صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تلاش کمیسیون انتخابات تایلند برای انحلال حزب حامی شیناواترا
تلاش کمیسیون انتخابات تایلند برای انحلال حزب حامی شیناواترا

تلاش کمیسیون انتخابات تایلند برای انحلال حزب حامی شیناواترا

کمیسیون انتخابات تایلند امروز (چهارشنبه) اعلام کرد به دنبال انحلال حزبی است که خواهر پادشاه کنونی را برای پست نخست‌وزیری نامزد کرده است. این ضربه‌ای به اپوزیسیون وفادار به تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق و عزل شده تایلند است.

شاهدخت تایلند

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، تایلند در تاریخ ۲۴ مارس برای اولین بار از زمان کودتای نظامی سال ۲۰۱۴ انتخابات پارلمانی برگزار خواهد کرد. انتظار می‌رود این انتخابات رقابتی میان حامیان پرایوث چان-اوچا، نخست‌وزیر تحت حمایت ارتش و حامیان تاکسین شیناواترا شود.

تاکسین، بازرگان و سیاست‌مدار تایلندی است. او بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ نخست‌وزیر تایلند بود. او در سال ۲۰۰۶ با کودتای نظامی، از قدرت برکنار شد و پس از آن او به همراه همسرش به اتهام فساد مالی به‌طور غیابی محاکمه شد. او تاکنون تنها نخست‌وزیری در تایلند بوده است که توانست یک دوره ۴ ساله کامل را در قدرت بماند.

هفته گذشته یک حزب متحد تاکسین اعلام کرد، چنانچه در انتخابات پیروز شود نامزد آن برای پست نخست‌وزیری شاهدخت “اوبول راتانا راجاکانیا سیریوادانا بارناوادی” دختر بزرگ پادشاه فقید تایلند خواهد بود.

از آنجایی که سنت خاندان سلطنتی تایلند بر دوری از سیاست تاکید دارد، اعلام خبر نامزدی شاهدخت راتانا ۶۷ ساله حساسیت‌هایی را ایجاد کرد. ساعاتی پس از آن “ماها واجیرالونگکورن” پادشاه ۶۶ ساله که برادر راتانا است، نامزدی او را “نامناسب و خلاف قانون اساسی” دانست.

کمیسیون انتخابات تایلند روز دوشنبه این شاهدخت را رد صلاحیت کرد و امروز هم از تلاش برای انحلال حزب “تای راکسا چارت” که او را نامزد کرده بود، خبر داد. این حزب جزو تشکل‌هایی است که حامیان تاکسین شیناواترا به عنوان حزب پشتیبان تاسیس کرده بودند.

در بیانیه کمیسیون انتخابات تایلند آمده است: حزب تای راکسا چارت قوانین انتخاباتی را با نامزد کردن خواهر پادشاه نقض کرده است. این با اصول پادشاهی مشروطه تناقض دارد. بنابراین توافق شد تا درخواستی به دیوان قانون اساسی به منظور انحلال این حزب ارسال شود.

دیوان قانون اساسی تایلند پنج‌شنبه درباره پذیرش یا رد این درخواست اظهار نظر می‌کند. چنانچه این حزب مقصر شناخته شود، منحل می‌شود و اعضای آن از حضور در عرصه سیاست منع می‌شوند. احزاب حامی تاکسین از سال ۲۰۰۱ بر دیگر احزاب غلبه کرده و در هر انتخاباتی پیروز شده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.