صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اعتراض پکن به انتقاد آنکارا درباره اویغورها
اعتراض پکن به انتقاد آنکارا درباره اویغورها

اعتراض پکن به انتقاد آنکارا درباره اویغورها

پکن به انتقادات آنکارا درباره مسلمانان ترک زبان اویغور در چین واکنش نشان داد.

اویغورهای چین

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین اعلام کرد که مراتب اعتراض رسمی خود را نسبت به انتقادات آنکارا درباره رفتارهای پکن با اقلیت مسلمان اویغور این کشور به ترکیه ابلاغ کرده و فوت شاعر محبوس اویغور را تکذیب کرد.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار کرد که مراتب اعتراض رسمی خود را به ترکیه ابراز کرده‌ایم و امیدواریم که افراد مربوطه در ترکیه بتوانند فرق بین درست و غلط را تشخیص دهند و اشتباهات خود را تصحیح کنند.

اویغورها اصلی‌ترین گروه قومی منطقه سین‌کیانگ در شمال غربی چین هستند که مرز مشترک با قزاقستان و افغانستان دارد.

در سال‌های اخیر این منطقه که مردم آن در اکثر مواقع با حملات مرگباری دست و پنجه نرم می‌کنند و پکن آنها را به جدایی طلبان یا اسلام‌گراهای اویغور نسبت می‌دهد، تحت نظارت‌های شدید پلیس قرار دارد.

به گفته کارشناسان از گزارش‌های سازمان ملل و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، بیش از یک میلیون مسلمان که اکثریت آنها اویغور هستند، در مراکز بازپروری سیاسی چین بازداشت هستند.

ترکیه که جمعیت زیادی از اویغورها در آن کشور زندگی می‌کنند، روز شنبه اعلام کرده بود که سیاست جذب سیستماتیک که اویغورها را مورد هدف قرار داده است، “شرم برای بشریت” است و از جامعه بین‌الملل و دبیرکل سازمان ملل خواست تا به تراژدی انسانی که در سین‌کیانگ اتفاق می‌افتد، خاتمه دهد.

آنکارا همچنین تاکید کرد که عبدالرحیم هیأت، شاعر و آهنگ‌ساز اویغور، که به دلیل یکی از اشعارش به هشت سال حبس محکوم شده بود، در زندان فوت کرده است. در همین راستا رسانه‌های دولتی چین ویدئویی را منتشر کردند که ظاهراً “عبدالرحیم هیأت” را که پیشتر مرگ او در یک اردوگاه کار گزارش شده بود، نشان می‌دهد.

هوآ چونینگ با تکذیب اتهامات خودسرانه آنکارا، اعلام کرد: من این ویدئو را دیروز در اینترنت دیدم که در آن نه تنها نشان می‌دهد که این شاعر اویغور زنده است، بلکه در سلامت کامل به سر می‌برد.

وی با اشاره به حملات سال‌های اخیر در خاک ترکیه، توسط داعش در این باره گفت‌: ترکیه یک کشور چند قومیتی است که تروریسم آن را نیز تهدید می‌کند و باید بتواند بیش از کشورهای دیگر تلاش‌های دولت‌های خارجی برای مبارزه علیه تروریسم و حفظ امنیت و ثبات را درک و از آن حمایت کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.