صفحه اصلی / اسلایدر / سهل‌انگاری در واردات کالاهای لوکس
سهل‌انگاری در واردات کالاهای لوکس

«کسب و کار» افزایش ثبت سفارش های غیرقانونی را بررسی می‌کند

سهل‌انگاری در واردات کالاهای لوکس

بررسی‌های انجام شده توسط پلیس فتا نشان از افزایش ثبت سفارش‌های غیر قانونی برای واردات دارد. طبق آمارها خودروهایی که از ثبت سفارش‌های غیر قانونی برای واردات استفاده کرده‌اند از ۶ به ۱۱ هزار دستگاه افزایش یافته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی‌های انجام شده توسط پلیس فتا نشان از افزایش ثبت سفارش‌های غیر قانونی برای واردات دارد. طبق آمارها خودروهایی که از ثبت سفارش‌های غیر قانونی برای واردات استفاده کرده‌اند از ۶ به ۱۱ هزار دستگاه افزایش یافته است.
موضوع واردات خودرو با ثبت سفارش جعلی از سال گذشته مطرح شد و بر همین اساس هم بود که از ابتدای سال تا به حال در خصوص مجوز ترخیص به ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک اختلاف‌نظرهای زیادی وجود داشت. اگرچه برخی از این خودروها مسیرهای قانونی برای واردات را طی کرده بودند اما هنوز چگونگی ثبت سفارش و واردات بسیاری از این خودروها مبهم است.
ثبت سفارش غیرقانونی البته منحصر به خودرو نیست و برخی از کالاها نیز با همین شگرد وارد کشور شده‌اند. نمونه این تخلف را می‌توان در بحث شکر، لاستیک خودرو، خوراک دام و طیور و سایر مواد غذایی و برخی کالاهای اساسی که ثبت سفارش غیرقانونی داشته‌اند، دید.
در همین رابطه یکی از نمایندگان مجلس چند وقت پیش گفته بود: «خودرو و ثبت سفارش آن، تنها بخش کوچکی از فسادی است که از طریق ثبت سفارش افشا شده است، در قسمت ثبت سفارش کالا فساد غوغا می‌کند و خدا می‌داند چه زد و بندی پشت این قضیه است و چه اتفاقات عجیب و غریبی در ثبت سفارش رخ‌ داده که خودرو یک قسمت کوچکی از آن است.»
بر اساس اطلاعات اولیه، حدود ۱۹۳۹ خودرو با ثبت سفارشهای غیرقانونی طی سال ۹۶ از گمرکات خارج شده‌اند. گفتنی است، طی سال ۹۶ شرکتهای نمایندگی و غیرنمایندگی امکان واردات خودرو به کشور را داشته‌اند، اما با مصوبه دولت از اواخر سال گذشته تنها شرکتهای دارای نمایندگی مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند. سؤال مهمی که وجود دارد این است که در نهایت؛ چه‌تعداد ثبت سفارش غیرقانونی توسط شرکتهای نمایندگی انجام شده است.

آخرین جزییات پرونده ثبت سفارشهای جعلی با اظهار نظر مهم دادستان تهران وارد فاز جدیدی شد، به گفته دولت آبادی این پرونده یکی از پرونده‌های مهم مفاسد اقتصادی است که اولین پرونده‌ای بود که در تیرماه امسال به دادستانی آمد. یک پرونده بسیار بزرگ و مهمی است که تاکنون تحقیقات آن همچنان ادامه دارد. بخش تکمیلی دیگری هم در بندرعباس داشت که ۵ متهم بازداشتی دارد. در پرونده اصلی هم ۲۸ نفر بازداشتی دارد.

وی افزود: نکته مهم آمار متفاوتی است که درباره خودروها وجود دارد. روزهای اول ۶ هزار خودروی غیرقانونی اعلام شد، اما این رقم‌ به ۱۱ هزار دستگاه طبق گزارش‌های واصله افزایش یافته است. جلسات مفصلی تشکیل شده تا این تفاوت اعداد مشخص شود. پلیس فتا بازه زمانی گسترده‌تری را بررسی کرده و ممکن است یکی از دلایل اختلاف اعداد به همین دلیل باشد. تعداد اصلی برای دادگاه و صدور حکم خیلی مهم است و باید عدد اصلی مشخص شود. تعداد بازداشتی‌ها حاکی از اهمیت پرونده است هرچند فرشته تنگستانی یکی از متهمان این پرونده از کشور خارج شده است. امیدواریم تا پایان سال به صدور کیفرخواست منتهی شود.
ابوالحسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی تهران
فرقی بین شفاف‌ها و غیرشفاف ها نیست
یکی از مشکلاتی که در حوزه واردات در کشور وجود دارد، عدم شفافیت است. به دلیل نبود برخی از امکانات و یا بی توجهی ناظران، بروز برخی فسادها و تخلفات که از جمله آن ثبت سفارش جعلی و غیرقانونی است، محتمل است. در حالی که دولت هنوز سیستمی برای کنترل این مسئله طراحی نکرده و فسادها رو به افزایش است.
در حال حاضر هیچ فرقی بین فعالان اقتصادی که شفاف کار می‌کنند و آنها که شفاف نیستند، وجود ندارد و این به دلیل عدم برخورد قاطع مسئولان با متخلفان در بازار است. بسیاری از مشکلات کنونی بازار نیز به همین علت است. چرا که طی همین چند ماه گذشته برخی از کالاها وارد بازار شده بدون آنکه جزو ملزومات زندگی مردم باشد. یعنی مقادیر زیادی ارز صرف واردات کالای لوکس شده و این در حالی است که نوسان ارزی مهم ترین چالش دولت است و علی رغم تلاش‌های بانک مرکزی هنوز حل نشده است. بنابراین ثبت سفارش های جعلی نه تنها حکایت از سهل‌انگاری‌های مسئولان در حوزه تجارت خارجی دارد، نشان از عدم شفافیت در اقتصاد کشور است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.