صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / اینترنت اشیا؛ تکنولوژی که آینده را متحول می کند
اینترنت اشیا؛ تکنولوژی که آینده را متحول می کند

اینترنت اشیا؛ تکنولوژی که آینده را متحول می کند

اینترنت اشیا (Internet of Things) شامل اشیا، وسایل اطراف و محیط زندگی انسان می شود كه قابلیت اتصال به اینترنت و فضای مجازی را دارد و امكان كنترل و مدیریت آنها از طریق اپلیكیشن های موجود در تلفن های همراه هوشمند فراهم است.

اینترنت اشیا (Internet of Things) شامل اشیا، وسایل اطراف و محیط زندگی انسان می شود که قابلیت اتصال به اینترنت و فضای مجازی را دارد و امکان کنترل و مدیریت آنها از طریق اپلیکیشن های موجود در تلفن های همراه هوشمند فراهم است. اینترنت اشیا به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد.
امروزه اینترنت اشیا به عنوان انقلابی در اینترنت به حساب می آید که به دنبال آن مفاهیمی همچون ارتباطات ماشین به ماشین”M2M”، ارتباطات، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و غیره به همدیگر نزدیک شده و حجم عمده ای از محصولات هوشمند در ارتباط با یکدیگر به وجود خواهد آورد که بیشتر آنها بدون مداخله انسان و برای دستیابی به اهداف هوشمند سازی صورت می گیرد.

اهمیت و قابلیت ویژه اینترنت اشیا
اینترنت اشیا توجهات قابل توجهی را به دنبال داشته است زیرا ارتباط گسترده و انواع مختلفی از چالش ها و موانع را شامل مقیاس پذیری، امنیت، بیگ دیتا، نیازهایی مانند انرژی و غیره ارایه می دهد.
امروزه محدود اینترنت اشیا وسعت بسیاری پیداکرده است، به طوری که حجم وسیعی از زیرساخت های مدیریت انرژی، اقدامات سلامت و مراقبت های بهداشتی، سیستم های خانگی، امور شهری و سلامت و مراقبت های بهداشتی، سیستم های خانگی، امور شهری و سیستم های حمل ونقل را دربر گرفته است.
ایده اینترنت اشیا، این قابلیت را دارد که اشیا را به یکدیگر متصل کند و اشیا با یکدیگر تعامل کنند، که این تعامل سرعت تشخیص و حل مشکلات را سرعت خواهد بخشید و از طریق حسگرها و محرک های متصل شده به شبکه ها و سیستم های محاسباتی ایمنی را افزایش می دهد.

استفاده از اینترنت اشیا، ارزش عظیمی برای مصرف کنندگان در طول زمان ایجاد می کند و همچنین نشان می دهد چگونه مصرف کنندگان می توانند بر سلامت و تناسب اندام نظارت کنند.همچنین چگونه شهرها به طور موثر کیفیت هوا، مدیریت زباله، ترافیک و مصرف انرژی شهر را کنترل می کنند.با استفاده از اینترنت اشیا مجموعه ای از فرصت ها و ارتباطات بی حدومرز در خانه، محل کار و سایر فضاهای شهری فراهم می شود.

وضعیت اینترنت اشیا در جهان و ایران
بی تردید انقلابی که اینترنت اشیا در دنیا به راه انداخته به شدت در مدت زمان کوتاهی آثار متعددی در زندگی بشر برجای خواهد گذاشت. رشد فزاینده استفاده از ابزارها و وسایل هوشمند، استقبال چشمگیر از خودروها و خانه های هوشمند تنها بخشی از توسعه اینترنت اشیا و نقش آن در زندگی امروز بشر است که به سرعت محدوده آن در حال توسعه است.
براساس آخرین اخبار منتشرشده درباره اینترنت اشیا، شرکت آمریکایی« سوارم » قصد دارد با ارسال ۱۵۰ ماهواره کوچک (Spacebees) شبکه ارتباطاتی جهانی برای اینترنت اشیا فراهم  کند. هدف شرکت سوارم از ارسال ۱۵۰ ماهواره کوچک به فضا، ایجاد خدمات و ارایه ارتباطات دو طرفه ای است که به کاربران اجازه خواهد داد تا در هر نقطه ای از دنیا که حضور دارند تبادل اطلاعات را انجام دهند.
ماهواره های کوچک، ماهواره هایی به اندازه کف دست انسان با ابعاد ۱۱ در ۱۱ در ۲.۸ سانتیمتر هستند که وزن آنها بین ۰.۴ تا ۰.۷ کیلوگرم تخمین زده می شود. این ماهواره را می توان با هزینه ای کمتر از نسخه ای معمول ساخت و به آسمان فرستاد که به دلیل ابعاد کوچک این ماهواره های کوچک می توان تعداد بیشتری از این ماهواره ها را به طور همزمان به آسمان فرستاد. ارسال این حجم از ماهواره های کوچک به منظور تسهیل و پیشبرد امور مرتبط با اینترنت اشیا می تواند گامی بلند و کلیدی در این عرصه باشد.
انتظار می رود تعداد اشیا متصل به اینترنت در سال ۲۰۲۰ ، به ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون افزایش یابد. همچنین ارزش افزوده فعلی برآورد شده توسط اینترنت اشیا مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو است که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ این رقم به میزان ۱٫۸ تا ۲٫۲ تریلیون یورو افزایش پیدا کند.
اهمیت این امر باعث شده تا ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی نیز با راه اندازی کارگروه اینترنت اشیا، ضمن بررسی موضوع اینترنت اشیا، سرعت محدوده این فناوری را در کشور توسعه دهد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.