محمدرضا رزاقی به تاریخچه شکل گیری اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ و حضور روزافزون دانش آموزان در صحنه های دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی که باعث ایجاد فاصله تحصیلی برای دانش آموزان رزمنده شد، آموزش و پرورش تصمیم گرفت که با اتخاذ برخی تدابیر، دغدغه تحصیل دانش آموزان رزمنده را کاهش دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وی بیان داشت: در این راستا در سال ۱۳۶۰، ستاد امداد و پشتیبانی جبهه و جنگ در وزارت آموزش و پرورش، استان ها، شهرستان ها و مناطق سراسر کشور تشکیل شد که کار اعزام به جبهه نیروهای فرهنگی و دانش آموزان و جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی از مدارس و ارسال به جبهه ها را بر عهده گرفت.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال ۱۳۶۱ مجتمع های رزمندگان در جبهه و پشت جبهه تاسیس شد، ادامه داد: در سال ۱۳۶۹ اساسنامه مدارس ایثارگران به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و اداره امور آن در آموزش و پرورش به عهده ستاد امداد و پشتیبانی جنگ و سپس به ستاد هماهنگی امور رزمندگان، جانبازان و آزادگان که بعدها به ستاد هماهنگی امور ایثارگران تغییر نام یافت، محول شد.
رزاقی تصریح کرد: شرایط خاص فرزندان شهدا، مفقودین، اسرا، جانبازان و مسئولیت نظام در قبال آنها موجب شد تا حضرت امام خمینی (ره) فرمان تاریخی و مهمی را در تاریخ ششم فروردین ۱۳۶۵ خطاب به سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران «مبنی بر اهتمام در رسیدگی مناسب به امور فرهنگی فرزندان شاهد» صادر فرمودند و در مهرماه همان سال ارائه خدمات فرهنگی به دانش آموزان شاهد در قالب دو طرح نیمه متمرکز و طرح پراکنده شروع شد.
به گفته وی، متعاقب فرمان مذکور و اساسنامه طرح شاهد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره کل امور شاهد وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۶۹ ، تاسیس و مسئولیت برنامه ریزی و رسیدگی به امور آموزشی و پرورشی دانش آموزان شاهد را در راستای تکمیل برنامه های مصوب آموزش و پرورش در چارچوب دستورالعمل های مصوب ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش عهده دار شد.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: در سال ۱۳۷۴، ستاد هماهنگی امور ایثارگران با اداره کل امور شاهد ادغام و با عنوان اداره کل امور شاهد و ایثارگران، وظایف محوله توسط اداره کل مذکور پیگیری شد و با توجه به ویژگی های مخاطبان در مدارس شاهد و ایثارگران، امور حقوقی و رفاهی فرهنگیان ایثارگر و خانواده معظم شهدای فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، به ویژه وظایف مصوب وزارت آموزش و پرورش در اساسنامه طرح شاهد، در سال ۱۳۷۵ دو اداره کل مستقل با عنوان اداره کل امور تحصیلی فرزندان شاهد و اداره کل امور ایثارگران تشکیل و ارائه خدمات خاص فرزندان شاهد و ایثارگران ادامه یافت و در سال ۱۳۸۱ مجددا دو اداره مذکور با وظایف فوق ادغام و با عنوان دفتر امور شاهد و ایثارگران انجام وظیفه می کنند.
رزاقی عنوان کرد: تاکنون طرح های شاهد و ایثارگران در تشکیلات وزارت آموزش و پرورش زیرمجموعه وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزشی، معاونت جنگ، معاون حقوقی و امور مجلس، شاهد و ایثارگر، معاون مشارکت های مردمی، شاهد و ایثارگر، معاون مشارکت های مردمی بوده و اکنون زیر مجموعه سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی است.
* وظایف اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش
وی به وظایف این اداره کل در قبال فرزندان شاهد، جانباز و ایثارگر اشاره کرد و اهتمام بر تحقق فرمان حضرت امام (ره) و منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای رسیدگی به امور تحصیلی و فرهنگی فرزندان شاهد و ایثارگران، برنامه ریزی و پیگیری اجرای قوانین و مصوبات موجود مرتبط با طرح شاهد و ایثارگران و
تهیه و تدوین برنامه های خاص آموزشی دانش آموزان طرح های نیمه متمرکز و پراکنده شاهد و ایثارگران با توجه به شرایط خاص آنها را از جمله این وظایف برشمرد.
رزاقی ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی، تقویت و تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی دانش آموزان، تهیه و تدوین برنامه های ویژه تقویت بنیه علمی دانش آموزان شاهد طرح های نیمه متمرکز و پراکنده و ایثارگران به منظور آمادگی برای شرکت در آزمون سراسری و پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، تهیه و تدوین برنامه ها و دستورالعمل های ویژه امور آموزشی، پرورشی و مشاوره و فوق برنامه های طرح های شاهد، مدارس ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با توجه به شرایط و ویژگی های خاص این دانش آموزان و برنامه ریزی و نظارت بر توسعه، تاسیس و تقویت مدارس شاهد و ایثارگران را از دیگر وظایف این اداره عنوان کرد.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: این اداره کل همچنین وظیفه تمهید مقدمات و برنامه ریزی برای توسعه و تجهیز مدارس شاهد و ایثارگران و ارائه روش ها و راهکارهای جدید در جهت بهبود کیفی آموزش و پرورش فرزندان شاهد و ایثارگران، تهیه و تنظیم دستورالعمل های ویژه مالی طرح های شاهد و ایثارگران در پرداخت پاداش و حق الزحمه کارکنان با رویکرد افزایش انگیزه شغلی و تامین جایگاه و منزلت حرفه ای آنان، همکاری با سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر دستگاه های مرتبط با ایثارگران و امور آموزشی آنان به منظور جلب مشارکت و ایجاد تسهیلات لازم برای اداره هر چه مطلوب تر مدارس شاهد و ایثارگران، همکاری با دفتر برنامه و بودجه در زمینه پیش بینی اعتبارات سالیانه طرح های شاهد، مدارس ایثارگران، طرح تقویت بنیه علمی شاهد و ایثارگران، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجلیل و تکریم از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و تمهید مقدمات و برنامه ریزی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان طرح های شاهد، مدارس ایثارگران و کارشناسی های ذیربط با همکاری مرکز آموزش نیروی انسانی، آمار و فناوری را بر عهده دارد.
