صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / افت سلیقه مردم در سینما و تئاتر
افت سلیقه مردم در سینما و تئاتر

در گفت وگو با بهناز جعفری مطرح شد:

افت سلیقه مردم در سینما و تئاتر

در تبیین کاهش کیفیت و تجاری شدن سینما و تئاتر و گرایش به سمت کمدی های سخیف، جدای از نقش مسئولین،برخی از هنرمندان افت سلیقه ی مردم را امری تعیین کننده در استمرار این وضعیت می دانند.

به گزارش کسب و کار نیوز، بهناز جعفری جزو آن دسته از بازیگران پرکار سینمای ایران است که حتی پس از آگاهی از ابتلا به بیماری ام.اس در سال ۹۳ فعالیت هنری اش تحت الشعاع این مساله قرار نگرفته و همچنان در عرصه تئاتر و سینما فعال و پرمشغله است.
جعفری متولد ۱۳۵۳ و تحصیل کرده ی ادبیات نمایشی است. او که فعالیت هنری خود را با تئاتر «سلطان مار» به کارگردانی گلاب آدینه در سال ۱۳۷۲ آغاز کرده بود، پس از ایفای نقشی کوتاه در فیلم «روسری آبی» وارد عرصه ی سینما و بازیگری شد و موفق شد تا در کمتر از یک دهه برای بازی در فیلم «خانه ای روی آب» به کارگردانی بهمن فرمان آرا (تولید ۱۳۸۰) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کند.
جعفری همچنین سابقه حضور پررنگی در تلویزیون و بازی در سریال های کارگردان بزرگی چون «حاتمی کیا»، «کمال تبریزی» و «داوود میرباقری» را دارد. بازی جعفری در نقش «لعیا» در سریال درخشان «خاک سرخ» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» جزو نقش های به یادماندنی این هنرپیشه ی پرکار است.
آنچه در ادامه می آید گفت وگوی پژوهشگر ایرنا با جعفری در رابطه با وضعیت سینمای ایران است.
جعفری در تبیین وضعیت ناخوشایند کمدی های سخیف و سینمای تجاری در سال جاری گفت: به نظرم بابت این بخش، سیاست گذاری ها و تصمیماتی که چه بابت سینما و چه تئاتر گرفته می شود انقدر احساس ضعف و کمبود نیروی خوب هست که هیچکس این وسط تصمیم گیرنده نیست و افسار این ماجرا نمی دانم دست چه کسی افتاده است؛ خصوصی سازی و هرچیزی که وارد و دخیل شده است به نظرم همه این ماجراها را تحت الشعاع قرار داده است و نه تنها طنز سخیف که تئاتر سخیف هم شکل گرفته است؛ و این کلمه ی سخیف می تواند پشت بند خیلی از کارهای ما باشد. کارهایی که در گذشته ما با احترام و عزت و به گونه ی دیگری درباره شان صحبت می کردیم.
وی افزود: متاسفانه اولین پاتکی که این جریان دارد می زند و مانند شته به جان هنر افتاده این است که تئاترهایمان هم دارند افتضاح می شوند؛ در مورد سینما و برخی فیلم ها من حتی نمی توانم که در مقابل مردم سر بلند کنم و فقط به عنوان کسی که فعالیت کننده در این حرفه است دارم روزگارم را می گذرانم.
«ولی واقعا امیدوارم که اتفاق بهتری بیفتد چون فکر می کنم که این هم یک گذار است و باید از این همه آلودگی ها گذر کنیم تا دلمان برای پاکی ها و خوبی ها و منزه بودن ها تنگ شود. البته نمی دانم چطور، چرا که همه چیز حتی معماری مان در حیطه هنر تاسف بار تر از چیزی است که بخواهیم راجه به آن صحبت کنیم».

**سلیقه ی مردم افت کرده است
بازیگر فیلم های «جاده قدیم۱۳۹۶»، «سمفونی تولد۱۳۹۵» و «لانتوری۱۳۹۴» در پاسخ به این سوال که آیا در ایجاد این تکرار و عاری از محتوا شدن فیلم ها مساله نداشتن سوژه است، ادامه داد: مساله به نظر کمبود سوژه نیست، تقاضای مردم است؛ مردم به هیچ قانع شده اند. نه حتی به طنز به خنده به لبخند به هیچ قانع اند. به نظرم سلایق مردم خیلی پایین آمده است.
وی در تشریح راه حلی برای برون رفت از این مساله و اصلی ترین معضل تئاتر افزود: برای خلاص شدن از این جریان ما خیلی کوچک و شکننده هستیم و به نظرم باید یک اتفاق خیلی کلی بیفتد؛ باید این بحران حس بشود و به نوعی این جماعت و یا چند نفر از بزرگان اهل فن برای حل و برون رفت آن بیایند.
«چون کاری که شده و این سیستمی که الان وجود دارد؛ سانسور و اذیت کردن و اجازه ندادن به پیشکسوتان برای این که فعالیت مداوم داشته باشند و به نوعی از عرصه هنری عذرشان را خواسته اند و حتی خیلی محترمانه بازنشسته شان کرده اند؛ این اتفاق دارد برای نسل جوان و پرهیاهوی بدون تجربه ی عجول و بی پروا هم می افتد و در نهایت به نظرم عدم مدیریت و کم سوادی مهم ترین معضلات تئاتر امروز ایران است».

**یلدا
فیلم یلدا به کارگردانی مسعود بخشی جدیدترین فیلم جعفری است. فیلمی اجتماعی که به موضوع قصاص و تاکید بر لزوم بخشش در جامعه می پردازد. فیلمی که از نظر سازندگانش به دلیل نوع نگاهی که به یکی از مسائل رایج امروز جامعه دارد فیلمی باارزش است که باید دیده شود.
جعفری در باب توضیح درباره فیلم و نقشی که امسال و به واسطه ی آن سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور یافته است خاطر نشان کرد: نام فیلم «یلدا» و نقش من مونا ضیا است. قصه حول محور دو خانواده است که من نماینده یکی از خانواده ها هستم.
وی افزود: کارگردان اثر آقای بخشی را از کار قبلی «یک خانواده ی محترم» می شناختم و افتخار همکاری با ایشان را داشتم . چه از فیلم «تهران انار ندارد» و چه بعد از آن، همیشه سلیقه ی ایشان را دوست داشتم و ایشان همیشه خوشبختانه نسبت به تئاتر و تئاتری ها نظر مثبت داشتند.

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.