صفحه اصلی / اجتماعی / کاهش گردشگری با حذف بلیت های چارتری
کاهش گردشگری با حذف  بلیت های چارتری

فروش پروازهای چارتری به رغم از ابلاغ بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری ادامه دارد

کاهش گردشگری با حذف بلیت های چارتری

سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن ماه خبر داد که در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مبنی بر فروش بلیت پروازهای چارتری به صورت سیستمی و با توجه به پایش بازار و بررسی های صورت گرفته پیش از این بعضا شاهد فروش بلیت پروازهای برنامه ای به صورت چارتری بوده ایم که این امر مغایر با بخشنامه های ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشوری تمامی شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کرد از بهمن ماه جاری در کلیه مسیرها فروش خود را به صورت سیستمی عرضه کرده و مقررات تغییر و ابطال را اعمال و در هنگام فروش بلیت به مسافران اطلاع رسانی لازم را انجام دهند. براساس این بخشنامه انجام پروازهای چارتری در قالب بسته‌های سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصرا در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود. بنا بر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، در صورت گزارش و مشاهده عدول از مقرات ابلاغی این سازمان جهت جلوگیری از ایجاد بی نظمی در فضای کسب و کار حمل و نقل هوایی و صیانت از حقوق مسافران در خصوص ارائه مجوزهای جدید و یا تعدیل مجوز پروازهای قبلی شرکت ها تجدید نظر خواهد کرد و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

پس از تأکیدات وزیر راه و شهرسازی، روز ۱۲ بهمن بود که رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به درباره سرنوشت مقابله با پروازهای چارتری غیرواقعی و چارتری کردن پروازهای برنامه‌ای از سوی سودجویان، گفت: در شبکه پروازی مسیرهای کیش و قشم امکان فروش چارتر دارند و در مسیرهای دیگر پروازهای چارتری در حال کاهش است؛ هم‌اکنون اغلب شرکت‌های هواپیمایی نظیر آسمان، ماهان، ایران ایر، زاگرس و امثال آنها تقریبا به سمت پروازهای سیستمی و برنامه‌ای رفته‌اند.

البته مزایایی هم باید برای این طرح قایل شد و نمی شود به طور کامل اظهار داشت که این طرح فقط معایب دارد. مقابله با بلیت‌های چارتری غیرواقعی، یعنی بلیت‌‌هایی که هیچ‌گونه بسته سفر ندارند و از نگاه چارترکننده‌ها غیرقابل لغو است، هر از گاهی در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی قرار می‌گرفت، اما این سازمان حاکمیتی، عزم جدی مقابله با این سودجویی واسطه‌گران و برخی آژانس‌های فروش بلیت هواپیما را نداشت. مسافر بلیت چارتری را خریداری می‌کرد، پرواز در فرودگاه به دلیل شرایط خاص جوی یا نقص فنی ابطال می‌شد، اما دست مسافر برای باز پس گرفتن هزینه بلیت خود به هیچ جا بند نبود و نه آژانس هواپیمایی، نه چارترکننده و نه شرکت هواپیمایی پاسخگوی مسافر نبود.

این موضوع در دنیا تعریف شده است

علی انتظاری، کارشناس فروش بلیط

نمی توان بلیط های چارتری را به صورت کامل حذف کرد چراکه با این اقدام خودمان با دست خودمان گردشگری داخلی را هم مانند گردشگری خارجی تعطیل خواهیم کرد. گردشگری خارجی که معرف حضور همگان است. محدودیت های لحاظ شده برای گردشگران خارجی و شرایط اقتصادی نامناسب کشور ورود گردشگران به ایران را به کمترین مقدار کاهش داده است. می ماند یک گردشگری داخلی که آن هم با مطرح شدن حذف و تخلف فروش بلیط های چارتری تهدید به تعطیلی شده است.

حذف بلیط های چارتری میزان مسافرت ها و درآمدزایی داخلی از این صنعت را بسیار کاهش خواهد داد و به همین دلیل هنوز هم به رغم اعلام سازمان هواپیمایی کشوری فروش این بلیط ها در برخی از آژانس ها ادامه دارد چراکه مشتریان بسیاری برای این مدل بلیط ها وجود دارد. حتی اگر هم بخواهیم این مدل پروازها را از شبکه حذف کنیم نمی توان با ضرب الاجل این کار را انجام داد چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند بنابراین نمی‌توانیم شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کنیم. این موضوع در برخی از مقاصد بیشتر مصداق دارد. به عنوان مثال کیش و قشم و دیگر شهرهای بزرگ و گردشگر پسند حتی در صورت حذف کامل بلیط های چارتری باید از این مدل استفاده کنند در غیر این صورت درآمدزایی از گردشگری داخلی هم کاهش بسیاری خواهد داشت.  نمی‌توان‌ شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کرد، بالاخره تعدادی از مسافرت‌ها به صورت گردشگری انجام می‌شود که اینها باید به صورت چارتری باقی بماند و این در دنیا تعریف شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.