* شهادت ۳۵ هزار و ۸۱۴ دانش آموز
رزاقی ادامه داد: ۳۵ هزار و ۸۱۴ دانش آموز شامل یک هزار و ۹۴۲ دختر و ۳۳ هزار و ۸۷۲ پسر در سال های دفاع مقدس به شهادت رسیده اند.
وی تصریح کرد: اکنون تعداد جامعه ایثارگری شاغل در وزارت آموزش و پرورش ۱۱۹ هزار و ۱۵۵ نفر است و در مجموع این وزارتخانه ۴ هزار و ۸۴۶ شهید شاغل و بازنشسته مرد، ۱۳۰ زن، ۶۸۰ شهید تربیت معلم تقدیم انقلاب کرده است.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ۲۷۰ نفر از شاغلین وزارت آموزش و پرورش دارای ۷۰ درصد جانبازی و بالاتر، ۹۹۹ نفر دارای ۵۰ تا ۶۹ درصد، ۷ هزار و ۸۵۳ نفر دارای ۲۵ تا ۴۹ درصد جانبازی، ۱۵ هزار و ۹۴۲ نفر جانباز تا ۲۵ درصد، ۴ هزار و ۳۹۶ آزاده و ۵۲ هزار و ۳۰۶ نفر رزمنده بوده اند.
رزاقی اضافه کرد: همچنین آمار بستگان شهدای شاغل در آموزش و پرورش نیز شامل یک هزار و ۶۰۲ همسر شهید، ۱۵ هزار و ۲۸۴ فرزند شهید، ۲۵۲ پدر شهید، ۱۶۳ مادر شهید، ۷ هزار و ۶۱۴ برادر شهید و ۹ هزار و یک خواهر شهید است.
وی به روند توسعه طرح شاهد از بدو تاسیس تاکنون اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی ۶۶-۶۵ تعداد مدارس ابتدایی ۱۰۸ و راهنمایی ۳۳ مدرسه بود و در دوره متوسطه مدرسه شاهد نداشتیم که این آمار در سال ۹۷-۹۶ در ابتدایی به ۵۵۹ مدرس، راهنمایی ۳۹۴ و متوسطه ۳۹۷ مدرسه افزایش پیدا کرد.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص تعداد دانش آموز شاهد طرح نیمه متمرکز نیز اظهار داشت: در سال تحصیلی ۶۶-۶۵، تعداد مدارس ابتدایی ۸ هزار و ۵۱۰ مدرسه، راهنمایی یک هزار و ۷۳۰ مدرسه بود و در دوره متوسطه مدرسه نداشتیم که این آمار در سال ۹۷-۹۶ در دوره ابتدایی به ۷ هزار و ۳۳۰ مدرسه، در راهنمایی به ۶ هزار و ۱۱۱ مدرسه و در متوسطه به ۵ هزار و ۷۶۰ مدرسه رسید.
رزاقی اضافه کرد: همچنین تعداد دانش آموز شاهد طرح پراکنده در سال تحصیلی ۶۶-۶۵ در دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه صفر بود اما در سال ۹۷-۹۶ آمار دانش آموزان این طرح در دوره ابتدایی به ۷ هزار و ۴۸۷ مدرسه، راهنمایی ۶ هزار و ۸۰۲ مدرسه و متوسطه ۹ هزار و ۱۶۳ مدرسه رسید.
وی در خصوص طرح پراکنده شاهد نیز توضیح داد: این طرح مجموعه فعالیتها و برنامههای آموزشی و پرورشی است که به منظور تحقق فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر رسیدگی بهتر به امور فرهنگی دانشآموزان شاهد شهری و روستایی (فرزندان شهدا، آزادگان و جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر) که در چارچوب ضوابط نظام آموزش و پرورش کشور و بر اساس دستورالعملهای ستاد مرکزی شاهد در مدارس غیرشاهد روزانه و شبانهروزی تحصیل می کنند ارائه و اجرا می شود.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانشآموزان شاهد پراکنده شهری و روستایی هر دوره تحصیلی در یکی از واحدهای آموزشی غیرشاهد شامل مدارس عادی (دولتی)، شبانهروزی، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان، غیردولتی (غیرانتفاعی)، وابسته به سایر دستگاهها، هیات امنایی، هنرستانهای فنی، حرفهای و کاردانش تحصیل می کنند و رسیدگی به امور تحصیلی دانشآموزان شاهد مدارس استثنایی، مدارس ایثارگران به عهده سازمان ذیربط است و جزء طرح پراکنده محسوب نمی شود.