صفحه اصلی / اسلایدر / گره کور تامین مسکن کم درآمدها
گره  کور تامین  مسکن کم  درآمدها

«کسب و کار» اثرات تورمی افزایش سقف تسهیلات مسکن را بررسی می‌کند

گره کور تامین مسکن کم درآمدها

رشد 90 درصدی قیمت مسکن تقریبا امکان خانه دار شدن از طریق وام مسکن را امری محال کرده است. بر هیچ کس پوشیده نیست وقتی یک واحد مسکونی ۹۵ متری در عبدل‌آباد به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان و آپارتمان ۱۵۰ متری در آلستوم به قیمت ۲.۲ میلیارد تومان معامله می شود؛ با 160 میلیون تومان وام مسکن نمی توان یک خانه متوسط و حتی کوچک در نقاط پایین دست شهر هم خرید. اما از سوی دیگر تصمیم مسئولان برای افزایش سقف تسهیلات مسکن نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت این مبالغ به مردم و انتقاداتی که از آثار تورمی آن است، منتفی شده است. پس مردم از چه طریقی می توانند خانه بخرند؟

گروه اقتصاد ایران و جهان

به گزارش کسب و کار نیوز، رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن تقریبا امکان خانه دار شدن از طریق وام مسکن را امری محال کرده است. بر هیچ کس پوشیده نیست وقتی یک واحد مسکونی ۹۵ متری در عبدل‌آباد به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان و آپارتمان ۱۵۰ متری در آلستوم به قیمت ۲.۲ میلیارد تومان معامله می شود؛ با ۱۶۰ میلیون تومان وام مسکن نمی توان یک خانه متوسط و حتی کوچک در نقاط پایین دست شهر هم خرید. اما از سوی دیگر تصمیم مسئولان برای افزایش سقف تسهیلات مسکن نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت این مبالغ به مردم و انتقاداتی که از آثار تورمی آن است، منتفی شده است. پس مردم از چه طریقی می توانند خانه بخرند؟
به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی یکی از ابزارهای مهم و اثرگذار در متعادل کردن قیمت مسکن؛ تشویق و ورود بخش خصوصی به ساخت و ساز است که عرضه مسکن را افزایش می دهد. برخی از کارشناسان هم پیشنهاد می کنند که دولت خود ورود کرده و با افزایش ساخت و ساز، مسکن ارزان در اختیار متقاضیان قرار دهد. اما تجربه شکست خورده طرح های مشابه این مکانیزم را منتفی می کند.
بر اساس گزارش های موجود وام مسکن به هیچ وجه جوابگوی نیاز متقاضیان مسکن نیست و کاهش شدید معاملات مسکن، اقبال سرمایه گذاران به اوراق تسهیلات مسکن را به شدت کاهش داده است.
با توجه به قیمت‌های موجود در تابلوی معاملات فرا بورس با قیمت حدودی هر برگ تسه ۶۰ هزار تومان، زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید ۱۲ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ تسه خرید بهادار ۶۰ هزار تومانی خرید، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن، حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان صرف شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.