صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / اروپا باید اراده و پایبندی به تعهداتش را ثابت کند

سفیر ایران در سارایوو با اشاره به کانالی مالی جدید اروپا:

اروپا باید اراده و پایبندی به تعهداتش را ثابت کند

«ما انتظار و نیازی نداریم که اروپا برای منافع ایران کاری بکند. انتظار ما از اروپا ایفای تعهداتی است که در موافقتنامه هسته‌ای بدان‌ها ملتزم شده است. به عبارت دیگر اتحادیه اروپا اگر مایل است به عنوان یک بلوک قدرتمند، معتبر و مستقل در جهان دیده شود باید اثبات کند اراده و توان پایبندی به تعهداتش را دارد و لذا اقدام با تأخیر انجام شده اخیر گامی در این راستاست و البته برای ارزیابی دقیق آن باید تا اجرایی شدن کامل این سامانه مالی صبر کرد.»

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه «جهان سیاست» در تلویزیون سراسری بوسنی و هرزگوین به تشریح برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی و مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان پرداخت و گفت: در حالی که کشورهایی در خاورمیانه حضور دارند که بعضی قدرت‌های جهانی آنها را با صراحت تحقیر کرده و مدعی می‌شوند بدون حمایت آنها این گونه حکومت‌ها امکان بقا ندارند به اذعان همگان جمهوری اسلامی ایران یکی از مستقل‌ترین کشورها در جهان معاصر است و تحقق این استقلال در کنار آزادی و جمهوری اسلامی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که چهل سال پیش در چنین ایامی در ایران پیروز شد.

حیدری افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های علمی، صنعتی، فناوری، دفاعی و سایر حوزه‌ها نیز بسیار است و حضور گسترده مردمی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی از جمله انتخابات متعدد و همچنین راهپیمایی میلیونی در بیست و دوم بهمن ماه هر سال در سراسر کشور، نمادی از خواست و اراده مردم برای استمرار آرمان‌های اصیل انقلاب است.

سفیر کشورمان در بوسنی در پاسخ به سوالی در خصوص تأثیرات تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: طبیعتاً این تحریم‌ها و سایر فشارهایی که به ملت ایران وارد می‌کنند موجب بروز برخی مشکلات برای مردم می‌شود ولی هرگز موجب تحقق اهداف شوم بانیان و تحمیل خواست نامشروع آنها به ملت ایران نخواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا راه‌اندازی ساز و کار مالی جدید اروپا می‌تواند موجب نجات اقتصاد ایران شود، پاسخ داد: ما انتظار و نیازی نداریم که اروپا برای منافع ایران کاری بکند. انتظار ما از اروپا ایفای تعهداتی است که در موافقتنامه هسته‌ای بدان‌ها ملتزم شده است. به عبارت دیگر اتحادیه اروپا اگر مایل است به عنوان یک بلوک قدرتمند، معتبر و مستقل در جهان دیده شود باید اثبات کند اراده و توان پایبندی به تعهداتش را دارد و لذا اقدام با تأخیر انجام شده اخیر گامی در این راستاست و البته برای ارزیابی دقیق آن باید تا اجرایی شدن کامل این سامانه مالی صبر کرد.

حیدری در پاسخ به سوالی دیگر با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه اظهار گفت: امروزه همه افراد مطلع اذعان می‌کنند که شکست داعش و تضعیف تروریسم در خاورمیانه مرهون تلاش‌های ملت‌های منطقه و حمایت‌های مؤثر جمهوری اسلامی ایران است. بدیهی است به وجود آورندگان داعش و دیگر گروه‌های تروریستی آرزوهای شومی داشتند که تغییر نقشه سیاسی منطقه از آن جمله بود و عدم تحقق آرزوهای آنان نتیجه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

حیدری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مواضع ایران در خصوص بحران‌های یمن و سوریه اظهار داشت: مذاکرات موسوم به روند آستانه که با مشارکت ایران، ترکیه و روسیه شکل گرفته است تا کنون تاثیرگذارترین ابتکار به عمل آمده برای کاهش خشونت و درگیری در سوریه بوده است و استمرار درست و متوازن آن می‌تواند به باز گرداندن ثبات در سوریه و مشارکت فراگیر همه مردم و جریانات سیاسی در تعیین سرنوشتشان و اضمحلال کامل گروه‌های تروریستی بینجامد. در خصوص یمن نیز جمهوری اسلامی ایران از ابتدا ابتکاراتی را بر اساس گفتگوهای یمنی – یمنی ارائه داد که اگر کسانی که به کشتار بی‌گناهان و کودکان در یمن مبادرت می‌ورزند به طرح و ابتکار ایران توجه می‌کردند امروز شرایط در یمن متفاوت بود. اکنون نیز جا دارد هر چه زودتر برخی کشورهای منطقه و حامیان بیرونی آنها نسبت به تصحیح جهت‌گیری‌های سو خویش اقدام کنند.

سفیر کشورمان در سارایوو در پاسخ به سوال دیگری راجع به بحران جاری در آمریکای لاتین و ونزوئلا اضافه کرد: به کار گیری استانداردهای دوگانه و چندگانه توسط قدرت‌های استکباری از عوامل مهم چالش‌های حاضر در عرصه بین‌الملل است و مادامی که استفاده ابزاری از مفاهیمی نظیر آزادی، دمکراسی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم پوششی برای کسب منافع غیر قانونی و نامشروع برخی قدرت‌هاست باید انتظار این گونه بحران‌ها و مشکلات را در آمریکای لاتین، خاورمیانه و حتی بالکان داشته باشیم.

حیدری در پایان افزود: از مقامات و مردم کشور بوسنی و هرزگوین که در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به شیوه‌های مختلف سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت و دولت ایران تبریک گفتند قدردانی و برای کشور بوسنی آینده‌ای درخشان و با ثبات آرزو می‌کنم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.