صفحه اصلی / سرخط خبرها / وجود یک میلیون هکتار اراضی وقفی کشاورزی در کشور
وجود یک میلیون هکتار اراضی وقفی کشاورزی در کشور

مدیرکل بهره‌وری سازمان اوقاف خبر داد

وجود یک میلیون هکتار اراضی وقفی کشاورزی در کشور

مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: یک میلیون هکتار اراضی وقفی کشاورزی در کشور وجود دارد که یک سیزدهم ظرفیت اراضی کشاورزی را شامل می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، غلامعلی رحیمی اظهار کرد: سازمان اوقاف با داشتن یک میلیون هکتار اراضی که قریب به یک سوم موقوفات کشور است، یک سیزدهم ظرفیت اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: در یکسال گذشته رویکرد سازمان اوقاف در اراضی کشاورزی منفعلانه بود ولی اکنون در اراضی و موقوفات کشاورزی رویکرد فعالانه یافته و به ارتقای بهره‌وری می‌اندیشد.

مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: موضوع کشت بیابانی پایه برای رقبات فاقد آب و یا کم آب و موضوع رقبات زنجیره‌ای کشاورزی برای رقباتی که دارای آب هستند و نیز موضوع احیای بهره‌برداری از رقباتی که قبلا از آب، قنات و چاه بهره‌مند بودند از برنامه‌های این سازمان در بهره‌وری اقتصادی است.

رحیمی با بیان اینکه توجه به رونق حوزه کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی است، افزود: این حوزه دارای ضریب اشتغال بیشتر، پایدارتر و ارزبری کمتری دارد.

این مسئول با بیان اینکه با هدفگذاری در حوزه زنجیره‌های کشاورزی و اتصال به بازار فروش می‌تواند ارزآوری بیشتری داشته باشد، گفت: سازمان اوقاف با توجه به جایگاه حاکمیتی و اجرایی، مزیت نسبی نسبت به دیگر دستگاه‌ها دارد و می‌تواند به عنوان الگو و نمونه در مزارع کشور طرح‌های ملی را پیاده کند و کشاورزی نوین مبتنی بر زنجیره را ترویج دهد.

رحیمی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار در حوزه کشاورزی از اولویت سازمان است، افزود: در این حوزه، روش‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری مبنی بر اینکه مطالعات توجیهی، فنی، بازار و اقتصادی طرح آمادگی لازم را داشته باشد در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برای رقباتی که معارض دارند بررسی موضوع مشارکت با این افراد در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: امروز تاکید بر این است رقباتی که صاحبان حقوقی دارند حقوق آنها بررسی و بر اساس آن سهم موقوفات مشخص و طرح‌های مشارکت طرح‌ریزی شود.

رحیمی گفت: استان مازندران با توجه به میزان بارندگی مناسب و بالاتر از میانگین کشوری مبنای خوبی برای کشاورزی است و با توجه به ظرفیت آبی خوبی که در رقبات وجود دارد آن را برای کشاورزی در اولویت بالاتری قرار می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.