صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تحول بانکی و بیمه ای با فین تک ها
تحول بانکی و بیمه ای با فین تک ها

سرمایه گذاری در حوزه فین تک رو به افزایش است

تحول بانکی و بیمه ای با فین تک ها

فناوری‌های خدمات مالی یا به اختصار فین‌تک به عنوان یکی از حیطه‌های تحول‌زا و رو به رشد از مجموعه فـنـاوری‌های انقلاب صنعتی چهارم شناخته شده است.

شایلی قرائی

امروزه اکثر شرکت های بزرگ و قدرتمند در تلاش هستند تا با سرمایه گذاری در حوزه خدمات مالی و بانکی یا همان فین تک درآمدزایی را افزایش دهند و در عین حال با جلب نظر مشتریان خود حیطه فعالیت خود را به سمت آن پیش ببرند که نیاز امروز دنیاست. در ایران همراه با رشد جهانی فین‌تک، این صنعت مورد توجه قرار گرفته است. ایران یکی از بالاترین ضرایب نفوذ خدمات بانکی را داشته و سرعت بالای انتقال وجه در سیستم بانکی، تعداد بالای شعب بانکی به نسبت جمعیت، و تعداد زیاد تراکنش‌ها نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای سیستم بانکی ایران است. تفاوت در روش‌های درآمدزایی، کارمزدها و نوع خدمات بانک‌ها، فرصت‌ها و چالش‌هایی متفاوت با سایر کشورها را در حوزه فین‌تک برای ایران ایجاد کرده است. با نگاهی به اکوسیستم فین تک در ایران، می‌توان وضعیت این صنعت را مورد ارزیابی قرار داد. ایران از لحاظ استعداد دارای توانایی‌های زیادی می‌باشد. تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مالی و نرم افزار و هزینه پایین نیروی انسانی متخصص، ایران را در موقعیت ویژه‌ای در منطقه از حیث نیروی انسانی متخصص قرار می‌دهد. گرچه بین‌المللی نبودن دانشگاه‌های ایرانی یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.

طبق گزارش شاخص نوآوری جهانی، در سال ۲۰۱۶، ایران از لحاظ شاخص “فارغ‌التحصیلان علوم و مهندسی” در رتبه دوم جهان قرار دارد. این رتبه بیانگر در دسترس بودن استعدادهای مورد نیاز برای فعالیت در زمینه فناوری‌های مالی می‌باشد. گرچه در حال حاضر بازار تقاضای فین‌تک کاملاً شکل نگرفته است، اما رشد روز افزون استفاده از ابزارهای مالی جدید و استقبال از استارت‌آپ‌ها نوید افزایش تقاضای محصولات و خدمات نوین مالی را می‌دهد. طبق گزارش شاخص نوآوری جهانی، ایران از لحاظ اندازه بازار داخلی در رتبه ۱۸ام دنیا قرار دارد. گرچه شتاب دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای پرورش ایده‌های نو در عرصه فین‌تک فعال شده‌اند، اما به دلیل عدم دسترسی به آمار صحیح و دقیق، نمی‌توان در مورد میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه فین‌تک اظهار نظر کرد. رتبه ایران در زمینه دسترسی به سرمایه بر اساس شاخص نوآوری جهانی(۲۰۱۶) ۸۲ می‌باشد.

فرصت‌های فناوری زنجیره‌بلوک را از دست می‌دهیم

رضا قربانی، کارشناس فین تک

رشد تکنولوژی در جهان کشورها را وادار می کند خود را با آن هماهنگ کنند و اگر نخواهیم این موضوع را باور کنیم هر روز که دیر می شود شاید سالها کشور را به عقب براند. زنجیره بلوک یا بلاک چین و هم چنین فین تک ها از جمله فناوری هایی هستند که رشد آنها موجب ارتقای کیفیت زندگی و کاهش هزینه ها خواهد شد. در ایران اما هر یک روز که می‌گذرد ما فرصت‌های فناوری زنجیره‌بلوک را از دست می‌دهیم درحالی که باید به کسب‌وکارهای فعال در زنجیره‌بلوک و ارزهای رمزنگاری شده فرصت فعالیت بدهیم و با آنها برخورد نکنیم. کاربردهای این فناوری بسیار گسترده است اما متاسفانه تا صحبت از این فناوری می‌شود، بخش زیادی از گفته‌ها معطوف به بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده می‌شود.

امروز شرکت های بزرگ به سمت سرمایه گذاری بر روی استارت آپ های فعال در حوزه فین تک رفته اند و متوجه شده اند فناوری های انقلاب صنعتی چهارم تا چه حدی می توانند درآمدزا پرطرفدار باشند. استارت‌آپ‌های فین‌تک بسیار با اهمیت و به معنی کاربرد نوآورانه فناوری درارائه خدمات مالی‌اند. این تغییر همان‌قدر که در کسب‌وکارهای حمل‌ونقل و خرید ایجاد شده است، در آینده خیلی نزدیک این تغییر را در بخش بانک‌ها و بیمه‌ها خواهیم دید. این تحول، تحول مهمی است و باعث می‌شود که فضاهای کسب‌وکاری شکل بگیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.