صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اجرای آموزش «شایستگی‌های مهارتی» در دبیرستان‌ها در دست بررسی

اجرای آموزش «شایستگی‌های مهارتی» در دبیرستان‌ها در دست بررسی

‌مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از بحث‌های جدی آموزش و پرورش تغییر در ساختار دوره‌های تحصیلی بود و این تغییر با اضافه شدن پایه ششم ابتدایی آغاز شده و هفت سال طول کشید تا در سال‌جاری به اضافه شدن پایه دوازدهم و حذف پیش دانشگاهی رسید.

عباس سلطانیان-آموزش و پرورش

‌به گزارش کسب و کار نیوز، عباس سلطانیان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با رسیدن تغییرات پایه‌های آموزشی به مقطع دوازدهم بحث کیفیت‌بخشی آموزشی در دستور کار قرار گرفت و این در حالی است که در کنار این کیفیت‌بخشی، آمادگی دانش‌آموزان برای امتحانات نهایی و کنکور نیز در دستور کار قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح استقرار پایه دوازدهم نیازمند نگاه ویژه همکاران بود، افزود: همکاران ما در استان زنجان فعالیت‌های خوبی انجام داده و استان زنجان در سال‌های اخیر در رشد درصد قبولی‌ها و افزایش میانگین معدل جزو استان‌های برتر کشور بوده است.

سلطانیان با اشاره به اینکه در ادامه نگاه مثبت آموزش و پرورش به کیفیت‌بخشی آموزش‌ها، امروز معاونان و کارشناسان متوسطه ۱۴ منطقه آموزشی گرد هم جمع شدند، تصریح کرد: این گردهمایی در راستای ارزیابی اقدامات انجام شده و آمادگی برای ادامه مسیر است و با توجه به اینکه انتظار می‌رود معلمان باید نسبت به محتوای آموزشی در پایه دوازدهم آمادگی داشته باشند، برای کسب آمادگی در این پایه که دارای کتب جدیدالتالیف بوده، دوره‌های ویژه معلمان از تابستان آغاز شده تا فرهنگیان آمادگی لازم را داشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در رابطه با نقش آموزش‌های مهارتی در آموزش‌های دوره متوسطه، یادآور شد: در دوره اول متوسطه دانش‌آموزان با کتاب کار و فن‌آوری با مهارت‌های مختلف آشنا می‌شوند، همچنین طرح «ایران مهارت» دیگر طرحی است که برای دانش‌آموزان مقطع هفتم، هشتم و نهم اجرایی می‌شود و این طرح با ارائه ۶۰ ساعت آموزش مهارتی اجرایی می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: هنرستان‌ها، مدارس تخصصی مهارتی برای آموزش دانش‌آموزان در دوره دوم متوسطه است و در حال حاضر ۱۶۳ رشته کار و دانش و ۴۳ رشته فنی و حرفه‌ای در هنرستان‌های کشور ارائه می‌شود. همچنین برای ارائه آموزش‌های مهارتی در دوره دوم متوسطه نظری نیز طرح «آموزش شایستگی‌های مهارتی» پیش‌بینی شده که با نهایی شدن این طرح بخشنامه‌هایی اجرایی آن در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۱۳۹۲ و اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۳ پیش‌بینی شده است که دانشگاه‌ها ۸۵ درصد از ظرفیت خود را صرفاً با سوابق تحصیلی دانش‌آموزان پر کند و این اقدام می‌تواند به کاهش استرس دانش‌آموزان و ورود بدون کنکور دانش‌آموزان به دانشگاه منجر شود و در دفترچه کنکور سال آینده اسامی رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که به جذب دانشجو بدون کنکور و صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اقدام خواهند کرد، اعلام می‌شود تا به مرور زمان معضل کشور کمرنگ‌تر شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.