صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تقویت بینایی خودروهای خودران!
تقویت بینایی خودروهای خودران!

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" انجام می‌دهند

تقویت بینایی خودروهای خودران!

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" سعی دارند کیفیت تشخیص خودروهای خودران را با کمک یک سیستم جدید تقویت کنند.

تراشه

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ام. آی. تی نیوز، وسایل نقلیه خودران که به حسگرهای مبتنی بر نور تکیه دارند، اغلب برای تشخیص شرایط دشواری مانند مه دچار مشکل می‌شوند، اما اکنون پژوهشگران، یک سیستم گیرنده امواج تراهرتز ابداع کرده‌اند که می‌تواند در این شرایط به خودروهای خودران کمک کند.

امواج تراهرتز را می‌توان به سادگی از میان مه و ابر تشخیص داد، اما سیستم‌های لیدار مبتنی بر مادون قرمز که در خودروهای خودران به کار می‌روند، این ویژگی را ندارند.

سیستم تصویربرداری تراهرتز، یک سیگنال ابتدایی را از طریق یک فرستنده ارسال می‌کند. سپس یک گیرنده، جذب و انعکاس امواج تراهرتز را مورد بررسی قرار می‌دهد و نهایتاً سیگنالی را به یک پردازشگر می‌فرستد که تصویر را بازسازی می‌کند.

در هر حال، به کار بردن حسگرهای تراهرتز در خودروهای خودران، موضوع چالش‌برانگیزی است. تشخیص حساس و دقیق، به ارسال یک سیگنال باند پایه قوی از سوی گیرنده یا پردازشگر نیاز دارد. سیستم‌های قدیمی که از اجزای تولیدکننده این سیگنال‌ها ساخته شده‌اند، بزرگ هستند و هزینه بالایی دارند. اگرچه برای این کار، مجموعه حسگرهای نصب شده روی تراشه وجود دارند، اما سیگنال‌های این ابزار، ضعیف هستند.

پژوهشگران دانشگاه “ام. آی. تی” (MIT) در این پروژه، یک مجموعه دوبعدی از گیرنده‌های تراهرتز را روی تراشه‌ای قرار داده‌اند که نسبت به تراشه‌های دیگر حساسیت بیشتری دارد؛ در نتیجه می‌تواند امواج تراهرتز را بهتر دریافت و تفسیر کند.

آنها برای رسیدن به این هدف، طرحی از “ردیاب‌های هیتروداین” (heterodyne detectors) ارائه دادند که معمولاً ترکیب آنها با تراشه‌ها دشوار است. در این پروژه، اندازه ردیاب‌ها آنقدر کاهش داده شد که برای قرار گرفتن روی تراشه مناسب باشند. نکته اصلی در این کار، ابداع یک جز فشرده و چند منظوره بود که بتواند سیگنال‌های ورودی را به صورت خودجوش ترکیب کند و سیگنال‌های خروجی قوی ارائه دهد.

رونان هان” (Ruonan Han)، استادیار مهندسی برق و علوم رایانه دانشگاه ام. آی. تی و از پژوهشگران این پروژه گفت: انگیزه اصلی برای این پروژه، ساخت چشمان الکتریکی بهتری برای وسایل نقلیه و پهپادهای خودران است. حسگرهای ارزان قیمت ما می‌توانند در شرایط ناملایم آب و هوایی، نقش مکمل را برای لیدار بازی کنند.

این پژوهش، در مجله “IEEE Journal of Solid-State Circuits” به چاپ رسید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.