صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / حق نداریم اشتباهات عسلویه را در مکران تکرار کنیم
حق نداریم اشتباهات عسلویه را در مکران تکرار کنیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

حق نداریم اشتباهات عسلویه را در مکران تکرار کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی بدون پیوست زیست محیطی خیانت به مردم است، گفت: حق نداریم اشتباهات عسلویه را در مکران تکرار کنیم. وقتی می‌گوئیم صنایع آب‌بر در مناطق کم‌آب نباشد، بدین معنا است که جای دیگر این طرح را می‌توان اجرا کرد.

عسلویه

به گزارش کسب و کار نیوز عیسی کلانتری امروز در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهارکرد: اگر در کارها استراتژی نداشته باشیم در آینده دچار چالش و مشکل می‌شویم لذا لازم است استراتژی را بپذیریم و بر اساس آن پیش برویم تا هم محیط زیست آسیب نبیند و هم مشکلی نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: وقتی اصول را مبنای کار قرار دهیم، مشکلی نخواهیم داشت و هم اشتغال ایجاد و هم طرح‌ها اجرا می‌شود و در کنار آن محیط زیست حفظ می‌شود.

کلانتری در ادامه گفت: چندین سال آب را آلوده کردیم، تالاب‌ها را خشک کردیم، ریزگرد راه انداختیم، آب‌های زیرزمینی را مصرف کردیم و باید اذعان کنیم عملکرد زیست محیطی ما مطلوب نبوده است و باید بپذیریم وقتی توسعه پایدار را کنار می‌گذاریم باید مشکلات را تحمل کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورافزود: هیچ پروژه‌ای بدون مطالعات زیست‌محیطی نباید اجرا شود و در گذشته خیلی از تصمیماتی که گرفته‌اند علمی نبوده است. از جمله جاده الموت به تنکابن را در دولت قبل آغاز کردند و امروز ادامه آن مشکل دارد.

وی افزود: رئیس‌جمهوری دستور دادند ۲۵۶ پروژه را دوباره مطالعه کنیم که حدود ۲۲۶ میلیون دلار و بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان در آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است و می‌تواند صدها هزار شغل را ایجاد کند اما برخی از آن‌ها اگر اجرا شود محیط زیست را نابود می‌کنند.

کلانتری در ادامه گفت: توسعه پایدار چیز پیچیده‌ای نیست تنها باید به چند موضوع توجه داشته باشید و کاری کنید که توجیه اقتصادی داشته باشد، نظم اجتماعی و محیط زیست را نابود نکند و سرمایه نسل آینده را از بین نبرد. با رعایت همین موارد می‌توانید توسعه پایدار را محقق کنید.

وی خاطرنشان کرد: نسل‌های آینده هم حق زندگی دارند و ما باید محیط زیست را برای آیندگان حفظ کنیم و همه ما در سازمان محیط زیست دنبال آن هستیم تا مشکلات مردم حل شود اما امروز نمی‌توانیم از عملکرد محیط زیست دفاع کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نمی‌توان نسبت به تخریب محیط زیست بی‌تفاوت بود. در فصل زمستان نباید نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده کنند اما چون روزانه ۴۴۰ هزار بشکه مازوت در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود باید جایی آن را مصرف کنند و در این زمینه باید از وزیر نفت تشکر کرد که با از خود گذشتگی کمک کردند تا سوخت ۱۲ نیروگاه از مازوت به گاز تبدیل شود.

وی اضافه کرد: زندگی مردم را ما باید سامان دهیم و از محیط زیست دفاع کنیم البته باید مراقب باشیم تا کارشکنی هم نشود. وقتی مجلس تصویب کرده ما موظف هستیم حداکثر دو ماه جواب استعلام‌های زیست محیطی را بدهیم و اگر در این مدت جواب ندادیم شما اجازه دارید بدون توجه به محیط زیست طرح خود را اجرا کنید.

کلانتری تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم بدون مطالعه با احداث جاده و راه آهن و کارخانه، جنگل‌ها و تالاب‌ها نابود شوند. اگر قرار است جنگل‌های هیرکانی با ساخت جاده‌ای نابود شود اجازه نخواهیم داد چون این میراث متعلق به آیندگان است و ما وظیفه داریم جلوی توسعه غلط را در کشور بگیریم.

معاون رئیس جمهوری افزود: راه برای توسعه در کشور باز و هموار است اما نباید اجازه دهیم به بهانه توسعه حقوق مردم نادیده گرفته شود. ما باید زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده را در اختیار مردم قرار دهیم و فقط آنجا شکارچی نرود زیرا محیط زیست متعلق به همه ایرانیان و نسل‌های بعدی است که باید در این سرزمین به دنیا بیایند و زندگی کنند. انصاف نیست آب شیرین را تمام کنیم و سرزمینی خشک را تحویل آیندگان دهیم.

