صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی و کمبود محصولات صیفی
گرانی و کمبود محصولات صیفی

گوجه فرنگی کیلویی ۷۹۵۰ و کاهو کیلویی 15 هزار تومان به فروش می رسد

گرانی و کمبود محصولات صیفی

در حالی که قیمت مرغ، گوشت و برنج و بسیاری دیگر از اقلام خوراکی در این روزها در گرانی رکورد زده اند، کاهو و گوجه فرنگی و دیگر میوه ها هم به این گروه گران اضافه شده اند.

شایلی قرائی

بنابر گفته های کاربران در فضای مجازی قیمت کاهو کیلویی بین ۱۱ تا ۱۶ هزار تومان فروخته می شود. درحالی که رئیس اتحادیه بارفروشان می‌گوید قیمت گوجه فرنگی در بازار مرکزی میوه و تره‌بار ۴۰۰۰ تومان است، قیمت هر کیلو گوجه در سطح شهر از ۵۳۰۰ تا ۷۹۵۰ تومان رسیده و هر کیلو کاهو رسمی و پیچ به ترتیب تا ۷ و ۱۵ هزار تومان رسیده است. در روز‌های اخیر قیمت برخی اقلام صیفی‌جات در بازار به شدت افزایش یافته به طوری که هر کیلوگرم گوجه فرنگی در سطح شهر تهران بین ۵۳۰۰ تومان تا ۷۹۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر این قیمت کاهوی رسمی نیز با افزایشی عجیب به بیش از ۷ هزار تومان رسیده و «کاهو پیچ» بسته به کیفیت آن با قیمت هرکیلو ۸۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. بر اساس گفته فروشندگان، وقوع سیل و بارندگی‌های وسیع در جنوب کشور از یک سو، و صادرات این اقلام به برخی کشور‌های همجوار باعث شده تا علاوه بر کمبود این اقلام در سطح بازار داخلی، قیمت آن‌ها نیز به شدت افزایش یابد. به گفته حسن صابری رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران، قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار، به ۴۰۰۰ تومان رسیده و آزاد شدن صادرات آن به خارج از کشور و وقوع سیل جنوب، از مهمترین علل گرانی گوجه فرنگی در بازارند. رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران معتقد است قیمت واقعی هر کیلوگرم گوجه فرنگی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است و متاسفانه اتفاقات اخیر باعث شد تا قیمت گوجه فرنگی دارای حباب قیمتی شود.

بحران گرانی و کمبود صیفی جات در بازار

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران

در بازار شاهد رشد ۱۵ درصدی قیمت محصولاتی همچون خیار و گوجه فرنگی به سبب کمبود در میدان نسبت به هفته‌های اخیر هستیم. قیمت محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی به سبب کمبود در میدان نسبت به هفته‌های اخیر ۱۵ درصد در بازار رشد داشته است. با توجه به وقوع سیلاب و از بین رفتن بخشی از تولید کاهو در جنوب کشور، قیمت با نوساناتی نسبت به گذشته در بازار روبرو شده است که این امر به معنای گران فروشی نیست، بلکه به سبب کمبود عرضه قیمت گران شده است. هم چنین صادرات و قاچاق محصول از سر مرز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت هاست. هم اکنون بسیاری از محصولات با نرخ‌هایی بالایی سر مزرعه از کشاورزان خریداری می‌شود که دیگر با نرخ‌های پایین‌تر تولیدکنندگان حاضر به عرضه در میدان نیستند که همین امر زمینه را برای کمبود و افزایش قیمت در بازار فراهم می‌کند.

به هر ترتیب قیمت میوه و صیفی تابع عرضه و تقاضا است و کاهش عرضه خیار،گوجه فرنگی، کاهو و… در هفته‌های قبل زمینه را برای افزایش قیمت و سودجویی برخی افراد ایجاد کرده است. اگر مسئولان امر جلوی صادرات و قاچاق محصول از مرز‌های کشور را نگیرند؛ بنابراین افزایش قیمت در بازار ادامه خواهد یافت. زمانی که ممنوعیت صادرات مطرح می‌شود، قیمت کالا‌ها ناخودآگاه با روند کاهشی در بازار مواجه خواهد شد. البته این امر بدان معنا نیست که با صادرات مخالف هستیم، اما محصولات مازاد بر نیاز داخل باید به بازار‌های هدف صادر شود تا کمبودی در بحث عرضه در داخل به وجود نیاید. عدم صدور فاکتور از مبدا و ناخالص فروشی هم از جمله مشکلات کنونی صنف است. علی رغم آنکه فروشندگان میدان، میوه‌ها را بدون فاکتور عرضه می‌کنند، اما تعزیرات ما را جریمه می‌کند. این درحالی است که دو سال خالص فروشی و صدور فاکتور مصوب شد، اما همچنان اجرا نمی‌شود.

در حال حاضر قیمت هر کیلو خیار بوته‌ای را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین هر کیلو خیار گلخانه با افزایش حدود ۵۰۰ تومانی نسبت به هفته قل بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. نرخ هر کیلو گوجه فرنگی بوته‌ای نیز ۳ تا ۵ هزار، گوجه فرنگی گلخانه ۴ تا ۹ هزار، کاهو پیچ سالادی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ و کاهو رسمی ۳ تا ۵ هزار تومان است. قیمت هر کیلو سبزی جور (پلو، آش، قورمه) ۲ تا ۳ هزار و ۵۰۰ و سبزی خوردن ۳ تا ۵ هزار تومان است.

 

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.