صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / آمادگی قطعه سازان برای حداکثر داخلی سازی قطعات خودرو
آمادگی قطعه سازان برای حداکثر داخلی سازی قطعات خودرو

یک مقام صنفی در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد

آمادگی قطعه سازان برای حداکثر داخلی سازی قطعات خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: قطعه سازان آمادگی دارند در صورت فراهم شدن شرایط و همکاری دولت، نسبت به حداکثر داخلی سازی قطعات خودرویی اقدام کنند.

«محمدرضا نجفی منش» امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به دشواری تامین قطعات بویژه با توجه به شرایط تحریم ها و مشکل تبادل مالی با خارج اشاره کرد و افزود: باید بتوان توان بالقوه قطعه سازان را در شرایط حساس کنونی، به فعل تبدیل کرد.
به گفته این مقام صنفی، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و قطعه سازان داخلی را برای داخلی سازی قطعات مورد نظر خود به یاری طلبیده است.
چندی پیش معاون طراحی، مهندسی و ساخت شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) اعلام کرد: در تولید بیش از پنج هزار قطعه برای پنج گروه خودرویی پژو۴۰۵، دنا و دنا پلاس، پژو۲۰۶ و پژو۲۰۷، سمند و رانا به خودکفایی رسیده ایم اما باید در ساخت یک هزار و ۱۰۰ قطعه اصلی از دیگران کمک بگیریم.
همان زمان سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به ایرنا گفت: صرفنظر از اقتصادی بودن یا نبودن، داخلی سازی قطعات حساس خودرویی مانند یی.سی.یو (کامپیوتر خودرو) در شرایط کنونی لازم است.
«فرهاد به نیا» افزود: این مهم با استفاده از تجارب مراکز دانش بنیان با تخصص بالا که حتی توان صادرات فناوری دارند امکانپذیر است.
به گفته این مقام صنفی، در این زمینه می توان از تجهیزات کم مصرف و قابل استفاده نیروهای مسلح که در نوع خود پیشرفته است، استفاده کرد که ضلع سوم این مثلث، بکارگیری تجارب خوب قطعه سازان و خودروسازان کشور است.
وی اضافه کرد: باید این سه عامل را بخوبی با یکدیگر ترکیب و از توان و تخصص آنها با ملزومات یاد شده استفاده کنیم؛ در این زمینه دفتر معاون اول رییس جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهان تحقق موضوع هستند.
به نیا اعلام کرد: تولید خودرو پژو ۳۰۱ که تا پایان سال آینده به تولید انبوه می رسد، با همین محور در دستور کار است.

** پرداخت مطالبات قطعه سازان
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور درباره نیازهای قطعه سازان به پرداخت مطالبات آنها اشاره کرد.
وی با اشاره به گرفتاری های مالی قطعه سازان در شرایط کنونی، خواستار آن شد که به جای پرداخت وام و تسهیلات، بدهی های آنها از سوی خودروسازان پرداخت شود.
نجفی منش همچنین پرداخت ما به التفاوت قیمت قطعات به قطعه سازان مطابق اسناد و مدارک را خواستار شد.
وی تاکید کرد پرداخت مطالبات بویژه برای قطعه سازان کوچک و متوسط باید یک ماهه باشد تا توان ادامه کار را داشته باشند.

** لزوم تسهیل مراودات بانکی برای قطعه سازان
این مقام صنفی سازوکاری را که در روزهای اخیر برای پرداخت بخشی از مطالبات قطعه سازان پیش بینی شده است، سخت و دشوار توصیف کرد.
به گفته وی، مطابق این سازوکار بانک ها، خودروسازان و قطعه سازان کنار یکدیگر قرار گرفته اند و اگر قطعه سازان چک برگشتی یا سایر مشکلات بانکی داشته باشند، در دریافت مطالباتشان به مشکل برمی خورند.
وی خواستار آن شد که خودروسازان پول ها را به طور مستقیم به بانک ها بدهند تا در اختیار قطعه سازان قرار گیرد و ضمانت های لازم را خودروسازان تامین کنند.
«در غیر این صورت فرآیند کار زمانبر می شود و قطعه سازان خسارت جدی می بینند.»
در همین پیوند، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو پانزدهم بهمن ماه به ایرنا اعلام کرد: در شرکت های خودروساز عملیات اجرایی پرداخت چهار هزار میلیارد تومانی که قرار بود در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد، آغاز شده است.
«مازیار بیگلو» گفت: قرار است بانک ها به طور مستقیم مبالغ را طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، به قطعه سازان بپردازند.
بیگلو اضافه کرد: به این منظور کنسرسیومی متشکل از حدود ۱۲ بانک بزرگ کشور که ریاست آن برعهده بانک ملت است، تشکیل شد و امروز ایران خودرو و سایپا فهرست شرکت های قطعه ساز را به این کنسرسیوم ارائه کردند.
وی ادامه داد: این مبلغ حجم زیادی از مطالبات ۱۲۰ روز گذشته قطعه سازان را جبران می کند.

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

ضرر قطعی برق برای صنایع چقدر است؟

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا کلاهی صمدی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع،‌معادن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.