وی افزود: بر اساس اصول کنوانسیون جهانی حداکثر می‌توانیم ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر را استفاده کنیم اما ما در سال جاری ۱۲۰ درصد آن را مصرف کردیم و در شرایطی که ۷۰ میلیارد مترمکعب ذخیره آبی داشتیم بیش از ۹۴ میلیارد مترمکعب را مصرف کردیم که نگران کننده است.

کلانتری تصریح کرد: ساخت سد هم خوب است و هم بد اما باید مراقب باشیم آن را در جای مناسب بسازیم. امروز چرا باید میزان بهره‌وری انرژی در کشور ما بعد از روسیه در ردیف پایین‌ترین کشورها باشد و کمترین بازدهی انرژی را داشته باشیم؟

وی در ادامه گفت: از نظر ما در محیط زیست هر صنعتی که بخواهد توسعه پیدا کند، هر جاده، راه آهن و بندری که می‌خواهد احداث شود اگر ضوابط محیط زیست را رعایت کند بلامانع است اما بدون ضابطه نمی‌توان هر کاری کرد.

کلانتری اضافه کرد: نیروگاه شهید رجایی اگر در شرق تهران ساخته شده بود هیچ آلایندگی نداشت اما چون در غرب ساخته شده به دلیل شرایط آب و هوایی اگر از مازوت استفاده کند حدود ۲۰ درصد آلایندگی هوای تهران و کرج را موجب می‌شود و امروز که سوختش به گاز تغییر یافته از این مشکل رها شده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وقتی از ۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین کشور ما بیش از ۱۸۰ میلیارد مترمکعب را مصرف کرده‌ایم و در مدت هشت سال بیش از ۲۵۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داریم باید آیندگان ما را بازخواست کنند که با نعمت‌های خدادادی چه کردیم.

کلانتری افزود: برای تولید یک کیلو هندوانه ۴۰ کیلوگرم آب مصرف می‌شود در حالی که برای تولید یک کیلو گوشت قرمز ۱۵ هزار کیلو آب مصرف می‌کنیم. در واقع برای یک میلیون تُن گوشت قرمز سالانه ۱۵ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود و با این روش قرار نیست هر چیزی را هوس کردیم، تولید کنیم و آیندگان دچار بحران شوند.

وی اضافه کرد: هر چیزی اصولی دارد و نمی‌توان هر جا دلمان خواست جاده و راه آهن، بندر و کارخانه و دامداری بسازیم و اگر یک نماینده خواست به منطقه خودش رسیدگی کند جاده‌ای بسازد که مطالعه زیست محیطی نداشته باشد و آیندگان را دچار چالش و بحران کند.

کلانتری اضافه کرد: ما در محیط زیست باید جوابگوی آیندگان باشیم و نگذاریم صنایع آلاینده و کارخانه‌های فولاد قدیمی و فرسوده وارد کشور شود و آب‌های ما را نابود کند در حالی که می‌توانیم صنایع های‌تک و کم‌آب را در کشور توسعه دهیم.

وی در خصوص تولید زباله هم گفت: هر ایرانی روزانه ۸۰۰ گرم زباله تولید می‌کند در حالی که اگر الگوهای مصرف رعایت شود می‌توانیم این وضعیت را ساماندهی و مدیریت کنیم.

کلانتری در خصوص وضعیت جاده‌های استان قزوین تشریح کرد: خوشبختانه تمیزترین جاده‌های کشور در قزوین قرار دارد و وضعیت زباله‌های کنار جاده در این استان بسیار کم و آلودگی بسیار پایین است و این ظرفیت را دارد که به‌عنوان تمیزترین استان کشور از نظر زباله و محیط زیست معرفی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: عملکرد استان قزوین در بخش زباله و پسماند خوب بوده اما انتظار داریم در بخش آب هم عملکرد بهتری داشته باشد و از اضافه برداشت چاه‌های مجاز هم جلوگیری کندو

وی در ادامه گفت: بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم که مصرف آن‌ها بالغ بر ۷.۵ میلیارد مترمکعب است در حالی که برداشت اضافه از چاه‌های مجاز کشور از ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب هم فراتر رفته است.

معاون رئیس‌جمهوری در پایان اظهارکرد: محیط زیست در خدمت مردم، دولت و آیندگان است و به توسعه در چارچوب ضوابط اهمیت می‌دهیم اما می‌خواهیم ثروت‌های کشور برای نسل‌های آینده هم باقی بماند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.