک استراتژی ملی برای افزایش حضور و مشارکت زنان در همه عرصه‌های ورزشی و پیشرفت متوازن ورزش زنان در عرصه ملی و بین المللی اتخاذ شده است. این اعتقاد در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که سلامت جامعه در گرو سلامت جسمی و روحی زنان است. بر اساس چنین تفکری ما به دنبال شکل گیری یک فرهنگ ورزشی پایدار برای حضور همه گروه‌های اجتماعی به ویژه زنان هستیم.

ذوالقدر همچنین گفت: ورزش زنان در ایران بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و با پیروزی انقلاب اسلامی در حال حاضر، زنان ایرانی در بیش از ۴۰ رشته ورزشی فعالیت می‌کنند و با برنامه ریزی های عملیاتی در دولت که باعث کاهش بسیاری از مشکلات شده، فعالیت آنها در رشته‌های انفرادی و تیمی رو به افزایش است.

وی ادامه داد: موفقیت‌های اخیر زنان ایران در مسابقات مختلف ورزشی جهانی، المپیک و آسیایی که چشمگیر بوده دلیلی بر این مدعاست و مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های کلان ملی و سالیانه، بودجه قابل توجه‌ای برای ورزش در نظر گرفته که قسمتی از آن به توسعه ورزش زنان اختصاص یافته که به رو به افزایش است به طوری که ارتقا سطح دانش و علم ورزشی در جامعه زنان، انجام تلاش‌هایی خودجوش توسط زنان، افزایش نقش رسانه‌ها برای ترغیب و تشویق زنان و پوشش اخبار و مسابقات ورزشی زنان را با احترام به ارزشهای حاکم شاهد هستیم.

ذوالقدر یادآور شد: نقش جوانان به عنوان قهرمانان توسعه و تغییر در اجتماعات و جوامع و مشارکت‌کنندگان سازنده در عرصه پیشگیری از جنگ و ایجاد صلح را همانطور که در قطعنامه ۲۲۵۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به آن اشاره شده، نباید نادیده گرفت و با استناد به این اهمیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۱۳، روز ششم آوریل را به عنوان روز بین المللی ورزش برای صلح و توسعه نام گذاری کرد تا از این طریق بر اهمیت ورزش و تربیت بدنی بر آموزش، توسعه انسانی، سبک زندگی سالم در جهانی صلح آمیز تاکید شود و در قطعنامه «ورزش به عنوان یک عامل توسعه پایدار» مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ بار دیگر بر جهان‌شمولی بودن ورزش و قدرت متحد کننده آن برای تقویت صلح، آموزش، برابری جنسیتی و توسعه پایدار در سطح وسیع تاکید شد.

رئیس مجمع بین‌المجالس آسیایی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: با عنایت به موارد مطروحه و با توجه به جایگاه مهم ورزش در تحقق توانمندسازی زنان و جوانان و توسعه هرچه بیشتر عدالت جنسیتی و تحقق شاخص‌های توسعه پایدار و با هدف تعمیق رویکردها و دیدگاه‌ها در این حوزه و ارائه تلاش‌های مشترک در جهت تحقق صلح و توسعه پایدار در آسیا، پیشنهاد تشکیل کمیته فرعی «ورزش و جوانان» تحت نظر کمیته دائمی فرهنگی و اجتماعی را داریم و از اعضای محترم APA می‌خواهیم از این پیشنهاد حمایت کنند.

ذوالقدر همچنین در حاشیه اجلاس بانکوک در دیدار با رئیس مجلس قانونگذاری ملی تایلند، با اشاره به سابقه ۴٠٠ ساله روابط ایران و تایلند که از زمان شیخ عباس قمی که برای تبلیغ دین اسلام و تجارت شکل گرفته، گفت: سطح روابط میان دو کشور همواره در طول تاریخ بر مبنای صلح و دوستی بوده و در این کشور با احترام به ادیان و عقاید مختلف شاهد آرامش و امنیت بوده‌ایم.

وی در این راستا از اقدامات مثبت و مؤثر پادشاهی فقید تایلند قدردانی کرد و برای برگزاری انتخابات خوب در سال آینده ابراز امیدواری کرد.

رئیس مجلس قانونگذاری ملی تایلند نیز ضمن قدردانی از حضور هیأت ایرانی با اشاره به سطح روابط تجاری بین ایران و تایلند که هم اینک به یک میلیون دلار رسیده، با تاکید بر نقش گروههای دوستی پارلمانی در گسترش ارتباطات و همکاری میان دو کشور ابراز امیدواری کرد که این رقم افزایش یابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.