صفحه اصلی / اصناف / فروش مواد غذایی به نصف قیمت در بازارهای روز ترکیه
فروش مواد غذایی به نصف قیمت در بازارهای روز ترکیه

با هدف شکستن قیمت‌های بازار صورت می‌گیرد

فروش مواد غذایی به نصف قیمت در بازارهای روز ترکیه

مقامات ترکیه برای مقابله با رشد چشمگیر قیمت مواد غذایی، بازارهایی را برای فروش مستقیم و ارزان سبزیجات و صیفی‌جات به خریداران افتتاح کردند.

در منطقه بایرام پاشای استانبول جمعیت فراوانی خارج از چادرهای شهرداری برای خرید گوجه فرنگی، پیاز و فلفل صف کشیده بودند و به مدت یک ساعت منتظر خرید مایحتاج مورد نیازشان به نصف قیمت مغازه‌ها بودند. اقدام برای ایجاد بازارهای روز، پس از رشد ۳۱ درصدی قیمت مواد غذایی در ژانویه صورت گرفته است. همچنین این اقدام در فاصله یک ماه به زمان برگزاری انتخاباتی صورت گرفته که در آن، حزب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با چالش دشواری برای حفظ حمایت مردمی مواجه است.

فروشندگان، طوفان‌ها در منطقه زراعی جنوب ترکیه و همچنین افزایش هزینه‌های کارگر و حمل و نقل را عامل تورم قیمت مواد غذایی دانسته‌اند. مقامات نیز این اتفاق را وحشت غذایی خوانده و اعلام کرده‌اند که هر کسی قیمت‌ها را به شکل غیرواقعی بالا نگه دارد، مجازات خواهد شد. اردوغان در یک سخنرانی انتخاباتی در روز دوشنبه گفت: این یک بازی است. آنها دستکاری قیمت‌ها را آغاز کردند و تلاش کردند قیمت‌ها را بالا ببرند و این اقدامی برای به وحشت انداختن جامعه بوده است. تحت ابتکار دولت، شهرداری‌ها مواد غذایی را حدود ۵۰ درصد قیمتی که مؤسسه آمار ترکیه در ژانویه ثبت کرد، به فروش می‌رسانند و سهمیه کالای هر فرد، حداکثر سه کیلو است.

اردوغان اظهار کرده است، قرار است این ابتکار برای فروش برنج و حبوبات و مواد شوینده نیز به کار گرفته شود. این پروژه فعلاً در آنکارا و همچنین استانبول اجرا شده که ۵۰ پایگاه در این شهر به فروش کالاهای غذایی به قیمت ارزان مشغول هستند. وزیر کشاورزی ترکیه در بازدید از یکی از این چادرها در آنکارا اظهار کرد: این پروژه تا زمانی که لازم باشد، ادامه پیدا خواهد کرد. مقامات ترکیه هفته گذشته به بازرسی از عمده فروشان مواد غذایی تازه پرداخته و آنها را به دلیل گران فروشی مجموعاً دو میلیون لیره (۳۸۰ هزار دلار) جریمه کردند. بر اساس گزارش رویترز، در یک بازار مواد غذایی سرپوشیده استانبول، فروشندگان گله داشتند که نمی‌توانند با بازارهای روز شهرداری رقابت کنند و این بازارها از حمایت دولتی برخوردارند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.